אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מנכ"ל פז: "אצלנו אין מיתון" צילום: גלי אמויל

מנכ"ל פז: "אצלנו אין מיתון"

יונה פוגל מציב יעדי צמיחה גבוהים מ-2008 לרשת yellow, משיק מותג פרטי, מרחיב את פורמט חנויות הסופר ואופטימי לגבי החנויות מחוץ לתחנות הדלק. תחרות? "הקטגוריה עדיין בתחילת דרכה"

24.05.2009, 17:28 | גלי ברגר
"היעד של yellow לשנת 2009 הוא להמשיך לצמוח בקצב גבוה יותר מזה של 2008, אצלנו לא מרגישים את המיתון", כך אמר היום (א') יונה פוגל, מנכ"ל חברת פז. בשנת 2008 צמחה רשת חנויות הנוחות ב-23% והכנסותיה הסתכמו ל-450 מיליון שקל. הגידול בחנויות זהות עמד על 5%-10% לדברי החברה.

פוגל הוסיף כי פז תשקיע השנה 300 מיליון שקל בתחום המסחר והקמעונות, בין השאר בשיפוץ והגדלה של חנויות ישנות, על מנת להגדיל את הקניה בחנויות ובפתיחת חנויות חדשות. כיום הגודל הממוצע של חנות הוא כ-50 מ"ר וזמן הקניה הממוצע בה עומד על 2.4 דקות. "עד 2012 אנחנו מתכוונים להגיע ל-60 מתחמים קמעונאים, לעומת 33 שיש לנו היום, ל-250 חנויות yellow לעומת 212 כיום ול-320 תחנות דלק לעומת 270 שאנחנו מפעילים היום".

פוגל אמר את הדברים במסיבת עיתונאים להשקת המותג הפרטי החדש של החברה תחת הסלוגן "yellow fun to go". בניגוד למותגים פרטיים המוכרים מרשתות השיווק ואשר נועדו לתת פתרון זול, במקרה של yellow המותג הפרטי לא משחק בגזרת המחיר. "חלק מהמוצרים הם מוצרים חדשים שפתחנו עם ספקים מובילים כמו משקה גלידה, משקאות פירות ועוד", אמר יורם איל, סמנכ"ל קמעונאות בפז. "המטרה היא להרחיב את הקטגוריה של טרי בריא שהתחלנו לפתח לפני שנתיים, ולתמוך במותג yellow כמותג שנותן את המענה הטוב ביותר לצרכים של הנהג על הדרך". לשאלה כיצד קיבלו הספקים את המותג הפרטי, שכן הוא בא על חשבון שטחי מדף שלהם, השיב פוגל: "הספקים שמחים, אנחנו לא מתחרים בהם, אף ספק גדול לא ייפתח במיוחד בשבילנו מוצר נישה".

באחרונה פרסמה מעלות S&P סקירה בה טענה כי פוטנציאל חנויות הנוחות קרוב למיצוי. בהקשר זה אמר פוגל ל"כלכליסט" כי "אני לא מסכים עם הקביעה. אנחנו עושים שלושה דברים: גדלים במספר החנויות, מגדילים את החנויות הקיימות ואת המגוון במטרה להעלות את הקנייה הממוצעת".

פוגל ציין כי הפיילוט של שלוש חנויות yellow market – חנויות בגדול של כ-210-140 מ"ר המשמשות גם סופר מרקט - הוגדר כהצלחה והם מחפשים מיקומים נוספים. "פתחנו עוד שתי חנויות בפורמט הזה השנה בקרית אונו ובאזור רמת השרון ואנחנו מחפשים מיקומים נוספים.  סל הקנייה שם גבוה משמעותית מהסל בחנות רגילה". הסל בחנות רגילה עומד על כ-20 שקל ללקוח.

פיילוט נוסף שעדיין נמצא בבחינה הוא זה של חנויות הנוחות מחוץ לתחנות הדלק. כפי שנחשף לראשונה ב"כלכליסט" yellow פתחה לפני כשנה וחצי חנות ראשונה מחוץ לתחנה באיזור הרצליה פיתוח. לאחר מכן היא פתחה חנות נוספת ברמת החי"ל ועוד שתיים במרכז העיר תל אביב. החנויות באזורי התעשייה נחשבות מוצלחות יותר.

האם חנויות כאלה מתאימות רק לאזורים שמרכזים הרבה כוח עבודה ופחות למרכזי הערים?

"אנחנו עדיין צריכים למצוא את הפורמטים המתאימים. האינדיקציות שאנחנו מקבלים טובות, ובקרוב נפתח חנות נוספת באיירפורט סיטי. ההערכה שלי לגבי הנושא של תחנות מחוץ לתחנה מאוד אופטימית".

האם תשתתפו במכרזים של הרכבת להפעלת תחנות קפה ומאפה?

"למכרזים קודמים לא ניגשנו כי התנאים לא היו סבירים בעיננו, כך שתלוי בתנאי המכרז".

המתחרים מיישרים אתכם קו, וכל אחת מחברות הדלק משקיעה רבות ברשת חנויות הנוחות שלה. איך אתה רואה את שוק הנוחות 5 שנים מהיום?

"זה שהמתחרים נכנסים הופכים את כל הקטגוריה הזו ליותר חזקה. מבחינת עקומת הצמיחה שלה היא עוד בתחילת הדרך. בעוד חמש שנים שם המשחק יהיה המתחם הקמעונאי. בכל מקרה עדיין שיטת ההפעלה והמגוון יישחקו משחק גדול מבחינת הרווחיות. צריך לזכור שמי שהתחנות לא בבעלותו ובשליטתו מתחלק ברווחים עם בעל הקרקע. פז שומרת את הרווחים לעצמה".

תגיות