אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בנק איגוד ישלם 1.5 מיליון שקל ללקוח, בגין הפקת ערבות בנקאית פסולה צילום: שאול גולן

בנק איגוד ישלם 1.5 מיליון שקל ללקוח, בגין הפקת ערבות בנקאית פסולה

בפעם השלישית בתוך שבועיים מחייב בית המשפט בנק לשלם פיצוי משמעותי ללקוח שהגיש תביעה

17.05.2009, 13:09 | ענת רואה

שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, ענת ברון, חייבה את בנק איגוד לשלם 1.5 מיליון שקל ללקוחת הבנק, חברת א"ד מירז, בגין הפקת ערבות בנקאית פגומה שהביאה לפסילת הצעה של החברה במכרז. הפגם בערבות היה בכך שלאחר הגשתה לצורכי המכרז התברר כי לא הוספה ע"י הבנק חותמת סניף שהיתה נדרשת על פי נוהלי הבנק ולפי נוסח הערבות. לאור זאת נפסלה הצעת החברה במכרז של החברה למשק וכלכלה, והיא הגישה תביעת פיצויים נגד הבנק.

זהו המקרה השלישי בתוך שבועיים בו מחייב בית המשפט את אחד הבנקים בתשלום פיצוי משמעותי ללקוח. לפני שבועיים פורסם ב"כלכליסט" כי בנק מזרחי טפחות חויב לשלם 11 מיליון שקל לרשת מחסני חשמל שקרסה ב-1992. זאת בנימוק שהתנהלות הבנק שסגר את אשראי החברה בלא התראה מספקת, הובילה לקריסתה. במקרה נוסף שארע לאחרונה, חויב בנק הפועלים לפצות לקוח על הנזקים שנגרמו לו כתוצאה מאי מילוי פקודת מכירה.

במקרה הנוכחי קיבלה השופטת את תביעת החברה תוך שהיא קובעת כי הניסיון של הבנק להטיל את האחריות או חלקה על הלקוח, בטענה שהערבות הוצאה בלחץ זמן, היא טענה בלתי ראויה, כמו גן הטענה כי הלקוח אמור היה לבדוק את הערבות בעצמו וחתם על כך בעת קבלתה.

השופטת קבעה כי הבנק חב חובת זהירות כשמדובר בשירות שהוא גובה בגינו עמלה וכי הוא הבקיא והמומחה בתחום ולא הלקוח. "אין זה מתקבל על הדעת שיתאפשר לבנק להתנער מאחריותו לכך שהערבות שהנפיק היתה פגומה ולגלגל את האחריות לפתחו של (הלקוח) כפי שהבנק מבקש לעשות", קבעה.

סכום הנזק אותו תבעה החברה הורכב מטענתה כי איבדה רווחים בשנה שבה לא השתתפה במכרז. השופטת קבעה כי אין מחלוקת שהצעת החברה במכרז היתה אחת משלוש ההצעות הזולות יותר. היא פסקה שהפיצוי יעמוד על 1.2 מיליון שקל בצירוף הפרשי הצמדה וריבית מ-2002 ועד למועד התשלום בפועל. כן חויב הבנק לשלם לחברה כ-250 אלף שקל בגין החזר הוצאות והוצאות משפט.

החברה יוצגה ע"י עו"ד שאול קוטלר, אשר מסר בתגובה כי פסק הדין קובע מפורשות את חבותו של בנק בתחום ייעוץ ופעילות ייחודי שלו, כאשר יש לו מומחיות ופערי ידע על הלקוח.

תגיות