הייבוא האישי: להיט בקרב מובטלים
מנתוני רשות המסים עולה כי לרבע מבעלי המכוניות אין הכנסה ו-10% מבעלי המכוניות המיובאות באופן אישי מרוויחים פחות משכר מינימום. עוד עולה, כי גרנד צ'ירוקי הוא הלהיט החם של הייבוא האישי ב-2008
למובטלים אולי אין הכנסה, אך כסף למכונית יש. מנתוני רשות המיסים שפורסמו היום (ד') עולה תמונה מטרידה במיוחד: רבע מהבעלים של המכוניות אינם רשומים בכעלי הכנסה כלשהי ו-10% מבעלי המכוניות המיובאות באופן אישי מרוויחים פחות משכר מינימום.
בהתחשב בעובדה שענף זה מגלגל מאות מיליוני שקלים, הערכה שמבוססת על העובדה שרשות המיסים טוענת להפסד של כ-100 מיליון שקלים, מעט קשה להסביר את העובדה שחלק ניכר מבעליהם של גי'פ גראנד צ'רוקי, פולקסווגן טוארג, אאודי Q7 ובל נשכח, שברולט קורבט, הם למעשה עניים.
ההסבר לתופעה פשוט: על פי חוקי מדינת ישראל, מי שמייבא מכונית בייבוא אישי מתחייב לא למכור אותה במשך שנתיים", מסביר גורם העוסק בייבוא אישי. "העבריינים המעורבים בתחום מוצאים צעירים שמרוויחים גרושים, או לסירוגין אינם מרוויחים בכלל. אותם צעירים רוכשים על שמם מכונית בחו"ל ומביאים אותה לישראל כדת וכדין בייבוא אישי. נושא המכירה לאחר שנתיים לרוכש האמיתי של המכונית, זה ששילם עבורה, מוסדר בחוזה אצל עורך דין. הצעיר מרוויח 3,000 שקלים ואילו הקונה האמיתי מקבל את המכונית לרשותו אחרי שנתיים".
צ'ירוקי - הלהיט של הייבוא האישי
ג'יפ גרנד צ'רוקי היה הרכב הנפוץ ביותר בייבוא אישי בשנת 2008. כך עולה מנתונים שפרסמה היום (ד') רשות המיסים. בסך הכל יובאו בשנה שעברה 371 רכבים מדגם זה. על פי נתוני רשות המיסים הרכבים הנפוצים ביותר בייבוא אישי בשנה שעברה היו רכבי כביש שטח גדולים כגון הגרנד צ'רוקי.
אנשי רשות המיסים אף מציינים שהיקף הפעילות בשוק הייבוא האישי בדגמים מסוימים עלה על זה של השוק הוותיק, שנשלט על ידי יבואני הרכב. בין להיטי הייבוא האישי האחרים ניתן למנות את הטוארג של פולקסווגן, ממנו יובאו 248 מכוניות באופן אישי בשנה שעברה וה-X5 של ב.מ.וו, ממנו יובאו 128 מכוניות ביבוא אישי. מעבר לרכבי השטח, נרשם ביקוש עירני לטויוטה קאמרי (לרבות הדגם ההיברידי), ממנה יובאו בשנה שעברה 118 מכוניות, ולרכב הכביש שטח סובארו טרייבקה (47 מכוניות).
איכות הסביבה, כך עולה מנתוני רשות המיסים, אינה נמצאת בראש מעייני מבצעי הייבוא האישי. מתוך 2,619 מכוניות שיובאו אשתקד, רק 4% (95 מכוניות) צוידו במנועים בנפח של פחות מ-2.0 ליטרים. הרוב המכריע, 49% (1,290 מכוניות) צוידו במנועים בנפח של בין 3.0 ל 4.0 ליטרים. 22% נוספים (568 מכוניות) צוידו במנועים גדולים יותר בנפח של 4.0 עד 5.0 ליטרים. 25% נוספים התפלגו בין מכוניות בעלות מנועי ענק בנפח של מעל חמישה ליטרים ומנועים "יחסית" צנועים בנפח של 2.0 עד 3.0 ליטרים. על פי הערכות אנשי רשות המיסים, אובדן ההכנסות הנובע מן הייבוא האישי מסתכם בכ-100 מיליון שקלים.
6 תגובות לכתיבת תגובה