אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אנימציית הפלאש בדרך להשתלט על תפריטי הטלפונים וממירי הטלוויזיה צילום: יובל חן

אנימציית הפלאש בדרך להשתלט על תפריטי הטלפונים וממירי הטלוויזיה

אדובי שולטת בענף העיצוב הגרפי עם תוכנת הפוטושופ ובענף הדפוס עם מסמכי ה־PDF האוניברסליים. עכשיו היא רוצה להפוך את הפלאש מטכנולוגיית האנימציה של הרשת לממשק הנפוץ בעולם

16.06.2009, 16:29 | גילעד נס

בשנת 2008 היתה פלאש, תוכנת האנימציה שמפעילה את נגני הווידיאו של יוטיוב ואת הבאנרים הקופצים באינטרנט, מותקנת ב־98% מהמחשבים המחוברים לרשת. יותר מ־80% מהסרטונים שנצפו באינטרנט נוגנו בטכנולוגיית פלאש. בעצם, כמעט כל מה שזז לנגד עיני הגולש באתרי אינטרנט נע באמצעות פלאש.

אבל עבור Adobe, ענקית התוכנה שעומדת מאחורי טכנולוגיית הפלאש, מחשבים הם רק ההתחלה. "המטרה שלנו", אומר מאט תומפסון, סגן נשיא בכיר לפעילות בינלאומית באדובי, "היא להיות נוכחים בכל מכשיר חשמלי שמחובר לרשת, יהא זה מחשב, ממיר טלוויזיה, טלפון סלולרי או כל מכשיר דומה". תומפסון מבקר בישראל כאורח השותפה המקומית של אדובי, חברת קוויקסופט הישראלית. 

מאט תומפסון. להיות נוכחים בכל מכשיר המחובר לרשת, צילום: יובל חן מאט תומפסון. להיות נוכחים בכל מכשיר המחובר לרשת | צילום: יובל חן מאט תומפסון. להיות נוכחים בכל מכשיר המחובר לרשת, צילום: יובל חן

בשביל מה צריך פלאש בטלוויזיה? מלבד האפשרות להקרין על מסכי טלוויזיה תוכן שמצוי בהרבה אתרי אינטרנט, בעזרת פלאש אפשר לעצב מסכים נאים ופונקציונליים יותר, למשל של מדריכי שידורים או לעצב יפה יותר את תפריט ההגדרות הראשוני של המכשיר. אם נחבר את הממיר לרשת נוכל לא רק לשדר תוכניות דרך תשתית האינטרנט, אלא גם ליצור מנגנון שאיתו הצופה יוכל לדווח בזמן אמת על תקלות, ולהוריד לממיר עדכוני תוכנה שיציידו אותו בתכונות חדשות.

אדובי כבר החלה לפעול ליישום היוזמה בשוק ששוויו יכול להגיע למאות מיליוני דולרים: החברה יזמה ומובילה את Open Screen Project, מערך לשיתוף פעולה בינה לבין 25 יצרנים בינלאומיים של ממירי טלוויזיה, מסכי טלוויזיה וטלפונים סלולריים. הפרויקט מזכיר את היוזמה של גוגל,Open Handset Alliance, לשלב את מערכת ההפעלה הסלולרית שלה אנדרואיד בדגמים שונים של טלפונים סלולריים. בדומה לו, המטרה היא לגבש תוכנית לשילוב טכנולוגיית פלאש בכמה שיותר מכשירי חשמל שונים של יצרנים רבים ככל האפשר.

נלחמים באופיס ובגוגל־דוקס

 

ב־2008 עמדו הכנסות אדובי על 3.5 מיליארד דולר, עלייה של 13% לעומת 2007. תומפסון, שממונה על כל פעילות החברה מחוץ לארצות הברית, טוען שיותר מ־55% מהכנסות אדובי מגיעות מאירופה ומשווקים מתפתחים כגון אמריקה הלטינית, הודו, סין וגם המזרח התיכון. בביקורו בישראל נפגש תומפסון עם לקוחות החברה, ביקר בטכניון ואף רמז על אפשרות של שיתוף פעולה בעתיד עם המוסד. תומפסון עתיד להיפגש גם עם גורמים במשרדי הממשלה.

פלאש אינו המוצר היחיד שבבעלות אדובי. החברה היא גם המפיצה של פוטושופ, תוכנת העיבוד הגרפי בעלת נתח השוק הגדול בעולם, והיא נחשבת זה שנים לחברה מובילה בתחום התוכנות לתחום הדפוס וההוצאה לאור. אדובי היא גם היוצרת של מסמכי ה־PDF.

הפצת טכנולוגיית פלאש במכשירים שאינם מחשבים היא המשך טבעי למדיניות הצמיחה של אדובי, שהחלה במעבר מתחום התוכנות לדפוס לתחום ניהול המסמכים ברשת. אתמול השיקה החברה רשמית את האתר Acrobat.com אחרי שנה של הרצת ניסוי.

Acrobat.com הוא אתר שנראה כמו גרסת פלאש מלוטשת לאתרי שיתוף המסמכים גוגל־מסמכים, Zoho.com ולייב אופיס של מיקרוסופט. האתר מציע שירותים של כתיבת מסמכים ושיתופם, המרת מסמכים לפורמט האוניברסלי PDF, אחסון מידע אונליין וניהול ישיבות באמצעות גרסה מודרנית ושימושית של חדר צ'אט. לאתר גרסה חינמית בעלת אפשרויות מוגבלות, וכן גרסאות בתשלום, שפונות לארגונים.

בהמשך השנה עתידה אדובי לחזק את הקשר בין האתר החדש לבין Adobe Air, דפדפן מבוסס פלאש מתוצרתה, שמציג אתרים ותוכנות שהותאמו לו באופן חלק, ללא טעינות ורפרושים. אתר "הניו יורק טיימס", למשל, פיתח גרסה לקריאה באמצעות הדפדפן אדובי איר.

כל גולש מו"ל?

 

לכאורה, יוזמות הצמיחה של אדובי יובילו אותה להתחרות בענף שעד כה שימשה בו רק ספקית טכנולוגיה לשחקניות אחרות — העיתונים הדיגיטליים.

כמה חברות בעולם מאפשרות לספריות, להוצאות עיתונים וגם לגולשים פרטיים ליצור "עיתון דיגיטלי" ברשת. בכמה מהמקרים אדובי מוכרת לחברות הללו רישיון להשתמש בטכנולוגיה שמשמשת בין היתר את מסמכי ה־PDF. נראה שהשירותים החדשים שהעלתה לרשת מקרבים את כניסתה לתחום. לדברי תומפסון, החברה נותנת שירותי יצירת עיתונים דיגיטליים לכל גופי המדיה הגדולים בעולם, אך אינה מתכוונת להציע בעצמה שירות ממותג להפקה והפצה של עיתונים כאלה.

והאם Acrobat.com אינו מהלך בדרך להשקת הוצאה לאור מקוונת?

"אנחנו מציעים סוגים שונים של שירותים ברשת, ובמשך הזמן נמשיך ונוסיף שירותים חדשים ותכונות חדשות. אנחנו בהחלט רואים בשירותי רשת תחום חשוב עבורנו בטווח הארוך", אומר תומפסון.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות