אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הצמיחה השקטה שבאינטרנט צילום: shutterstock

הצמיחה השקטה שבאינטרנט

חברות האינטרנט הישראליות צלחו היטב את הרבעון הראשון, והכנסותיהן צמחו בשיעור דו-ספרתי הודות לצמיחת שוק הפרסום המקוון

14.05.2009, 12:51 | שי אספריל

אף שחברות טכנולוגיה רבות התקשו לעמוד באתגר שהציב בפניהן הרבעון הראשון של 2009, מתברר שכמה חברות אינטרנט ישראליות דווקא הצליחו לצמוח. למרות זאת, היחס של שוק ההון כלפי אותן חברות ממשיך להיות אמביוולנטי, ורבים סבורים כי הסיבה לכך נעוצה יותר בתדמיתן של החברות ופחות בתוצאות התפעוליות שלהן. לשם כך יצא "כלכליסט" לבדוק את הביצועים שהפגינו ארבע מחברות האינטרנט המוכרות בישראל.

וואלה מחזיקה באתר האינטרנט ובנגזריו - לרבות אתר הקניות המקוון וואלה שופס, האתר למחפשי עבודה וואלה ג'ובס וכמובן וואלה דואר אלקטרוני. כ-85% מהכנסות החברה מגיעות מפרסום באינטרנט וכ־15% מעמלות שהיא גובה על הפעילות בוואלה שופס.

מספרם הגדול יחסית של עובדי החברה המנוהלת על ידי אילן ישועה, פגם בשיעור הרווח התפעולי שלה שעמד ברבעון הראשון על 32% מההכנסות. ואולם מתחילת השנה עלתה המניה ב-81%. העובדה שהחברה נוטה לחלק דיבידנדים (30 מיליון שקל ב־2008, והכרזה על חלוקה נוספת של 15 מיליון שקל) בוודאי שלא תפגע ביחסיה עם השוק.

כל אלה מציבים את שווי השוק נטו (בניכוי מזומנים ושווי מזומנים) של וואלה על 47 מיליון דולר.

השיתוף עם גוגל

 

מי שנכנס אל תוכנת הדוא"ל שפיתחה אינקרדימיייל חושב שהוא בסרט מצויר: דמויות קופצות ומדברות, מנסות להפיג את האפרוריות שבמסך. אולם באינקרדימייל הבינו שלמכור תוכנות זה טוב ויפה, אבל הכסף מגיע משיתוף פעולה פרסומי עם גוגל (אם כי לאחרונה נכנסה אינקרדימייל לשתי פעילויות חדשות: הורדת ממשקים עבור תוכנות מסרים מיידיים וממשק לניהול תמונות על גבי שולחן העבודה).

בחברת האינטרנט הקטנה מקווים להגדיל את מספר המשתמשים פי חמישה ואולי אפילו פי עשרה בחמש השנים הקרובות, ומשמעות הדבר קפיצה של היקף ההכנסות מפרסום. אף שהמניה זינקה בחודשים האחרונים, השוק עדיין מתקשה להאמין לחברה. למרות המאזן היציב, הכולל התחייבויות הנמוכות מסך המזומן, אינקרדימייל נסחרת בשווי (נטו) של 18 מיליון דולר בלבד.

עד לפני שנה וחצי הגיעו כל הכנסותיה של בבילון ממכירות של תוכנת התרגום, בעיקר במדינות מתפתחות שאינן דוברות אנגלית. ואולם בבבילון הבינו שלחלק גדול מהמשתמשים באותן מדינות אין אפשרות לשלם בעבור התוכנה המתקדמת, ולכן הם מסתפקים בגרסה החינמית והבסיסית יותר. כתוצאה מכך חתמה בבילון על הסכם שיתוף פעולה עם גוגל, שמעבירה לה תמלוגים בכל פעם שגולש נכנס לפרסומת שהציבה גוגל באתר בבילון.

התשובה של אנסרס

 

כיום עומד נתח ההכנסות מפרסום על 25%-30% מהכנסות בבילון, כשרק לפני שנה הוא עמד על פחות מ-10%. עם שיעורי צמיחה רבעוניים של 30% ובעל שליטה מוכר (נועם לניר), עומד שווי השוק של החברה (נטו) על 34 מיליון דולר - כפול משל אינקרדימייל.

אולי כי היא ירושלמית, אולי בגלל מספרם המועט של עובדיה (כ-50 בסך הכל, חצי ממספרם של עובדי אינקרדימייל ובבילון, ושישית ממספר העובדים בוואלה), אנסרס היא הפחות מוכרת מבין החברות הישראליות. זאת, אף שמנהלה בוב רוזנשיין הקים את אחד מאתרי האינטרנט הפופולריים בארצות הברית, ויקי אנסרס, אשר לאחרונה פורסם מחקר כי קצב צמיחתו הוא המהיר ביותר בקרב 200 אתרי אינטרנט אמריקאיים.

מדובר באתר המשיב לכל שאלות הגולשים, והחברה דיווחה באחרונה על צמיחה של 55% בהכנסותיה לעומת הרבעון המקביל ב-2008, כאשר ההכנסות מפרסום בויקי אנסרס צמחו ב-170% .

למרות הצמיחה והשיעור המרשים של הרווח התפעולי - העומד על 78% מהכנסות הרבעון הראשון - המשקיעים הראו יחס אמביוולנטי למניה, ומתחילת השנה היא עלתה רק ב-1%

תגיות