אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.

מיהו המעצב הצעיר של השנה

לקראת חג השבועות בדק כלכליסט קולקציות של 60 מעצבים צעירים. מתוכם נבחרו 10, ובמקום הראשון: המעצבות עינת והדס צוקר למותג רוס אובטה

27.05.2009, 10:19 | הדס שואף

חודשיים וחצי ארך מבצע הבחירה של המעצב הצעיר של ישראל, שערך "כלכליסט" לקראת חג השבועות. המטרה היתה, אם לשאול מטרימינולוגיית החג החקלאי, לעשות חריש עמוק - לסקור קולקציות של מעצבים צעירים הפועלים עד שבע שנים, ומתוכם לבחור את עשרת המוצלחים ביותר ואת המעצב הצעיר של השנה. כ־60 מעצבים נסקרו, 20 פיינליסטים הגיעו לפרזנטציה הסופית, שלושה שופטים בדקו פריטים נבחרים מתוך הקולקציות, שהוצגו באופן אנונימי, ובחרו את המוצלחות שבהן. מבצע מורכב מאוד, אך גם מהנה ובעיקר מפתיע. לא מעט דרמות ליוו את טקס הבחירה. לדוגמה, מעצבת צעירה מוערכת מאוד המוכרת לכל השופטים זכתה לדירוג נמוך ולביקורת נוקבת על איכות עבודותיה. מעצבות אחרות אנונימיות יחסית הצליחו להרשים את השופטים.

הבחירה בפרויקט אופנה לקראת החג נבעה מכך שבית היוצר הישראלי הצליח להנפיק דור מעצבים מעניין, הנשען על השורשיות והערכים המקומיים אך יודע לאזנם במקורות קוסמופוליטיים.

 

 

סצינת המעצבים הישראלים אינה חדשה, ניצניה הראשונים הופיעו כבר בשנות החמישים, אולם בעשור האחרון הגאות בתחום מרשימה. עשרות מעצבים מוכשרים שברובם עברו הכשרה אקדמית נאותה ואף התמחות אצל טובי המעצבים בעולם, גיבשו שפה ייחודית חרף המיקום הפיזי כפריפריה רחוקה צעירה, המנותקת מטבור האופנה העולמית. המעצבים הזוכים התבקשו לבחור דגם מתוך הקולקציה שמתאים לחג השבועות. תצלומי הדגמים מופיעים בהפקה שלפניכם.

 

במהלך העבודה על הפרויקט חיפשנו מעצבים פעילים בטווח שבין שנתיים לשבע שנים, בדקנו חנויות מעצבים, שוקי מכירות ואתרי אינטרנט, ואלה הובילו לרשימה של 60 מתמודדים. אחרי התרשמות ראשונית וקבלת המלצות נפגשנו עם כ־40 מהם, ומתוכם בחרנו 20 מעצבים. בשלב האחרון והמכריע קיבצנו פאנל מקצועי המורכב משלוש אושיות אופנה מובילות - לאה פרץ, ראש מחלקת האופנה בבית הספר הגבוה לעיצוב והנדסה שנקר; מעצב־העל גדעון אוברזון; ואורית רזילי, בעלים משותפים של רשת חנויות המעצבים רזילי. לפאנל הוצגו פריטי לבוש מקולקציית הקיץ של כל מעצב, לרבות הסבר קצר על הקולקציה כפי שבחר המעצב להציג אותה. שם המעצב לא נמסר לשופטים, ולא נמסרו גם ניסיונו, השכלתו האקדמית או כל רקע אחר על אודותיו. בחירת השופטים היתה אינטואיטיבית. חברי הפאנל העניקו ציון לכל מעצב בהתאם לפרמטרים אשר כללו צדדים טכניים, כגון איכות התפירה, הבדים וגימורים, וכן צדדים עיצוביים - יצירתיות, פוטנציאל, קונספט ועוד. בסיכום התוצאות התקבלו עשרת השמות המרכיבים את רשימת המעצבים הצעירים הטובים ביותר לשנת 2009. כמה מעצבים ברשימה הם כבר שמות מוכרים הנהנים מהצלחה מקומית ואף בינלאומית, אך איתם נכנסו לרשימה גם כמה שמות חדשים, ששווה לעקוב מקרוב אחר הקריירה שלהם, כי הם עוד יגיעו רחוק.

המעצבים הצעירים במקום הראשון: עינב והדס צוקר עם המותג רוס אובטה העיצובים של האחיות צוקר, שבנו את שמן בחו"ל ורק לאחרונה החלו לשווק בארץ, סחפו את צוות שופטי כלכליסט להחלטה שהתקבלה פה אחד - הן המעצבות הצעירות של ישראל 2009 הדס שואףלכתבה המלאה

פאנל השופטים נבחר בקפידה, והוא מייצג היטב את מגוון הרבדים של האופנה הישראלית. כל אחד מהשופטים נוגע בקצה אחר ובמקצוע אחר, ובכך מביא ערך מוסף - בין אם בידע הרב ובין בזווית האישית המקורית.

נציגת האקדמיה, לאה פרץ: הרקע האקדמי שלה עיוני וכולל שני תארים בתולדות האמנות. היא לימדה שנים רבות במסגרות שונות, לרבות בצלאל בירושלים, ומשנת 1989 גם בבית הספר שנקר. בשנת 1994 קיבלה לידיה את ראשות מחלקת האופנה, ואחרי הפסקה חזרה בשנת 2006 לתפקידה כראש המחלקה.

נציגת הקניינים, אורית רזילי: למדה סוציולוגיה ופסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב והיתה עיתונאית חברה ותרבות בעיתון "חדשות". בן זוגה, יאיר, פתח שתי חנויות בגדים בשנות השמונים, רזילי הצטרפה, והשניים החליטו לפנות לנישה המתפתחת של מעצבי אופנה צעירים. כיום רזילי הפך למותג מוביל בתחום ומחזיק בשמונה חנויות קונספט ברחבי הארץ.

נציג המעצבים, גדעון אוברזון: החל את הקריירה המטאורית שלו בשנת 1962 תחת השם "גדעון אוברזון". במשך הקריירה צבר פרסים רבים, בהם אוסקר האופנה הישראלי, והלביש את הצמרת החברתית של המדינה. בשנות השמונים הקים מותג בגדי ים מצליח, ומשנת 2005 ועד השנה המעצב הראשי של גוטקס.

המעצבת: מירית וינשטוק (32), בוגרת שנקר מחזור 2002, התמחתה בעבר בבתי האופנה של המעצבים אלכסנדר מקווין ולנווין. משנת 2007 מנהלת פרויקט נרחב בשם miss mi, שבו אמניות מכל העולם מצטלמות בבגדיה.

המותג: נוסד ב־2004. הקולקציות רומנטיות ונשיות, השפעות קלאסיות בתרגום לחומרים מודרניים, שילוב של גזרות שכלתניות עם דיגום בד זורם החובק את הגוף. השנה השיקה גם קו אקססוריז חדש וקולקציית חולצות גברים.

הקולקציה: קולקציית שמלות בהשראת המעצבת הצרפתייה מדאם גראס והעשור המרכזי שבו פעלה, שנות העשרים. גם יוון ורומא הן השראה לעיצוביה ויצרו דיאלוג מתמיד בין החלק הקדמי לגב. הבדים הם בעיקר שיפון משי, משי סאטן וסריגים דקיקים. הצבעים הם בעיקר שחור, לבן, חום ואדום.

מחירים: בגדים: 1,290–2,490 שקל. אביזרים: 529–1,199 שקל.

להשיג: חנות המעצבת, שניצלר 20 תל אביב, וחנויות מעצבים.

דבר הפאנל, גדעון אוברזון: "יש חתימת מעצבת ברורה, השמלות תפורות לעילא, עבודה יפה מאוד".

המעצבת: מריה ברמן (29), בוגרת שנקר מחזור 2005, התמחתה בחברת דניאל לד'ר הקנדית, המתמחה במוצרי עור.

המותג: נוסד ב־2007. הלוק הכללי קלאסי בניחוח מזרח־אירופי, עם אינטרפרטציה מודרנית מתוחכמת בשילוב טוויסטים מפתיעים.

הקולקציה: נחלקת לשני קווים: הקו היומי, Dressup ובגדי ערב במהדורות מוגבלות, Hand Couture. השראות הקולקציה הן גבול תל אביב־יפו של 1913, נערות ליווי "חסודות", החשוף והנסתר בלבוש החרדים ו־La Belle Epoque, "התקופה היפה", 1890–1914. התכתבות תמידית בין המופנם למוחצן, בין הפנים לחוץ, והבלתי מושג הוא הנחשק.

הצבעוניות רגועה: בעיקר אפור, שחור, לבן ופיץ'. הבדים: כותנה, אורגנזה, דריל בשילוב עבודות יד כקרושה ותיפורי יד.

מחירים: 290–680 שקל.

להשיג: בנקר ועלמה, תל אביב; רחלי, זכרון יעקב; זנוקה, קריית מוצקין; וחנויות מעצבים.

דבר הפאנל, אורית רזילי: "יש קשר ברור בין המחקר המקדים העמוק לבין הקולקציה הסופית. רואים את המתח בין החשוף לנסתר, שהוא עיקר ההשראות שאיתן עבדה".

עידית ברק, צילום: דן לב עידית ברק | צילום: דן לב עידית ברק, צילום: דן לב

המעצבת: עידית ברק לדליקטסן (34), בוגרת FIT (Fashion Institute of Technology) מחזור 2002, עבדה בעבר בבית האופנה של איזבל ורובן טולדו, שמלבישים בין היתר את מישל אובמה ואחראים גם לשמלה הצהובה שלבשה בהשבעת הנשיא.

המותג: נוסד ב־2003. המעצבת משתמשת באלמנטים מוכרים ופונקציונליים ומוציאה אותם מהקונטקסט הרגיל. עבורה בגדי מעצבים אינם רק בגדים אלא יצירה היוצרת גירוי מחשבתי. היא "מסובבת" ומעוותת את המוכר, אך המראה הסופי מסוגנן ומגוהץ.

הקולקציה: Dis-function בודקת את הקשר בין הפונקציונלי, השימושי, לאורנמנטלי, הקישוטי, בין הרך לנוקשה ובין המוקפד למרושל. התוצאה של החיפוש מביאה את הרוכסנים, הכפתורים והקרסים לקדמת הבמה. הצבעוניות ברובה מורכבת משחור, אפור, תכלת ולבן, ויש הבלחות צבע כירוק וסגול. הבדים הם ברובם כותנות, שילוב של מטאלי וסריגים.

מחירים: 290–890 שקל.

להשיג: דליקטסן, ברזילאי 4 וכיכר מסריק 19 תל אביב.

דבר הפאנל, לאה פרץ: "קולקציה אמיתית עם קשר בין הפריטים. הקולקציה אינטליגנטית ותפורה היטב".

אניה פליט, צילום: דן לב אניה פליט | צילום: דן לב אניה פליט, צילום: דן לב

המעצבת: אניה פליט (27), בוגרת שנקר מחזור 2006, התמחתה בחברה־בת של מרקס אנד ספנסר ואצל המעצבת שרון ברונשר.

 

המותג: נוסד ב־2007. העיצוב מוקפד, והבגד משקף את מקורות ההשראה. העיצובים משלבים עבר והווה ויוצרים סילואט נשי ייחודי ולא טרנדי.

הקולקציה: נחלקת לשלושה חלקים: בייסיק, "טוטל־לוק" ו"לייט קוטור". ההשראות הן הלבשה תחתונה משנות השלושים, סגנון הצ'רלסטון הקופצני עם השפעה של תקופת ה־Art-deco. בקולקציה אפשר לראות חלוקה לחתכים המחמיאים לגוף האשה, הבאים לידי ביטוי בבדים קרירים בעלי נפילה. הצבעוניות כהה, וכוללת בעיקר שחור, חום, אפור וצבע גוף. הבדים מגוונים - סריגים, אריגי צמר דקיקים, כותנה ושילובים של אלמנטים, כדוגמת פרנזים ועבודת יד.

מחירים: 220–2,900 שקל.

להשיג: אניה פליט, החשמל 21 ומסריק 21 תל אביב; רחלי, זכרון יעקב.

דבר הפאנל, גדעון אוברזון: "אני מתפעל מהעיצוב. אני ממש רואה בעיני רוחי את משיכות העיפרון שציירו את הקולקציה".

לין פדני, צילום: דן לב לין פדני | צילום: דן לב לין פדני, צילום: דן לב

המעצבת: לין פדני (27), בוגרת לימודי עיצוב אופנה ב־Marangoni, מילאנו, מחזור 2006, קיבלה הצעה מפתה לסטאז' בבית האופנה מרטין מרג'יאלה, אך ויתרה בשל געגועים לישראל.

המותג: נוסד ב־2007. מאופיין בקו אירופי קלאסי מובהק המשלב מראה מלוטש עם קריצה צעירה ועכשווית. הבגדים מתאימים לכל שעות היום ומקבלים טוויסטים בהתאם לאבזור הנלווה.

הקולקציה: מונוכרומטית בעלת שלושה גוונים: שחור, אפור ולבן. פדני עובדת בעיקר בויסקוזה מעורבת בכותנה או משי. היא משחקת בגבול בין צעיר למבוגר עם אלמנטים המושאלים מתחומים שונים וממאות קודמות, כדוגמת רומא ויוון. התוצאה הסופית היא בגדים המתאימים לטווח גילים נרחב.

מחירים: 300–500 שקל.

להשיג: שרה בראון, תל אביב וחנויות מעצבים.

דבר הפאנל, לאה פרץ: "הקולקציה נעימה לעין ותפורה היטב. רואים שיש מחשבה עמוקה מאחוריה".

קארין אביאז טפר וקארין A, צילום: דן לב קארין אביאז טפר וקארין A | צילום: דן לב קארין אביאז טפר וקארין A, צילום: דן לב

המעצבת:
קארין אביעז־טפר (34), בוגרת האקדמיה ההולנדית Gerrit Rietveld שנת 2002, התמחתה אצל המעצב ההולנדי הנחשב אלכסנדר ואן סלובה.

המותג: נוסד ב־2003. עוסק במתח ובניגוד בין קלאסי לאורבני, מראה הרחוב והמראה המוקפד, נשיות וגבריות. הבגדים בעלי מראה פשוט עם קווים נקיים בעלי ניחוח רומנטי ובמראה אורבני.

הקולקציה: סולנית להקת בלונדי, דבי הארי, אשה מלאת ניגודים, היתה השראה לקולקציה: מצד אחד מאוד נשית וסקסית, ומצד שני מאוד טראשית, קוקטית אך מרדנית, אינטליגנטית ובעיקר בעלת הומור עצמי. צבעי הקולקציה: כחול, אפור, שחור, לבן. בדי כותנה, טישו, סאטן, דריל ועוד.

מחירים: 250–1,200 שקל.

להשיג: בחנויות מעצבים.

דבר הפאנל, אורית רזילי: "הבגדים של המעצבת מוצלחים מאוד, בנויים היטב ומחמיאים לגוף. האוברול מוצלח במיוחד, וכך גם גזרת המכנסיים".

גרי שי, צילום: דן לב גרי שי | צילום: דן לב גרי שי, צילום: דן לב

המעצבת: ג'רי שי (37), בוגרת לימודי ארכיטקטורה ויצ"ו חיפה 2000, בעלת ניסיון בעיצוב תפאורה, תלבושות ורהיטים בארץ ובאמסטרדם.

 

המותג: נוסד ב־2005, מאופיין בקווים ארכיטקטוניים בשילוב השראות והשפעות מתרבות צרפת, לרבות מוזיקה, שפה ואמנות. כל אלו יוצרים בגדים קלאסיים ומסוגננים.

הקולקציה: נחלקת לשלוש קבוצות: וינטג', גיאומטריה ואופנת רחוב מסוגננת. מאפיין שעובר כחוט השני: נשיות המשלבת רוך עם עוצמה הבאה לביטוי בפריטים מחויטים בגזרות המחמיאות לגוף הנשי, חלקם נוקשים יותר, ולצדם כניגוד והשלמה גזרות רכות ונשפכות. הקולקציה מתוכננת כך שהפריטים בה ישמשו את הלובשת כמה עונות. צבעיה הם שחור, כחול, לבן, אפור, ירקרק ופודרה. הבדים הם כותנה, סריגים, סאטן ועוד.

מחירים: 430–950 שקל.

להשיג: חנות המעצבת, אבן גבירול 48 תל אביב.

דבר הפאנל, לאה פרץ: "הקולקציה תפורה היטב. אני בעיקר מתחברת למכנסיים בעלי הגזרה המתוחכמת באורך 7/8 עם כיסים אחוריים יפים ומפשעה נמוכה".

מיכל ארואץ, צילום: דן לב מיכל ארואץ | צילום: דן לב מיכל ארואץ, צילום: דן לב

המעצבת: מיכל ארואץ (31), בוגרת שנקר 2004, עבדה עם המעצבת מיכל זיידן ושימשה כקניינית אביזרים ברזילי.

המותג: נוסד ב־2007. ההשראות של המעצבת מגוונות, והקולקציה היא למעשה אוסף פריטים רחב שמציע מבחר אפשרויות בהתאמת הפריטים והלבוש.

הקולקציה: הבגדים עדכניים אך לא טרנדיים ויכולים לשרוד בארון זמן רב. סילואטות הבגדים רחוקות מהגוף אך ניתנות להידוק בעזרת האבזור הנכון. הבדים: ויסקוזה, סימפוניה, כותנה ופשתן. הצבעוניות היא בעיקר שחור ואפור, עם נגיעות של לבן לקראת הקיץ.

מחירים: 150–1,000 שקל.

להשיג: סטודיו המעצבת, אבולעפיה 16 תל אביב, וחנויות מעצבים.

דבר הפאנל, גדעון אוברזון: "אני רואה עיצוב, השקעה ועבודה רבה בקולקציה. נראה שהמעצבת יודעת לעבוד, והיא עוברת את כל השלבים הדרושים ליצירת קולקציה טובה".

המעצבת: תמר פרימק לאישתר (32), בוגרת שנקר 2004, עבדה במרקס אנד ספנסר בצוות העיצוב של הבגדים המחויטים לגברים ולנשים ואצל המותג הגרמני שומכר.

המותג: נוסד ב־2006. מאופיין בדיאלוג בין ישן לחדש. התפירה מוקפדת וכוללת עבודות יד רבות, וההתייחסות לאופנה היא כאל מלאכה עתיקת יומין. התוצאה הסופית היא אצילית וסקסית בו־זמנית.

הקולקציה: קולקציה רב־עונתית בעלת זיקה חזקה לאזור, רקמה עכשווית בשילוב עם רקמות עתיקות וגזרות שהן פרפראזה עכשווית לבגדים מסורתיים. הצבעוניות ענפה וכוללת גוונים ירקרקים, צבעי גוף, חום ושחור בבדים כפשתן, כותנה, סאטן משי וקטיפה.

מחירים: 450–220 שקל.

להשיג: בית האופנה אישתר, אזור התעשייה גבעת שאול בירושלים, בתיאום טלפוני; חדר משלך, ירושלים; ובנקר ועלמה בתל אביב.

דבר הפאנל, לאה פרץ: "קולקציה אינטליגנטית ומרגשת. רואים שהמעצבת עוברת תהליך של גיבוש עצמי, ולדעתי היא בדרך הנכונה".

(דוגמניות: קארין יששכר ונעמה מלוקה, סוכנות רוברטו. נעמה פרייס, סוכנות רפי עגיב)

תגיות