אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרשת הקופאית האתיופית, האברך והשופט הרחום

פרשת הקופאית האתיופית, האברך והשופט הרחום

שופט המחוזי משה דרורי נמנע מלהרשיע אברך שדרס במודע קופאית בחניון, כדי לא לפגוע בסיכויי הנאשם להתמנות לבית הדין הרבני. עוד קבע: "הפרשה היטיבה עם הנפגעת"

22.06.2009, 11:14 | רותי סיני

בינואר 2006 הגיע אברך צעיר עם מכוניתו לקופה של חניון במרכז ירושלים בלי שהיה ברשותו כסף לשלם. הקופאית, אשה ממוצא אתיופי, הבינה שהאברך מתכוון לנסוע מהמקום בלי לשלם, התווכחה איתו ולבסוף נעמדה מול חזית מכוניתו. הדבר לא הפריע לנהג, שהחל בנסיעה, פגע באשה וגרם לה ליפול על מכסה המנוע, בעוד היא בוכה ודורשת שיעצור.

אותו נהג המשיך בנסיעה לאורך כ־15 מטר, עד שהאשה נפלה על הכביש, נחבלה בראשה ואיבדה את הכרתה, ובהמשך אף אושפזה. כשנעצר על ידי המשטרה, הכחיש הנהג כל קשר לאירוע, ורק כשעומת עם הסרט של מצלמת האבטחה בחניון הודה במעשיו.

האברך, אב לשלושה ובן למשפחת רבנים ודיינים, לומד לקראת הסמכה לבית הדין הרבני. במהלך המשפט שנערך בבית המשפט המחוזי בירושלים ב־2006 טען להגנתו שאם רק היתה הקופאית מאפשרת לו לצאת, היה חוזר ומביא את הכסף, והפגיעה היתה נמנעת. נוסף על כך הביא האברך מכתבי המלצה מהרב הספרדי הראשי שלמה עמר וממנהיג ש"ס אלי ישי.

למרות התיעוד במצלמת האבטחה ואף שהנאשם עצמו הודה במעשיו, קבע השופט משה דרורי שאין להרשיע את הנאשם, שכן רישום פלילי עלול לפגוע בסיכוי שיתמנה בעתיד לבית הדין הרבני, וכן משום שביקש סליחה מהקורבן לפי הנחיות הרמב"ם.

דרורי הטיל על הנאשם 180 שעות שירות במחלקה התורנית של היישוב שבו הוא מתגורר, בשעות שלא יפריעו לעבודתו כמורה בישיבה, וכן פיצוי של עשרת אלפים שקל לנפגעת בעשרה תשלומים. נוסף על כך הטיל השופט איסור על פרסום שמו של הנאשם.

"שווה בין שווים"

בפסק הדין בפסק דין המתפרש על 321 עמודים פורס דרורי את משנתו לפיה יש לאמץ את עקרונות המשפט העברי בכל סוגיה. לדבריו לאחר שניתח את הלכות הרמב"ם הגיע למסקנה שהנאשם עבר בהצלחה את כל שלבי התשובה, ולכן אפשר להימנע מהרשעתו בעבירה.

דרורי סבור כי הפרשה היטיבה עם הנפגעת: "המאורע המכונן של חייה, שבו היא התקבלה סופית לחברה הישראלית, כשווה בין שווים, הוא הדיון בפניי", כתב. "היא החלה את דבריה בהיסוס, בתחושה שהיא אינה נחשבת, ואדם בעל רכב (הנאשם) התייחס אליה כאל כלב. בהדרגה נוכחה לדעת כי שופט מקשיב לכל הגיג מדבריה, עורכי הדין פונים אליה בנימוס, וגם מי שפגע בה מתנצל בפניה... היא הבינה את השיפור העצום במעמדה החברתי בין תחילת הדיון לסופו".

"פגם חמור ביחס"

בערעור המדינה בו ידון בית המשפט העליון בחודש הבא, דורשת המדינה להרשיע את הפוגע, להטיל עליו עונש מאסר שיבטא את עמדת החברה כלפי מעשיו החמורים ולהסיר את צו איסור הפרסום שהוטל על שמו. הפרקליטות טוענת שאיסור פרסום שמו של נאשם מותר אם הדבר עלול לסכן את ביטחונו או לפגוע בפרטיותו - תנאים שאינם מתקיימים במקרה זה. לטענת המדינה, הפגיעה בקופאית מעידה "על פגם חמור ביחסו לבני אדם... ספק אם אדם שביצע את המעשים האלו ראוי להתמנות לכהונה ציבורית חשובה".

לדברי עו"ד יעל סגל־מקליס מעמותת טבקה - משפט וצדק לעולי אתיופיה, החלטתו של דרורי מנציחה נורמות של חוסר שוויון: "בית המשפט הפלה לרעה את הקורבן בגורסו כי בכך שנהג בה כבוד נתן לה לגיטימציה לחוש כשווה בין שווים, ועל בסיס קביעה מתנשאת זו, הקל בעונשו של הנאשם. פעילים יוצאי אתיופיה מתכוונים להפגין במהלך הדיון שייערך בביהמ"ש העליון ב־13 ביולי.

תגיות

161 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

159.
תגובה לכתבה
ראיתי גם את הראיון עם הבחורה המקסימה הזאת בטלוויזיה והיא לא צריכה אישור משום שופט להתקבל או לא להתקבל בחברה הישראלית.כבודו נהג בגזענות ובאפלייה חסרת שחר לרעתה ולטובת האברך שבתחילה חשבתי שדרס בשוגג אבל זה לא כך,הוא דרס בכוונה כלומר ניסה לרצוח עם כמות כזו של דם ולכלוך על ידיו איך הוא מהין בכלל לרצות ולהיות רב בישראל וומה זה לא לחבל בסיכויו ואם היה זה סטוד?(וסליחה לכל הסטודנטים למתמטיקה.פשוט זו הדוגמה שקפצה לי לראשנט למטמטיקה חילוני גם היו מתחשבים בו כך?
יונה ניצן , מרכז  |  01.08.09
158.
השופט דרורי ופסיקתו הגזענית
" אין פוגעים בחייו, בגופו, או בכבודו של אדם באשר הוא אדם. אם כי, כל אדם זכאי להגנה על חייו, על גופו ועל כבודו." בהתאם לחוק-יסוד: כבוד האדם וחרותו. הזכות לחיים שלמים היא זכות יסוד. כל אדם זכאי לחיות את חייו במלואם ובשלמות, ואסור לאיש לפגוע בהם. ופגיעה בחיים או בגוף היא עבירה פלילית. לא רק זה,... הרי, נאמר: "ויברא אלוהים את האדם בצלמו בצלם אלוהים ברא אותם זכר ונקבה ..." כל אדם זכאי לייחס של כבוד, ולהגנה על כבודו. על כן, בישראל כבוד האדם מוכר כזכות יסוד כמו הזכות לחיים. הזכות הזאת אינה הכבוד הראוי לחלוק לאדם חשוב ומכובד במיוחד, או אחר אלא היא זכותם של כל בני אדם, שיתייחסו אליהם בכבוד, באשר הם בני אדם. אם וכאשר כל בני אדם זכאים לחיות בגוף שלם ובריא, זאת אומרת, אלימות וגזענות הן פגיעה בזכות יסוד זאת, והן עבירות פליליות. "כבוד האדם פירושו שלא לבייש ולבזות את צלם האלוהים שבאדם". כך שבישראל כבוד האדם מוכר כזכות יסוד, כמו הזכות לחיים, ועל כן, הזכות לשוויון ולא להפליה היא חלק מהגדרת כבוד האדם. תחושת הכבוד והזהות העצמית של בני אדם מבוססת על היותם שווים בערכם לשאר בני אדם. ישראל נוסדה על רקע היסטורי של עם נרדף ומופלה. על כן, ודווקא לכן, כוללת מגילת העצמאות ביטוי ברור וחד משמעי לגבי הזכות לשוויון, אשר מובטחת לכל אזרח בישראל. מדינת ישראל אף הצטרפה לשורה של אמנות בינלאומיות המבטיחות שוויון זכויות אזרחיות, כלכליות, חברתיות ותרבותיות ואוסרת על כל צורות פגיעה, הפליה וגזענות. ונאמר, " מדינת ישראל ... תקיים שוויון זכויות חברתי ומדיני גמור לכל אזרחיה בלי הבדלי דת, גזע ומין..." (מתוך מגילת עצמאות של ישראל תש"ח - 1948). לכן, השופט המלומד היה אמור לחשוב אחרת, כי הרי, אנו בני הקהילה יודעים כי יש הרבה שלא אוהדים אותנו אף שרובנו טענו וטוענים לרוב כי הגזענות היא מתוך אי-ידע וכנראה ההפך הוא נכון.
דוד גזהי , אופקים  |  14.07.09
157.
שופט מניפולטיבי
השופט דרורי היה הראשון שקבע בדיני משפחה כי פירוק השיתוף יהיה לפני מתן הגט, כלומר גם כשיש ילדים קטינים, יש למכור את דירת המגורים בה הקטינים גרים, השופט התעלם לחלוטין מכל דיני היהדות שבאו להגן על ילדים קטינים. ובמקביל בצורה זדונית ומניפולטיבית הוא מצטט את החוק העיברי ומשתמש בציטטות של הרמב"ם ע"מ לתת גושפנקא לדעותיו הגזעניות. יש לתת את הדעת אם שופט כזה ראוי לשבת בהיכל הצדק, יש לבטל את האפשרות ששופט יזלזל בערך החיים ולא די בזה שגזען כזה יושב בבי"מ הוא גם "ממנה" אנשי ציבור שישבו כדיינים, שכן היה עליו להטיל אות קלון בנהג הפוגע ובכך היה מונע ממנו להיות דיין שעשוי בעתיד לפגוע באנשים נוספים.
מיכל , מרכז  |  07.07.09
לכל התגובות