אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרסום ראשון: עשרות מיליוני דולרים מהממשל האמריקאי למיזם להפקת דלק מאצות בהובלת כימאי ישראלי צילום: עמית שעל

פרסום ראשון: עשרות מיליוני דולרים מהממשל האמריקאי למיזם להפקת דלק מאצות בהובלת כימאי ישראלי

ד"ר יצחק ברזין גייס 70.6 מיליון דולר ממשרד האנרגיה האמריקאי לצורך בדיקת היתכנות. הטכנולוגיה פועלת במפעל באריזונה. המטרה: להפיק מגזי פחמן דו-חמצני המוקצים לאצות חומר דמוי דלק - ומזון לבעלי חיים

11.06.2009, 19:59 | אסף גלעד

איש המרכז הבינתחומי בהרצליה, ד"ר יצחק ברזין, גייס ממשרד האנרגיה האמריקאי כ-70.6 מיליון דולר לטובת מיזם לייצור דלק מאצות, אותו ינהל בשיתוף עם מספר גופים ממשלתיים במדינת אריזונה. הסכום יועבר לחברת החשמל APS מאריזונה, על מנת להרחיב פיילוט קיים במפעל במדינה, בו מעורב ברזין באמצעות חברת הייעוץ "אלמנט" בה הוא מועסק.

ברזין, כימאי בכיר המתמחה בפיתוח טכנולוגיה למיצוי דלק מאצות, ינהל וילווה את התהליך במפעל צ'ולה, הממוקם בהולברוק, אריזונה. המימון יבחן את היתכנות הטכנולוגיה הקיימת במפעל הפחם. באמצעות הטכנולוגיה גזי פחמן דו-חמצני הנפלטים מהמפעל מוקצים לאצות ים בבריכות מיוחדות - ובתהליך כימי מפיקים מהן חומר דמוי דלק וכן מזון לבעלי חיים.

את הטכנולוגיה פיתח ברזין כמייסדה של חברת "גרינפיול טכנולוגי'ס", אותה עזב לטובת מיזמי אנרגיה ירוקה ממשלתיים בארה"ב ובישראל ולטובת קריירה אקדמית במכון הבינתחומי. הטכנולוגיה שפיתח ברזין ייחודית בשתי דרכים: האחת היא השימוש באצות להפקת דלק, שמהווה תחליף לדלק המופק מנפט, גז, פחם וגידולים חקלאיים. השנייה, שימוש בגזים הנפלטים מתהליכי ייצור מזהמים, לטובת תהליך ייצור הדלק.

הגזים המזהמים שנפלטים מארובות ובעיקר יסוד הפחמן שבהם, הם אחת מאבני הבניין הנדרשות להתרבות האצות יצרניות הדלק, יחד עם מים ושמש. ברזין סבור, שאם נפנה חמישית מפליטת הגזים המזהמים לתהליך ייצור האצות, נוכל לחסוך חמישית מייבוא הדלק המסורתי ובו בזמן נקטין את זיהום האוויר בשיעור דומה.

ההשקעה ניתנה באמצע חודש מאי, במסגרת מענק בן 2.4 מיליארד דולר של מועצת הפחם האמריקאית במשרד האנרגיה, לטכנולוגיות שעשויות להקטין את ריכוז הפחמן הדו-חמצני באוויר, גז שאחראי, בין השאר, לאפקט החממה, כחלק מהמענקים שהבטיח ממשל אובמה ליצירת תחליפי אנרגיה וליצירת מקומות עבודה חדשים בסקטור האנרגיה הירוקה.

ברזין, שתגובתו לא הגיעה עד למועד פרסום הכתבה, אמר באחרונה בסרט תדמית שהוסרט בחודש אפריל ושהגיע לאתר הוידאו יוטיוב: "זו טכנולוגיה חשובה שתשנה את חייהם של מיליוני אנשים. אצות יכולות לפתור 3 אתגרים מרכזיים שאנו נתקלים בהם היום: אוויר נקי, אוכל בר-קיימא ודלק מתחדש. זהו עידן חדש - עידן הפוסט-נפט".

תגיות

16 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

15.
מדען ראשי וישראל
13 - האם ידעת שהתקציב השנתי הכולל של המדען הראשי בכלל לא מגיע למה שהוא מקבל לפרוייקט שלו בלבד? המדען הראשי בישראל זה בדיחה, אתה לא יכול לפתח כלום אם אין לך כסף משלך קודם כל, המדען הראשי לא ייתן כסף לרעיון - המדען הראשי נותן כסף רק לחברה שכבר השקיעה כסף ויש לה כסף ביד להמשך עבודה - המדען הראשי בישראל זה בדיחה ולא ממש עוזר לאף אחד. ומה יש להם לפנות למדען הראשי בישראל? פונה לשוק אחר וגדול משמעותית, ארה"ב EU או סין, שלושת השווקים שמשקיעים הכי הרבה בעולם באנרגיות חלופיות - ושם יקבל (עובדתית) כספים ברמות שישראל לא יודעת וגם לא רוצה לתת. מה עם החברה הישראלית שמפתחת חוות סולאריות והלכה לארה"ב? זה לא שחסרה פה שמש או אפילו מרחבים כדי להקים את זה כאן - אבל את אף אחד זה לא מעניין פה, זה הכל מתחיל בזה שפה מוציאים כסף רק בסוף, לכבות שריפות, במקום לבנות בסיס טוב לא יודע אם המדינה היא כמו עבודת סטודנטים או עבודה מועדפת או מקום עבודה ראשון, דברים שעושים כי אין הרבה ברירה עד שצצה ההזדמנות הטובה במקום אחר - אבל הבעיה שלמדינה לא אכפת, כמו מעסיק שאכפת לו מהתזרים החודשי שלו במקום מהרווח העתידי שיבוא לו לאחר השקעה בעובדים וראייה לטווח ארוך במקום טווח קצר. ול-3 זה כמו לומר שעדיף לא לנקות היום את הבית כי שבוע הבא יהיה שוב מלוכלך... אם אתה חוסך בזיהום "רק" במקום אחד אתה עדיין חוסך בזיהום אם אתה מספק דלק נקי (וזה דלק נקי יותר מתוצרי נפט) עושים בו שימוש בתעבורה קיימת, לא ייצרו יותר מזהמים בשביל לעשות שימוש בדלק הזה, פשוט כלי הרכב יזהמו מעט פחות ובנוסף לזה, בניגוד להתפלת מי ים - תוצר הלוואי של התהליך משמש להאכלה (בהתפלה כל המלחים ושאר הרכיבים חוזרים לים ומפרים את האיזון המקומי...) ואין תוצרי לוואי מזיקים - ככה שההפחתה לא מייצרת זיהום אחר כתוצר לוואי מעניין מתי יבוא הצמחוני הראשון (הנודניק) ויגיד שאצות זה חיות וזה רצח ועוד כל מני...
אבנר , קיסריה  |  14.06.09
לכל התגובות