אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טכנולוגי על הבוקר: גוגל פולשת לטריטוריה של אמזון צילום: shutterstock

טכנולוגי על הבוקר: גוגל פולשת לטריטוריה של אמזון

דואופול הספרים נושך את הזנב של עצמו; איך שינה טוויטר את תוכנו של ספר; הסכנה שמאחורי ההצלחה של מקצרי ה-URL; החברה שאמרה "לא" לצנזורה הסינית; ומה קורה במדינה חופשית באמת

01.06.2009, 10:21 | יוסי גורביץ

הדואופול פונה כנגד עצמו

גוגל מוכיחה שוב שידה בכל ויד כל בה: רק בסוף השבוע היא הודיעה על ההשקה העתידית של גוגל ווייב, שאמור לשנות את הרשת כפי שהכרנו אותה, וכבר היא מחפשת לעצמה מריבה חדשה.

המטרה הפעם היא אמזון, השותפה של גוגל לדואופול הספרים המקוונים. במהלך סוף השבוע פתחה גוגל בשיחות עם שורה של מו"לים. המטרה: לאפשר לגוגל למכור ישירות ללקוח ספרים חדשים של המו"לים הללו, בפורמט דיגיטלי.

הקרב על הספרים הדיגיטליים מתחמם. אילוסטרציה, צילום: shutterstock הקרב על הספרים הדיגיטליים מתחמם. אילוסטרציה | צילום: shutterstock הקרב על הספרים הדיגיטליים מתחמם. אילוסטרציה, צילום: shutterstock

אבל האם זו לא הטריטוריה של אמזון? האם גוגל לא הגבילה את עצמה לסריקת ספרים ישנים? זהו, שלא. הרבה מהמו"לים לא מאושרים מהגישה של אמזון, משום שזו מתמחרת ספרים דיגיטליים במחיר נמוך הרבה יותר מהמהדורות העץ-המת. גוגל קורצת ומבטיחה למו"לים שאצלה, הם אלו שיוכלו לקבוע את המחיר.

לשירות של גוגל צפוי להיות חיסרון בולט: המשתמש יצטרך להיות מחובר לרשת באופן כלשהו כדי לקרוא את הספרים. אך צפוי להיות לו גם יתרון גדול על האחרים: המשתמש לא יצטרך להטביע מאות דולרים במכשיר ייעודי כמו הקינדל. הפתרון הראוי הוא זה של Scribd: סופרים שידלגו על המו"לים ויפרסמו את היצירות שלהם בעצמם. מה שמוביל אותנו ל...

דיוקנו של האמן כמשתתף בפורום

 

השינויים הטכנולוגיים שאנחנו חווים משפיעים לא רק על קוראי הספרים, אלא גם על הספרים עצמם – והסופרים שכותבים אותם. התסריטאי ג'ון אוגוסט הוזמן לאחרונה לכתוב סיפור קצר לאנתולוגיה של תסריטאים. הוא תמיד היה כותב משונה, כך שהמסלול שהלך בו לא צריך להפתיע יותר מדי.

שמו המקורי של הסיפור שלו היה The Egyptian Variant, סיפור ריגול שעסק במרגל שזהותו נחשפת עקב פגישה עם גרסה אלטרנטיבית של עצמו. אוגוסט שיתף את הסיפור עם חלק מקהילת עוקבי-הטוויטר שלו. הם לא הסתפקו בתפקיד פאסיבי: ההערות שלהם גרמו לאוגוסט לקצר את שם הסיפור (הוא נקרא עכשיו The Variant), את משפט הפתיחה של הסיפור, והובילו לקיצורן של כמה פסקאות.

לאחר מכן לקח אוגוסט את הסיפור שלו, בדק מהן ההנחיות של אמזון – והעלה את הסיפור לשם. בתוך זמן קצר, טיפס הסיפור למקום ה-69 ברשימת המוצרים הנרכשים ביותר של הקינדל. אוגוסט מעריך שהוא הכניס לו די כסף לרכישת ארבעה קינדלים.

ציפורי-הלווייתן של טוויטר

 

האתנוגרף הידוע הראשון, הרודוטוס, סיפר שנתקל בביקורו במצרים בסוג של ציפורים, שמתקיימות מנבירה בשיניהם של התנינים המקומיים. הללו לא טורפים אותן משום שהן מספקות להם שירותי שיננית שלהם הם נזקקים נואשות.

המדע לא הצליח להוכיח את נכונות הסיפור הזה, אבל לאחרונה אנחנו נתקלים בתופעה דומה. עלייתו המסחררת של טוויטר, השירות בעל דמות הלווייתן, סייעה לא רק לו – בעצם, מייסדיו כנראה עוד לא ראו סנט מכל הבלגן – אלא גם לשורה ארוכה של שירותים נלווים, שחיים מהשאריות שלו. הפופולריים שבהם הם מקצרי כתובת ה-URL. הקיצור הוא הכרחי, בשל האורך המוגבל של הודעת טוויטר.

פעם היה רק Tinyurl הוותיק. עכשיו יש שורה ארוכה של מקצרי כתובות, וטוויטר מחליף את Tinyurl ב-bit.ly. מסיבות שטרם ברורות לי, משקיעים התחילו להטביע כסף בשירותים הללו, שאומרים רובם ככולם שהם יתקיימו באמצעות מודעות. למה שאנשים ירצו להקליק על מודעה, כשכל מה שהם רוצים הוא לקצר כתובת כדי לדחוף אותה להודעה – זה משהו שהוא מעבר להשגתי, אבל סביר להניח שיש איזה בוגר בית ספר לפרסום שמקדם את עצמו באמצעות הרעיון שזה הדבר החם ביותר מאז לחם פרוס. לא שאי פעם הבנתי מה כל כך טוב בלחם פרוס.

בעיה עיקרית של כל השירותים הללו: אם הם יקרסו – וחלק מהם יקרסו, השוק לא גדול מספיק לכולם - כל הקישורים שהועלו באמצעותם ייעלמו. לידיעתכם/טיפולכם.

לא יכרע ולא ישתחווה

 

לפני שלוש שנים, הופתע מאט מאלנוואג, מנכ"ל פלטפורמת ניהול הבלוגים "וורדפרס", לשמוע שכרבע מהמשתמשים שלו לא יכולים עוד לעשות שימוש בשירותיו. העריצות הסינית חסמה לכמיליון משתמשים את הגישה לבלוגים שפותחו בוורדפרס, ודרשה שמאלנוואג יעלה לה את אותו המס שכבר העלו ענקים כמו יאהו וגוגל: השתחוות מלאה ארצה, הקשת המצח ברצפה, וצנזורה מהסוג ההרמוני בכל אתריו.

אבל בניגוד ליאהו וגוגל, מאלנוואג שלח את שואפי ההרמוניה לשאוף משהו אחר. וורדפרס לא נכנסה למשחק הצנזורה, ובתוך כמה זמן המשתמשים הסינים שלה למדו כיצד לדלג על חומת האש הגדולה ולקבל גישה לבלוגים שלהם. למה סירב מאלנוואג להיכנע? משום שחברה שהיתה נכנעת "היא לא סוג החברה שהייתי קם בבוקר בהתלהבות עבורה".

לא שוורדפרס נקייה מתעמולה משלה – הגרסה הרשמית שלה היא שכל אחד יכול להתקין וורדפרס, ומניסיוני זה שקר גס – אבל היא מצליחה להישאר נקייה, וגם מצליחה כלכלית; לאחרונה דחה מאלנוואג הצעת רכישה בשווי 200 מיליון דולר.

בסך הכל רציתי לראות סרט ולחזור הביתה בשלום

ההיסטריה של תעשיית ההקלטות גוברת מיום ליום: לאחרונה החלו בבתי הקולנוע בקנדה לערוך חיפושים בתיקיהם של המבקרים, כדי לוודא שהם לא נושאים מצלמות וידאו זעירות, שבהן יצלמו את הסרט. עכשיו, אם יש מישהו שמוכן להסתפק בסרט באיכות כזו, אני במקום חברות ההקלטה הייתי מברך אותו לשלום וסוגר עניין. מכיוון שזו לא הגישה שלהן, הן נתקלו בבעיה מסוימת: קנדה היא עדיין מדינה חופשית.

טרגדיה מינורית אירעה לפני כשנתיים במונטריאול. אשה ושתי בנותיה רצו לראות את סרט ההמשך של שרק. צוות בית הקולנוע ערך בתיקיהן חיפוש מדוקדק אחר מצלמות, ומצא בהם ממתקים. הוא דרש מהן להחזיר את הממתקים לרכב, כדי לשמור על שלמות המונופול של מוכרי הממתקים של בית הקולנוע. הן צייתו.

החיפוש נמשך, ואף שהגששים לא הצליחו למצוא מצלמת וידיאו, הם מצאו שהבת הבכורה מחזיקה בגלולות נגד הריון, דבר שאמה לא ידעה עליו, ובזאת נקטע הבילוי באחת. המשפחה הזועמת הגישה תביעה כנגד בית הקולנוע בשל הפרת פרטיות, ובית משפט קנדי השית קנס של 10,000 דולרים קנדיים, בציינו שבשום מקרה אין רשות לצוות הקולנוע לחטט בתיקיהם של אנשים, ועליו להעמיד שלטים בולטים המתריעים מפני אפשרות של חיפוש. עוד הצלחה נדירה של תעשיית ההקלטות.

חשבו על זה בפעם הבאה שאתם נכנסים לקולנוע בישראל.

קצרצרים

בינג, מנוע החיפוש של מיקרוסופט, אמור היה לעלות ביום רביעי. מתקבל הרושם שגירסה מוגבלת שלו – בלי כל הצעצועים והעיצוב, וכל מה שהופך אותו לייחודי זמינה כבר עכשיו.

במהלך הכנס האחרון שלה, הציגה גוגל את ה"הולודק" שלה, שבינתיים הוא מתקן שמאפשר לחזות בתוצאות סטריט וויו במהירות גבוהה. בינתיים מציג ההולודק רק את האזור שסביב המטה של גוגל (אבל לא את העזים שלה), אבל עוד שנתיים זו תהיה הסנסציה הבאה. או עוד מוצר שתקוע בבטא.

הפאלם פרה – הסמארטפון עם צג המגע של פאלם - יוצע למכירה בשבת הקרובה, השישי ביוני. שלא במקרה, זהו יום השנה ה-65 לנחיתה בחופי נורמנדיה. בהתאם, הספקית האמריקאית שמוכרת את הפרה – ספרינט - מתכננת חדר מלחמה של ממש כדי להגיב לתקלות.

יאהו סוגרת את 360. לא שמעתם על השירות הזה? זו בדיוק הבעיה. הוא אמור היה להיות רשת חברתית. קרול בארץ ממשיכה להפיל חללים בקרב הפרויקטים המיותרים של החברה.

· "טכנולוגי על הבוקר" בכל בוקר בתיבת המייל שלכם. להרשמה לניוזלטר לחצו כאן (ובחרו בתיבה הרביעית)

· לטורים הקודמים של "טכנולוגי על הבוקר" - dailytech.calcalist.co.il.

·ל-RSS "טכנולוגי על הבוקר"

תגיות