אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מהפכת המיסוי: ירוק או ירוקים

מהפכת המיסוי: ירוק או ירוקים

השינויים בגובה המס על מכוניות מזהמות יטיבו עם האוצר ועם היבואנים. אצל הצרכנים לא צפוי שינוי משמעותי

09.06.2009, 09:53 | תומר הדר

מחודש אוגוסט הקרוב צפויים אזרחי ישראל לרכוש מכוניות ירוקות יותר, כך לפחות הכריזו אתמול אנשי האוצר. במציאות, לתוכנית של האוצר אין סיכוי ממשי להשפיע על העדפות הקנייה של רוכשי המכוניות. יתרה מזאת - סביר להניח שההטבות שיינתנו לרוכשי כלי רכב נקיים יישארו כנראה רק על הנייר.

על פי תוכנית המיסוי הירוק, רכבי השטח הכבדים שמנועיהם פולטים כמויות גדולות של מזהמים צפויים להתייקר בעשרות אלפי שקלים, אך ספק אם הייקור הזה ישפיע בפועל על עשירי ישראל הרוכשים. עבור מי שרוכש רכב שטח במאות אלפי שקלים תוספת של 50 אלף שקל היא לכל היותר עלות תוספות ריפודי העור ומערכת שמע משוכללת. חשוב מכך: בין יבואני מכוניות היוקרה ובין הלקוחות קיים הסכם שבשתיקה, לפיו רוב הרוכשים מקבלים הנחות בגובה של עשרות אלפי שקלים, שמגמדות את הייקור שדורשת רשות המסים והופכות אותו לזניח.

בצד השני של המאזניים נמצאים הלקוחות שכן רוצים להשפיע על הסביבה, אלה שבאמת אכפת להם אם המכונית שלהם מגדילה את החור באוזון. ובכן, המדיניות החדשה של האוצר אינה צפויה להשפיע גם עליהם באופן ניכר. מדוע? התשובה אצל יבואני הרכב. מבחינת יבואנים רבים שמוכרים מכוניות נקיות, המיסוי הירוק הוא מתנה. כאשר המיסוי יורד הרווח של היבואן עולה, בהנחה שהוא לא מעביר את ההנחה במס ישירות אל הצרכן. וככל הנראה ההנחות לא יעברו, לפחות לא במלואן, אל הצרכנים.

גם חלקן של מכוניות הליסינג לא צפוי להיפגע. מאזדה 3 החדשה, להיט מכירות בטוח, אינה צפויה להיפגע. דין זה תקף לגבי משפחתיות רבות שהמיסוי הירוק אינו מחייב ייקור שלהן. אז כנראה שגם תופעת הליסינג לא תושפע מהמיסוי הירוק, שאגב צפוי להיטיב עם בעלי המכוניות המשומשות המזהמות. הנוסחה מאוד פשוטה: מחירו של רכב שטח גדול ומזהם יעלה, מה שיגרור אוטומטית כלפי מעלה את מחירו של אותו דגם בשוק המשומשות. בסופו של דבר, רכבי השטח הזללנים ייהנו משמירת ערך מצוינת ואפילו מעליית ערך, וכל זה בחסותה של מדיניות המיסוי הירוק. דווקא המכוניות הנקיות, שמחירן צפוי לרדת, יאבדו ערך רב יותר כמשומשות.

אז למי בעצם הרפורמה הזאת טובה? את התשובה לשאלה נוכל למצוא בדבריו של שר האוצר יובל שטייניץ: "הרפורמה צפויה להכניס כ־400 מיליון שקל בשנה, שרובם יגיעו מתוספת המס שמוטלת על מכוניות שמשובצות בקבוצת הזיהום ה־14 וה־15, כלומר רכבי יוקרה".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
מיסוי רכב ירוק
כפי שהבנתי מדיניות הממשלה לעידוד שימוש ברכב ירוק היא הפחתת מסי היבוא של רכבי הייבריד לעומת השאר. על בסיס הצהרות הממשלה וכתבות החלטתי ליבא טויוטה קאמרי הייבריד נפח 2400 סמק.רכשתי את הרכב ושלחתי אותו באניה.האניה בדרך לארץ.עכשיו מסתבר שהמס עלה בעשרות אחוזים להערכתי אני צריך להוסיף כ-12-14 אלף דולר. בפועל הממשלה מעודדת לרכב ירוק אנחנו מאמינים להצהרות רוכשים משלמים עבור הרכב בארהב והנה מרימים לנו את המס. מה אני אמור לעשות?אני במילכוד מלא.אין לי דרך חזרה ואני לא מליונר כל שחטאתי הוא שהאמנתי לממשלה מבלי לבקש מהם ערבות להצהרות. תראה לאן הגענו! האם אתה יכול להרים את הכפפה ולפחות לגרום לממשלה שמי שרכש ושילם את מלוא הסכום על הרכב ישאר במס הנמוך?לגבי העתיד כל אחד יחליט באם הוא רוצה לעבור לרכב ירוק בתנאים אלו. בתודה מראש שמיל
שמיל , נתניה  |  04.08.09
2.
מה אם מיסוי ישיר ועקיף לגבי קטנועים ואופנועים
מדינה בעלת בעיות חנייה קשות ביותר נתיבי תחבורה צפופים. מדוע המיסוי על דו גלגלי הנו כו גבוהה ללא שום היגיון או פרופורציה. כן ,ביטוח חובה+צד ג בלבד על דו גלגלי משיק לסכןפ בלתי נתפס של 5000 ש"ח לשנה. כן לא כולל ביטוח מקיף. שלא יספרו לי שזה חישוב אקטוארי הכייצד רוכב דו גלגלי החל משנת 1983 משלפ ביטוח חובה של 4300 ש"ח(ללא תביעות) איני מוכן לממן את תאונות של ילדים העובדים כשליחים. הטמטום בהתגלמותו. בטוח שדו גלגלי של 650 סמ"ק מזהם פחות מ רכב שטח של 3500 סמ"ק. אני מצפה למיניום של שכל ממקבלי ההחלטות,במדינה פקוקה כמדינת גוש דן אילן ג
אילן ג , תל אביב  |  01.08.09