אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
קקטוס הזהב: מקאן אריקסון זכה בניקוד הגבוה ביותר; סרטון קלינקס זכה בגרנד קקטוס צילום: עמית שעל

קקטוס הזהב: מקאן אריקסון זכה בניקוד הגבוה ביותר; סרטון קלינקס זכה בגרנד קקטוס

מקאן חוזר הביתה עם 72 נקודות ו-9 מדליות זהב, 12 כסף ו-21 ארד. למקום השני הגיע גיתם BBDO עם 55 נקודות ו-2 גרנד קקטוסים בהם פסלון עבור הסרטון "זה יגמר בקלינקס" שעלה בטלוויזיה

26.05.2009, 19:47 | מיטל זדה

הערב הוכרזו הזוכים בתחרות הפרסום הישראלית קקטוס הזהב: מקאן אריקסון גרף את מספר הקקטוסים הגבוה ביותר בתחרות, זו השנה השנייה ברציפות. המשרד זכה ל-72 נקודות המתורגמות ל-9 מדליות זהב, 12 כסף ו-21 ארד. חברת האינטראקטיב שלו, מקאן דיגיטל, השיגה לבדה עוד 27 נקודות וגרנד קקטוס אחד - וגם היא הובילה בקרב חברות האינטראקטיב

את העדרותו של שלמור אבנון עמיחי מהתחרות, עקב שיקולים כלכליים, הרגישו היטב משרדים גדולים אחרים. לצד ההצלחה של מקאן, אפשר לזקוף הצלחה גם לגיתם BBDO שרושם הישג נאה במיוחד, כאשר הצליח להתברג במקום השני בדירוג המשרדים עם 55 נקודות ו-2 גרנד קקטוסים, מתוך 4 בסך הכל.

גיתם שהיה ממובילי המאבק לשינוי שיטת השיפוט בתחרות, זכה הערב בגרנד קקטוס במדיום שנחשב ליוקרתי ביותר – הטלוויזיה, עם הסרטון "זה יגמר בקלינקס" של חוגלה. גרנד קקטוס נוסף הוענק לו במדיום הפרינט עבור המודעה של ניקול "ענבים" גם היא שייכת לחוגלה.

המשרד המדורג שלישי מבחינת כמות הנקודות שגרף, הוא אדלר-חומסקי, שזכה ב-6 מדליות זהב וגרנד קקטוס אחד. עם זאת, המשרד לא הצליח למנף לטובתו את היעדרותו של שלמור אבנון עמיחי, על מנת להתקבע במקום הראשון או השני בדירוג. בניקוד המצטבר השיג 51 נקודות, וקמפיין הקד"מ "ציפורים" של בלוקבסטר זיכה אותו בגרנד קקטוס בקטגוריית "מדיה אחרת".

צוות מקאן אריקסון מתוך טקס קקטוס הזהב 2008, צילום: עמית שעל צוות מקאן אריקסון מתוך טקס קקטוס הזהב 2008 | צילום: עמית שעל צוות מקאן אריקסון מתוך טקס קקטוס הזהב 2008, צילום: עמית שעל

המשרד שהצליח להפתיע הוא שמעוני פינקלשטיין, משרד בינוני בגודלו שהתברג רביעי בתחרות עם 23 נקודות והשאיר מאחור משרדי פרסום גדולים שהגישו עבודות רבות יותר לתחרות כמו באומן-בר-ריבנאי, גלר-נסיס, גליקמן-נטלר סמסונוב ועוד. למרות שבמשרד מחו על הענקת הפקטור בתחרות, ואף שקלו לפרוש ממנה, יצאו נציגי המשרד מהתחרות מאוד מרוצים. המשרד גרף את מרבית המדליות שלו בקטגוריות כדוגמת "מדיה אחרת", עיתונות ואינטרנט, שמעניקות הזדמנות למשרדים קטנים יותר לצבור ניקוד. יהושע TBWA יכול לרשום גם הוא בולטות בתחרות השנה עם ניקוד של 19 נקודות ומקום חמישי בדירוג. ראובני פרידן מדורג שישי עם 18 נקודות ומדליית זהב אחת.

משרדי הפרסום באומן-בר-ריבנאי, גלר-נסיס, שהשיגו 9 נקודות, מדורגים במקום השביעי, המאכזב במידה מסויימת עבורם.

צוות אדלר חומסקי מתוך קקטוס הזהב 2008, צילום: עמית שעל צוות אדלר חומסקי מתוך קקטוס הזהב 2008 | צילום: עמית שעל צוות אדלר חומסקי מתוך קקטוס הזהב 2008, צילום: עמית שעל

עפ"י החלטת השיפוט, התחרות חילקה פרסים נפרדים לחברות האינטראקטיב, כך שהם לא נספרו כחלק מהניקוד של משרדי האם. מקאן דיגיטל הצליח בקלות להוביל עם כמות המדליות שגרפה וזכתה ב-27 נקודות, וגרנד קקטוס אחד עבור קמפיין הונדה "נסיעת המבחן במייל". חברת טוויסטד העצמאית גרפה 6 נקודות עם 2 קקטוסים מוזהבים ואילו חברת גריי אינטראקטיב של אדלר-חומסקי זכתה אף היא ב-6 נקודות וקקטוס אחד מכל צבע. ארק אינטראקטיב של גלר-נסיס קיבלה מדליית ארד אחת.

קמפיין ענבים של ניקול קמפיין ענבים של ניקול קמפיין ענבים של ניקול

הסערה שהתגלתה עם פתיחת מעטפות השיפוט לפני כשבועיים איימה לרגע להתפתח לדרמה של ממש, כאשר הסתבר למנכ"ל האיגוד יגאל בראון כי אף עבודה לא זכתה במדליית זהב, ופקטור של נקודה ניתן לכל העבודות. סמנכ"ל הקריאייטיב של פוגל אוגילבי הודיע על פרישה מהתחרות בעקבות הענקת הפקטור וחוסר ההרמוניה בביצת הפרסום המקומית- התגלתה שוב. וכמו תמיד עוד לפני היוודע תוצאות התחרות, כבר נשמעו קולות לבחינת אלטרנטיבות לשיטת השיפוט, אולי בדמות פאנל שופטים בינלאומיים.

גם העובדה שאחד מהמשרדים הבולטים והגדולים בענף, שלמור אבנון עמיחי, החליט שלא לקחת בתחרות חלק, גם אם משיקולים כלכליים, העיבה על הערב החגיגי.

עם זאת, בניגוד לשנה שעברה, אז קטגוריות רבות נותרו ללא זוכה במדליית זהב, הפעם נראה שהקקטוס דווקא סבל מ"אינפלציה". כמות הקקטוסים שחולקו השנה, 173, לעומת "הקמצנות" שאפיינה את כמות הזוכים בשנה שעברה (79), הרימה את המורל באולם סמולארש.

אבל, כמו תמיד, הטקס לא היה חף מאכזבות. הפעם זה קרה כאשר בפרס הגרנד קקטוס היוקרתי , שניתן עבור העבודה שזכתה בניקוד הגבוה ביותר באותו מדיום, לא היו זוכים במדיות שילוט חוצות ורדיו, כך שחולקו רק 4 גרנד קקטוסים ולא שישה. לפי תקנון התחרות, זכייה בגרנד קקטוס - העניקה למשרד הזוכה חמש נקודות, קקטוס זהב - שלוש נקודות, כסף - שתי נקודות וארד - נקודה אחת.

השנה נשפטו 15 קטגוריות שונות, כאשר בדומה לשנים קודמות ולתחרויות בעולם, כמות הקקטוסים הגדולה ביותר חולקה בקטגוריית הפרסום הקהילתי, עם 32 קקטוסים, מהם 5 מוזהבים. קטגוריית הפרסום הקהילתי נחשבת לקטגוריה הקריאטיבית ביותר, בשל העובדה שמרבית העבודות בה הם פרו-בונו, והמפרסם בד"כ נותן יד חופשית למשרד הפרסום שלו.

השינוי המהותי ביותר שהונהג השנה בתחרות והביא לעלייה מסיבית בכמות המדליות שחולקו הערב, הוא השינוי בתקנון לפיו, מדליית זהב, כסף או ארד, תוענק לכל מי שקיבל את ציון המינימום הנדרש למדליה. כלומר כל העבודות שעברו את הציון 7.5 קיבלו מדליית זהב, העבודות שהשיגו את הציון 7 קיבלו מדליית כסף ומעל 6.5 קיבלו מדליית ארד. בשנה שעברה, רק עבודה אחת עם הציון הגבוה ביותר הנדרש למדליה, זכתה לקקטוס.

אחד מהרגעים המרגשים של הערב, היה הענקת פרס מפעל חיים לפרסומאי הוותיק אליעזר ז'ורבין, מייסד משרד הפרסום דחף. ז'ורבין שעלה לקבל את הפרס לעיני מאות אנשי פרסום ותקשורת, מרביתם צעירים, שהחלו לעבוד בתעשיית הפרסום הישראלית רק בשנים האחרונות, היה מחלוצי הענף כאשר הקים את משרדו "דחף" בשנת 1953.

מודי כידון, יו"ר איגוד חברות הפרסום, העביר בנאומו בטקס מסר לשר התקשורת החדש: "התקשורת בישראל מחכה כבר זמן רב לשר אשר ייקח את המושכות לידיים ויקבל החלטות אשר ממתינות זמן רב ויש להם השפעה משמעותית על כל עם ישראל: אני קורא ומזכיר לך מבמה זו - ענף הפרסום הוא מקור החמצן של היצירה הישראלית. מדי ערב כ-50% מצופי הטלוויזיה בישראל צופה בערוצים המסחריים. איך היו נראים הערוצים המסחריים בלעדינו?". עוד הוסיף כידון כי "כבוד השר ענף הפרסום משווע 'למבוגר אחראי' אשר יקבל החלטות ולא ויפחד מאיומי בג"צים. צריך לקום ולומר - השמיים הכלכלים קדרו, אנחנו נמצאים בתקופת משבר כלכלי עולמי שלא פסח עלינו. ולצערנו עוגת הפרסום שכה ייחלנו לה, הצטמקה מאוד ואין לערוצי הטלוויזיה יכולות כלכליות לעמוד במחויבות המכרזים שהיו בתקופת גאות כלכלית".

תגיות