אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרייסליין - הולכת נגד הזרם צילום: רחל לרנר

פרייסליין - הולכת נגד הזרם

לאחר הראלי האחרון בו כמעט כל מניה בשוק קפצה בעשרות אחוזים, מגיע כעת השלב בו יש לברור את המניות בתיק לפי פרמטרים מקצועיים

13.05.2009, 15:23 | אליאב קמחין

לאחר הראלי האחרון בו כמעט כל מניה בשוק קפצה בעשרות אחוזים, מגיע כעת השלב בו יש לברור את המניות בתיק לפי פרמטרים מקצועיים ולא לפי 'כמה רחוקה המניה ממחיר השפל שלה'. בסביבת כלכלה מאתגרת שכזו יש לבחון כיצד החברות תפקדו ברבעונים האחרונים.

בשבועות האחרונים מסתמנים סימנים ראשונים להתייצבות הכלכלה האמריקאית, סימנים שבאו לידי ביטוי השבוע עם פרסום התחזית הכלכלית של ממשל אובמה המציגה צפי לצמיחת המשק בשיעור 3.5% בחישוב שנתי כבר ברבעון השלישי של השנה.

בכדי להגיע לשם, על הצריכה הפרטית בארה"ב (שאחראית על כ-70% מהשינוי בתוצר) להתחיל לגדול, אך במצב בו החיסכון הפרטי ממשיך לגדול על חשבון הצריכה השוטפת ומספר המפוטרים במשק עדיין מסתכם במאות אלפים מדי חודש, המשימה נראית קשה להשגה.

על רקע התנאים הקשים איתם מתמודדות החברות ובמיוחד אלו הקשורות לתיירות ונופש, פרסמה ביום שני חברת פרייסליין (PCLN) דוחות מפתיעים וחזקים במיוחד, הכוללים בין השאר גידול של 20% במכירות בהשוואה לרבעון האחרון של 2008.

פרייסליין משקיעה בשיווק אגרסיבי למרות תנאי שוק קשים

פרייסליין נוסדה ב-1997 כחברת אינטרנט בתחום התיירות שהציעה לראשונה את שיטת המכרז ההפוך, לפיה החברות מתמודדות על הצעות מחיר שמוכן הלקוח לשלם על כרטיסי טיסה ולינה במלונות. מאז, צמחה החברה לכדי ענק תיירות המציע את כל מגוון האפשרויות בתחום: נופשים, קרוזים, השכרות רכב, ביטוחים, העברות ועוד ולא רק בשיטת המכרז ההפוך.

החברה פעילה היום בארה"ב, אירופה ואסיה, והיא מפעילה מגוון אתרים ייעודיים שהגדול והמוכר שבהם הוא Booking.com.

תחום התיירות באינטרנט הוא עתיר מתחרים, כשהצרכן יכול להגיע אל התוצאה הסופית (כרטיס טיסה, חדר במלון) בעשרות דרכים שונות. המאבק בין הספקים השונים מתמקד בהטבות שהם מציעות כמו עמלות נמוכות יותר, קופונים, לילה חינם למזמינים מראש או שדרוגים שונים. וכאן טמון היתרון היחסי של פרייסליין – החברה מיצבה את עצמה ברבות השנים כמקום הראשון אליו כדאי לגשת להזמנת חופשה כאשר הלקוח קובע איזה סכום הוא מוכן לשלם. בנוסף, פרייסליין נוקטת במדיניות שיווק אגרסיבית. בניגוד למתחרה הגדולה אקספדיה (EXPE) שהפחיתה את הוצאות השיווק ב-19% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, כמענה לחוסר הוודאות השורר בענף.

PCLN הגדילה את הוצאות השיווק ב-13% לכדי 97 מיליון דולר, מה שעוזר לה להגדיל את נתח השוק באופן עקבי וגם לשמור על רווחים מספקים.

תוצאות הרבעון הראשון כללו מכירות בסך 462 מליון דולר (גידול של 14% ביחס לרבעון המקביל), רווח למניה של 1.09 דולר (מול תחזית ל-0.9 ורווח של 0.76 דולר ברבעון המקביל) וגידול של 36% בהזמנות מלונות. כל זאת בתנאי שוק קשים בהם חלה ירידה דו ספרתית בתפוסת חדרי מלון ברחבי העולם.

הפעילות בארה"ב גדלה ב-18% והפעילות הבינ"ל גדלה ב-24% מול הרבעון המקביל. תזרים המזומנים מפעילות שוטפת גדל ב-71% ל- 74 מיליון דולר. הרווח התפעולי גדל מ-12.7% ב-2007 ל-15.4% בשנה שעברה כאשר 2009 צפויה לגדול ל-16% נוספים.

החברה העלתה את התחזיות לרבעון השני באופן משמעותי ל-581 מיליון דולר מכירות ו-1.75 דולר רווח למניה.

פרייסליין נסחרת היום במחיר 108.8 דולר, המשקף לה שווי שוק של 4.45 מיליארד דולר.

בניגוד לירידות החדות בשווקים ביום שני, עלה מחיר המניה בכ- 3.5% כתגובה לדו"ח. מחיר המניה נע בשנה האחרונה בטווח שבין 45.15 דולר ל– 142.95 דולר.

מכפיל הרווח לשנה הקרובה נע סביב ה-16.5 - מכפיל נוח מאד לחברה בצמיחה.

לסיכום: בסביבת כלכלה מאתגרת שכזו יש לבחון כיצד החברות תפקדו ברבעונים האחרונים ומה התחזיות להמשך השנה. בתקופה זו אנו נמצאים בסוף עונת הדוחות ומרבית החברות ביצעו הורדת תחזיות לשנה הקרובה מה שהקל עליהן לעמוד בתחזיות הללו. מעט מהחברות שיפרו את מצבן ועוד פחות מאלו העלו את תחזית הרווח שלהן. בתנאים שכאלו, פרייסליין נראית כחברה ששווה מבט נוסף.

* אליאב קמחין הוא מנהל מחקר בכוון בית השקעות.

אין לראות באמור לעיל משום המלצה לביצוע פעולות ו/או ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ מכל סוג שהוא. המידע המוצג הינו לידיעה בלבד ואינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. החברה ו/או הכותבים מחזיקים ו/או עשויים להחזיק הניירות המוזכרים לעיל.

תגיות