אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האיחוד האירופי נגד פייסבוק צילום: בלומברג

האיחוד האירופי נגד פייסבוק

קבוצת חוקרים של האיחוד האירופי סבורה שצורת הפעולה של פייסבוק מסכנת את הפרטיות של משתמשי הרשת החברתית. בתוך כך נודע: פייסבוק שקלה לדרוש תשלום על כתובות ה-URL האישיות

18.06.2009, 18:37 | יוסי גורביץ

האם פייסבוק עומדת בפני חקירה של האיחוד האירופי? צוות חוקרים העובד עם נציבות הפרטיות ושמירת המידע של האיחוד כתב מסמך - שטרם פורסם - הקורא להגביר את הפיקוח על פרצות הפרטיות ברשתות חברתיות, כך פרסם הבוקר (ה') "הפייננשייל טיימס". אף שלהחלטה אין תוקף מחייב, המדינות החברות באיחוד מתבקשות לשקול את המסמך ואת אזהרותיו בבואן לקבוע נהלים.

חקירת האיחוד עשויה לשבש את תכניותיו. מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, צילום: בלומברג חקירת האיחוד עשויה לשבש את תכניותיו. מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק | צילום: בלומברג חקירת האיחוד עשויה לשבש את תכניותיו. מארק צוקרברג, מנכ"ל פייסבוק, צילום: בלומברג

לדברי החוקרים, רוב משתמשי פייסבוק אינם מודעים לכך שכאשר הם משתפים מידע עם "חבריהם" – אנשים שלעתים לא פגשו כלל – הם חולקים את המידע עם האפליקציות החיצוניות שמפעילים אותם חברים. זו ברירת המחדל של הפרטיות בפייסבוק, ובקנדה כבר נפתחה חקירה כנגדה בשל כך. המסמך קורא להקשיח את הפיקוח על יכולתם של מפתחים לקבל, להעביר ולהשתמש במידע שהתקבל באמצעות אפליקציות – גם אם המפתחים אינם נמצאים באירופה.

התערבות זו אינה יוצאת דופן במדיניות שנוקט האיחוד האירופי: לאחרונה קנס האיחוד את אינטל בשל פעולות המנוגדות לחוקי ההגבלים העסקיים, דרש ממיקרוסופט לשלב דפדפנים אחרים פרט לשלה במערכת ההפעלה חלונות 7, והחל בחקירת עסקת הספרים של גוגל בחשד להפרת זכויות יוצרים.

ההחלטה מגיעה בדיוק בתקופה שבה פייסבוק מנסה לגרום למשתמשים לוותר יותר ויותר על פרטיותם. מייקל ארינגטון מבלוג הטכנולוגיה טקראנץ' מציין כי לפייסבוק יש 22 סיווגי פרטיות ועוד 17 סיווגי פרטיות לתוכן שמשתפות ביניהן אפליקציות – אך רוב המשתמשים אינם טורחים להתעניין בכך. הוא מדווח עוד שפייסבוק מתכננת בקרוב ללחוץ על המשתמשים להפוך את המידע שלהם לציבורי.

כאשר יעדכן המשתמש את פייסבוק במעשיו באמצעות שורת הסטטוס, יוצג לו שאלון, שבו יתבקש להחליט בפני מי הוא רוצה לחשוף את המידע. האפשרות הראשונה, והמובלטת, תהיה "עם כולם". שינוי כזה צפוי, מציין ארינגטון, לגרור מחאות מקהילת פייסבוק, אך הוא חלק נוסף מהאסטרטגיה של מארק צוקרברג להפוך את פייסבוק לתואם-טוויטר.

בתוך כך, ה"סיליקון ואלי אינסיידר" מדווח כי קודם שאפשרה פייסבוק למשתמשיה לבחור לעצמם שם משתמש שיופיע בכתובת ה-URL של דף הפייסבוק שלהם, היא שקלה לדרוש מהם תשלום עבור כך. הרעיון היה שהמשתמשים ישתתפו ב"מכירה פומבית" של כל שם שירצו בו. הרעיון נגנז משום שביצוע המכירה הפומבית היה גורר עומס עצום על שרתי פייסבוק, כמו גם מעניק יתרון לעשירים על פני עניים. קבוצות מיקוד שנשאלו בנושא ענו כי לא ישלמו עבור כתובת URL אישית, משום שזו ניתנת בחינם על ידי שירותים אחרים – ביניהם טוויטר.

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

7.
חופש הבחירה
אני חושב שתמיד יהיו דעות בעד ונגד אך כאן יש אמת אחת שצורחת מעל מעל כולנו,,חופש הביטוי וחופש הבחירה. במשך אלפי שנים נבלע קולו של האזרח הקטן בתוך מניפולציות פוליטיות ,דתיוית וכל גוף אחר שהיה מעוניין להשתיק את קולנו.כך ניכסו להן אותם הגופים את כל אוצרות הטבע,האומנות וכל דבר בעל ערך ומשמעות,הכתיבו לנו במה להאמין וכיצד לנהוג. מנהלים בשמנו מלחמות ומסתירים מאיתנו מידע שנוגד את האינטרסים שלהם. הגיע הזמן להשמיע קול וכזה שישמע בכל פינה שבה חיים אנשים. הגיעה הזמן לחשוף את עולמנו וליצור שקיפות,כזו שתעזור לנו לקחת אחריות ולהיתמודד,להיות אחראים לגורלנו ולגורל האנושות כולה. האל ברב חסדו נתן לנו את זכות הבחירה ! ועלינו לנצל זכות זו ! אין זה אומר שלא צריך להיות פיקוח ומעקב אחר כל נותני השרותים בתוך האינטרנט ומחוצה לו ולהעניק לנו את השרות והמידע שאנו זקוקים לו ובדרכים שונות ועקיפות אף משלמים עליו במיטב כספנו. וכמו שאמר רועי,תזהרו במה שאתם מפרסמים תחקרו טוב,טוב כל אפליקציה ואתר שאת משתמשים בהם,כי פה זה ג'ונגל !
אלי , גוש דן  |  20.06.09
לכל התגובות