אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
למה אין תעשיית חיפוש בישראל, ולמה גם לא תהיה צילום: אלעד גרשגורן

למה אין תעשיית חיפוש בישראל, ולמה גם לא תהיה

בשוק החיפוש, החזקים ימשיכו להתחזק ולחלשים אין סיכוי של ממש. ד"ר יואל מארק, מנהלת פיתוח בכירה ביאהו ישראל מסבירה שמקור הכוח הוא במאגרי המידע שבידי הענקיות: "השמירה על הפרטיות מעכבת את התקדמות הטכנולוגיה"

14.06.2009, 18:26 | אסף גלעד

ד"ר יואל מארק, מנהלת פיתוח בכירה במטה הישראלי של יאהו בחיפה, לשעבר מנהלת הפיתוח בגוגל ישראל ומי שמאחוריה ותק של 17 שנות עבודה ב-IBM, הסבירה לפני כמה ימים מדוע כל מנועי החיפוש שניסו להתחרות בגוגל נכשלו, ומדוע הם ימשיכו להיכשל.

הסיבה, אמרה מארק בהרצאה לבוגרי הטכניון, שבו קיבלה את התואר שלה במדעי המחשב, היא שכללי שוק החיפוש דומים לכללי השוק הפיננסי: החזקים מתחזקים, והחלשים ממשיכים להיחלש. "הנכס החשוב בשוק החיפוש הוא מאגרי המידע שמכילים תיעוד של מיליוני שאילתות שממוינות לפי המשתמשים, ומתעדות דפוסי חיפוש של אנשים אמיתיים", אמרה מארק. "הבעיה הגדולה של הסטארט־אפים שעוסקים בחיפוש היא שמאגרי השאילתות וההקלקות נותרים בידי החברות הגדולות".

יואל מארק. מה שמשפר את החיפוש הוא לא הברקה מתמטית, אלא ריבוי גולשים, צילום: אלעד גרשגורן יואל מארק. מה שמשפר את החיפוש הוא לא הברקה מתמטית, אלא ריבוי גולשים | צילום: אלעד גרשגורן יואל מארק. מה שמשפר את החיפוש הוא לא הברקה מתמטית, אלא ריבוי גולשים, צילום: אלעד גרשגורן

והענקיות, הסבירה מארק, שומרות בסוד את המידע שברשותן, בין היתר בנימוק של פרטיות הגולשים והבעייתיות שבחשיפת דפוסי חיפוש של משתמשים בודדים. "השמירה על הפרטיות מעכבת את התקדמות הטכנולוגיה", סיכמה.

בישראל פעילות יותר מ־60 חברות סטארט־אפ העוסקות בטכנולוגיית חיפוש, בהן פיקסקאוט, סופרפיש, סמנטינט ופיר 39. נראה שהן כבר יודעות את מה שמארק אמרה, ושהן ויתרו לא מכבר על המאבק בענקיות. "אלה חברות שמראש בוחרות להיות ספקיות טכנולוגיה, במקום מנועי חיפוש של ממש", אומר אלון עצמון, מנכ"ל פיקיטאפ, סטארט־אפ שעוסק בחיפוש ואובייקטים באינטרנט ומספק שירותים לחברות מסחר אלקטרוני בעולם.

והכיוון כנראה נכון. פאוורסט האמריקאית, חברת סטארט־אפ צעירה בעלת אלגוריתם איכותי שעוררה עניין ונחשבה למבשרת הדור הבא בחיפוש, הגיעה רחוק במושגים של מנועי חיפוש: היא נרכשה על ידי מיקרוסופט והפכה למה שמוכר היום כמנוע החיפוש "בינג". "ופאוורסט פיתחה אלגוריתם משופר, ולא 'עוד מאותו הדבר'", אומר עצמון.

נראה שחברות החיפוש הסמנטי הישראליות ומשקיעיהן יודעים שטוב ככל שיהיה האלגוריתם שלהן, ללא מאגרי המידע הם יכולים לכל היותר להיות פאוורסט: לקבל כמה עשרות מיליוני דולרים עבור שיפור קטן שיוכלו להציע לחברות הגדולות.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
הינה תשובתי הרשמית לגברת יחסי ציבור של גוגל
מי קבע שאני חלש גברת יואל ??? גוגל משלמת במשכורות בשכירות מבנים בתחזוקת יחסי ציבור ישראלים שאת נכללת בהם מאות מליוני שקלים בשנה כדאי לשמור את "ההברקה מתמטית" כדבריך מתחת לשטיח זה נקרא חלש !!!!!!!! זה לא נקרא חלש זה נקרא חלטורה של מר רעינות וכסף מנהלים את העולם ועכשיו הוא נקרא מר יחסי ציבור מריחות ונפיחות מנהלים את העולם חלש זה נקרא חברות הסוללר בישראל שחייבים לאפל מאות מליוני שקלים ונמצאים תחת חוזים דרקונים וצריכים שאפל תהיה מאוד מאוד מאוד מרוצה מישראל ואת שלושת השורות האחרונות שכולם יודעים למי הם מיועדים אני לא רוצה להגיד לך לאיפה לדחוף אותם כי בגלל זה יפסלו תגובה זו
spider (Google algorithm , ראשון לציון  |  19.06.09
4.
ביוהנסבורג יש חברה שגם נקראת פיקיטאפ
רק שהם עוסקים באיסוף זבל! אולי אם החברה הישראלית תתחיל לחפש בזבל את כל הכסף שזורקים לפח על השקעות מיותרות שיורדות לטימיון הם יהפכו למיליונרים. כמה פעמים אפשר לשמוע על אותו דבר, שמוביל לאותה תוצאה? ודי לחכימא ברמיזא!
ישראלי ביוהנסבורג  |  15.06.09
1.
הטענה העיקרית בכתבה אינה נכונה...גם חברת גוגל החלה ממאגר ריק...החוכמה היא...
לפתח את האלגוריתם שיניב תוצאות טובות יותר משל גוגל. אתם צריכים להבין שלגוגל, יאהו ובינג ישנו חסרון אחד משותף וגדול (האלגוריתם של גוגל מתגבר עליו בצורה הכי טובה). דבר זה בא לידי ביטוי בכך שאף אחד מהם אינו_____________. מאגר המידע חשוב אך האלגוריתם הרבה יותר......!!! מנוע החיפוש של גוגל רחוק מלהיות אופטימאלי, הוא מצליח בצורה מסחררת כי אין אלטרנטיבה ל"איכות" שלו.
DaniG  |  14.06.09