אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ספינת האכזבה: ההפסד של צים התנפח פי 4 ברבעון צילום: בועז אופנהיים

ספינת האכזבה: ההפסד של צים התנפח פי 4 ברבעון

הפסדי צים ברבעון עמדו על 119 מיליון דולר, לעומת 29 מיליון דולר בלבד ברבעון המקביל. החברה לישראל כולה סימה את הרבעון עם רווח נקי של 48 מיליון דולר

27.05.2009, 08:41 | גיל קליאן

צים סיימה את הרבעון הראשון של השנה עם הפסד של 119 מיליון דולר, לעומת הפסד של 29 מיליון דולר ברבעון הראשון של 2008 - זינוק של פי 4. החברה לישראל כולה סיימה את הרבעון ברווח נקי המיוחס לבעלי המניות של 48 מיליון דולר, לעומת רווח נקי של 11 מיליון דולר בתקופה המקבילה.

למרות הגידול בהפסד מול הרבעון המקביל, צים רושמת שיפור בהפסד לעומת הרבעון הקודם, בו רשמה הפסד של 199 מיליון דולר. בחברה ייחסו את השיפור להליכי התייעלות שמיישמת צים, הכוללים בין השאר החזרת אוניות חכורות, שינויים בקווי הובלה, בחינה מחדש של השקעות וכן צמצומי כוח אדם.

ההפסד של צים נובע בעיקר מכך שהכנסות החברה נחתכו מכמיליארד דולר ברבעון הראשון של שנת 2008 לרמה של כ-622 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2009. מדובר בירידה של כ-40.4%. הירידה בהכנסות ניפחה את שורת ההפסד התפעולי, שצמח ל-156 מיליון דולר לעומת הפסד תפעולי של 156 מיליון דולר ברבעון הראשון של שנת 2008.

הכנסות מיסים של 37 מיליון דולר הצליחו לשפר מעט את השורה התחתונה עבור החברה - לעומת הכנסות של 3 מיליון דולר בסעיף זה ברבעון המקביל. ללא הכנסות אלה, היתה צים רושמת הפסד נקי גבוה הרבה יותר.

 בדו"ח החברה הסבירה צים את הירידה במכירות: "הקיטון במחזור ההכנסות נובע בעיקרו מירידה בכמויות, ירידה בדמי הובלה ומירידה בהכנסות חברות הבנות ובהפלגות שטרם הסתיימו. בתקופת הדו"ח ירד מחיר ההובלה הממוצע למכולה בשיעור של כ-3% והכמות המובלת קטנה בשיעור של כ-33%".

עוד מציינת החברה: "לצד המשבר הפיננסי הגלובלי וכחלק ממנו, אירעו בשוק הספנות הבינלאומי מספר התפתחויות שליליות, הממשיכות להתעצם בתקופה הנוכחית, ובהן בין היתר היצע אניות גבוה ביחס לביקוש מתון, עובדה המובילה לירידה גוברת בניצולת האניות ובדמי ההובלה. הימשכות התנאים הקשים בשוק הספנות הבינלאומי ממשיכים להשפיע באופן שלילי על צים, ובין היתר על התוצאות העסקיות שלה, עמידתה באמות המידה הפיננסיות ועל יכולת הגיוס כמו גם על תנאי המימון שלה". 

צים ציינה כי היא נמצאת בהפרה של כמה הסכמי מימון, ונמצאת במו"מ עם הבנקים על ארגון מחדש של האשראי בחברה. כמו כן, החברה לישראל הודיעה כי היא מוכנה להזרים כסף לחברה במידת הצורך.

ניר גלעד: צים ממשיכה בהליך התייעלות אינטנסיבי

ניר גלעד, מנכ"ל החברה לישראל ציין בהודעת החברה כי "צים ממשיכה בתהליך האינטנסיבי, אותו מובילה הנהלתה מזה מספר חודשים, של הסדרת יחסיה מול המספנות, מול הבנקים ומול מחכירי האוניות, ולהבנתנו תהליך זה ממשיך להתקדם בקצב משביע רצון. השלמת תהליך זה, לצד הזרמה של כ-100 מיליון דולר אל צים על ידי החברה לישראל, צפויה לסייע לצים להתייצב, להתאים את עצמה לתנאי השוק, ולקדם את מאמציה לחזור לפסים של רווחיות בעתיד".

גלעד הוסיף על דו"חות החברה לישראל כולה כי "המעבר לרווח ברבעון הנוכחי מבוסס על שינוי חד בהוצאות המימון של הקבוצה והקטנה משמעותית בהוצאות החד פעמיות שליוו את הרבעון הקודם. אם מנטרלים את האירועים החד פעמיים ברבעון האחרון של שנה שעברה שהרי החברה עברה מהפסד של כ-20 מיליון דולר לרווח של כ-48 מיליון דולר ברבעון הנוכחי. המעבר לרווח ברבעון הנוכחי נעשה על אף החמרה בתנאי השוק בכלל ובענף הספנות בפרט.

"תנאי השוק השתנו מקצה לקצה מהרבעון המקביל אשתקד ביחס לרבעון הנוכחי ולמעשה החל מתחילת הרבעון האחרון של שנה שעברה צפינו בנסיגה דראסטית בתנאים הכלכליים העולמיים. הפעילות בתנאים הנוכחיים חייבה את החברה לישראל לנקוט במספר פעולות אשר הביאו לצמצום ההפסדים הנגרמים לנוכח המשבר העולמי.

עוד הוסיף מנכ"ל החברה לישראל: "בעקבות המשבר הכלכלי העולמי ביצעו החברות בקבוצה פעולות התייעלות וחיסכון משמעותיים. אציין כי על פי הנחיית יו"ר החברה מר עידן עופר פעולות ההתייעלות והחיסכון לא יפגעו בהשקעות המתוכננות בבטיחות ובאיכות הסביבה".

תגיות