אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כל העצות בדרך ליוזמה מצליחה

כל העצות בדרך ליוזמה מצליחה

סיפורי הצלחה בגוגל, eBay ומקדונלד'ס על עובדים שיזמו פרויקטים לשינוי חברתי, הובילו לפרסום מדריך ליזם החברתי, שמסביר איך לקדם רעיונות שכולם מרוויחים מהם. כלכליסט ריכז את כל העצות החשובות

20.05.2009, 12:47 | סוכנויות הידיעות

יוזמה של פרויקטים סביבתיים וחברתיים שמגיעה מצד העובדים צריכה להיות פנטזיה של מנהלים. נכונות של העובד לעשות מֵעֵבֶר, רצון לפעול למען הקהילה או לחיסכון בארגון עצמו, וגם פעילות שעשויה לסחוף עובדים נוספים כי היא אינה באה ב"הנחתה" - הם שילוב שיש לו רק השפעות חיוביות. לתופעה זו יש כבר לא מעט דוגמאות, אבל נדרשים לכך תנאים שמאפשרים זאת.

עמותת נט אימפקט, הפועלת לשינוי חברתי ברחבי העולם על ידי חיזוק מנהיגים הנעזרים בעולם העסקים, חברה ל־eBay, ויחד הם ערכו מחקר על יזמים חברתיים בתוך ארגונים. התוצאה היא מדריך שנקרא "לעשות את ההשפעה שלך בעבודה", שמטרתו לעודד ולהצמיח יזמים חברתיים - עובדים בארגונים שמוצאים את הדרך לשלב קיימות ואחריות חברתית ביום יום של הקריירה שלהם.

המדריך מביא את האסטרטגיות שסייעו ליזמים החברתיים להצליח בתוך הארגון שלהם, ונהפכו למסגרות עבודה יעילות.

1. התחברות למטרות החברה ויצירת ערך מוסף

הפחתת פסולת, הפחתת עלויות והשפעה על הסביבה: בטסי הנסן מחברת סן מקרוסיסטם ביטלה מכתב אחד מערימת הניירת המופיעה באחת מחבילות השיווק של החברה. פעולה זו חסכה לחברה 4.63 טונות נייר, המקבילות ל־111 עצים. ההצלחה הניעה אותה ואת חבריה לחפש מקומות נוספים שבהם אפשר לחסוך סביבתית. יוזמות המכוונות למטרה עסקית, למשל חיסכון, מאפשרות לוודא שהפרויקטים ישרדו גם בתקופות מאתגרות מבחינה כלכלית.

פרויקט של עובדי גוגל באפריקה פרויקט של עובדי גוגל באפריקה פרויקט של עובדי גוגל באפריקה

הגברת המעורבות ושימור עובדים: שושנה לנסקי מחברת הייעוץ בוסטון קונסלטינג גרופ ערכה סקר בחברה וגילתה כי 75% מהעובדים חשבו ש"יירוק המשרד" חשוב למורל, לשימור ולגיוס עובדים.

יישום סדרי העדיפויות של ההנהלה הבכירה: בחברת לוי שטראוס (ליווי'ס) חיפשו דרך להפסיק את השימוש בבקבוקי פלסטיק בכל המתחם שבו היא ממוקמת. בסופו של דבר, אחד העובדים החבר בצוות המתנדבים פיתח תוכנית שנהפכה לקמפיין BOOT THE BOTTLE - לבעוט בבקבוקים.

יצירת הזדמנויות עסקיות חדשות: בחברת אקסנצ'ר בנתה ליסה נויברגר פרננדז יוזמה אקולוגית, שלדבריה עזרה לחברה לבנות את הקרדיט שלה כמובילה בתחום הקיימות ולהבין טוב יותר איך ליישם את האתגרים בתחום, שיש גם ללקוחות שלהם.

2. בניית צוות

היזמים החברתיים חזרו והדגישו את חשיבות צוות העובדים ביצירת השינוי. כדי לבנות צוותים יעילים הם מציעים:

לפתח שיחות ולמצוא בני ברית: היזמים מקיימים שיחות רשמיות ולא רשמיות כדי לעורר עניין ביוזמה שלהם. רבים מהם ערכו מצגות מקדימות לקבוצות עובדים. כך קרה שכאשר הפרויקט יצא לדרך, היו לו כבר אוהדים שהפיצו את המסר וידעו לענות על שאלות.

להיות אמין: היזמים משקיעים פעמים רבות זמן במחקר מוקדם, וזה בונה להם מוניטין של מובילי פרויקט מהימנים ומקצועיים.

להיות אסטרטגי: היזמים מקפידים לבנות צוותים של אנשים ממקצועות שונים ומהיררכיות שונות, כדי לוודא שקיים המגוון האנושי הדרוש להשגת התוצאות.

לגייס מנהיגים: כדי לוודא שהפרויקט ישרוד, כדאי לגייס אליו לפחות שני מנהיגים נחשבים בארגון, המהווים אנשי קשר להנהלה.

לייצר התלהבות באמצעות אירועים: כדי לגייס עובדים לצוות, למשל, קיימה הילארי סינקליר מ־eBay "בית פתוח" באחד מחדרי הוועידות של החברה שבו הוקרנו סרטים בנושא קיימות, וביקשה מהמבקרים לתרום רעיונות על יירוק החברה.

3. איסוף מידע מוקדם

היזמים החברתיים מתחילים בדרך כלל בבדיקת המצב הקיים לפני שהיוזמה יוצאת לדרך ובקביעת מטרות ספציפיות. יצירת קו זינוק כזה מאפשרת להם לפעול במקצועיות ולהראות בהמשך שינוי חברתי הניתן למדידה. הצעותיהם לאסטרטגיות איסוף המידע הן:

סקר בין העובדים: רוב היזמים דיברו עם עובדים רבים לפני תכנון הפרויקט. הם עבדו בדקו תחומי עניין ונכונות לשתף פעולה, והכשירו את הקרקע לתמיכה ברעיונות שלהם.

מחקר פנימי וחיצוני: הבנת מאמצי העבר של הארגון בכל הנוגע לפרויקטים חברתיים והישגים של חברות אחרות בתחום מאפשרת לבחור פרויקט מתאים. היזמים דיברו עם קולגות שהיו מעורבים בפרויקטים מקבילים, בדקו את המתחרים בתעשייה ואת הסטנדרטים הביצועיים בתחום.

פיתוח בנצ'מרק - קריטריונים להשוואה: חשוב מאוד לפתח קריטריונים להשוואה כדי לעקוב אחר ההשפעות של הפרויקטים. למשל, עריכת מטריצות של פליטות פחמן לפרויקטים סביבתיים או מעורבות עובדים לפרויקטים התנדבותיים יכולים לספק נתונים מדויקים על רמות ההתקדמות. מעקב זה מאפשר גם לפרסם תוצאות ביניים ולייצר לאורך הדרך תדמית חיובית ומהימנה.

4. השגת תוצאות

היזמים השתמשו בשלוש אסטרטגיות עיקריות כדי ליישם את הפרויקטים בהצלחה: שיתוף וחינוך של מחזיקי העניין: קבלת תמיכה מעובדים ברמות שונות נעשית על ידי שיתופם של מחזיקי העניין בתהליך. לשם כך יש לזהות את הערך המוסף שיש ליוזמה עבור כל קבוצת מחזיקי עניין ולהדגיש אותה בפניהם.

העובדים: מעורבות עובדים תלויה ברמת הבנתם את חשיבות הפרויקט וערכיותו. תקשורת יעילה ומסרים ברורים הופכים את הפצת הפרויקט לפשוטה. יש לדרבן את העובדים המתנדבים גם עם משימות שייתנו להם הכרה מחוץ לחברה, כמו תחרויות של יזם חברתי, שיתופם בפרויקטים סביבתיים רחבים יותר ועוד. חשוב מאוד להתייחס לכל פידבק שלילי ורתיעה של עובדים לפני השקת הפרויקט. רצוי גם להיות יצירתי - לקיים למשל חצי יום של פעילות קהילתית עם טי שירטס מיוחדים למתנדבים. במקומות שבהם יש קוד לבוש, זה מושך תשומת לב.

ההנהלה: יש לדבר עם בכירים כבר מההתחלה ולעדכן אותם לעתים קרובות, ולהתמקד באיך הפרויקט נותן ערך מוסף למטרות ההנהלה.

רצוי להשתמש בפורמטים מסורתיים של הארגון בכל הנוגע לדיווח והעברת מסרים. למשל, אם יש מפגש שבועי קבוע - לנצל אותו לעדכונים.

מחזיקי עניין חיצוניים: אפשר למשל לחבר את הפרויקט למטרות של הלקוח, ואפילו לעשות איתו פעילות משותפת. ההמלצות בתחום זה כוללות למנף משאבים חיצוניים. למשל, כחלק ממאמציו של ג'ון רוקוול לפתח אסטרטגיה תאגידית של בנייה ירוקה במקדונלד'ס, הוא שכנע את מנהליו להירשם לוועדה האמריקאית של בנייה ירוקה. חברות זו העניקה לו גישה למשאבים ומומחיות שעזרו לו לפתח את הפרויקט שלו.

5. פיתוח משאבים

רוב היזמים לא התחילו את הפרויקט עם מימון או מסגרות זמן, אבל הם הצליחו לגייס משאבים לאורך הדרך.

מימון: היזמים הצליחו לגייס מימון אחרי שהוכיחו כי מדובר גם במהלך עסקי שיחזיר את ההשקעה. בליווי'ס למשל, בפרויקט שמטרתו היתה להיפטר מבקבוקי פלסטיק, נקנו 600 בקבוקי מים שניתנים למיחזור אחרי שצוות המתנדבים הראה כי אם מפסיקים להשתמש בבקבוקי פלסטיק מדובר בחיסכון של 40 אלף דולר לשנה.

משאב הזמן: ההמלצה היא להתחיל בקטן ולא להזניח את העבודה השוטפת. אחרי שהיוזמה מתחילה להצליח, קל יותר להרחיב את מסגרת הזמן המוקדשת לה.

6. מדידת פרויקט

חשוב שהיזמים יהיו מודעים לכך שפרויקטים שמוקצים להם זמן וכסף צריכים להראות תוצאות, ולכן יש למדוד את הפרויקט.

השגת ניצחונות מהירים: כשמראים לצוות ולהנהלה יכולת ליצור ערך לחברה בפרויקטים קטנים, ניתן להשיג הכרה על התרומה, אמון ורצון להשיג תוצאות ביוזמות רחבות יותר.

בניית פורמטים ומסגרות קבועות: על ידי יצירת מסגרת עבודה מסודרת בפרויקט המתנדבים של גוגל, צוות היזמים הצליח לגייס 3,000 עובדים ב־45 שלוחות בעולם ליוזמה.

שיתוף במידע: כשמסיימים שלב כלשהו בפרויקט מתקשרים את הישגיו פנימית וחיצונית.

היזמים קודמו בחברה

נוסף על ההשפעה החברתית, הסביבתית והפיננסית שיש לפרויקטים של יזמות חברתית, גם היזמים עצמם הרוויחו מהיוזמות שלהם.

המלין מצגר, למשל, התחיל לתרום בתחום האחריות החברתית כמתנדב רגיל. אחרי שנתיים הוא קידם רעיון ליצור משרה מלאה בבסט ביי בתחום האחריות, ונהפך למנהל הבכיר הראשון לאחריות חברתית בארגון.

דוגמה נוספת היא ג'ון רוקוול - העבודה ההתנדבותית שלו, שיצרה את אסטרטגיית הבנייה הירוקה במקדונלד'ס, הובילה לתפקיד הבא שלו - מנהל קיימות בפיתוח בארצות הברית בחברה.

ג'ייסון מק'בריירטי אומר שהעבודה ההתנדבותית שלו בליווי'ס שימשה גורם מרכזי לתפקיד הבא שלו - מנהל האסטרטגיות הכלכליות של קיימות.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות