אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
האינטרסים המסחריים בשוק הטלוויזיה מגיעים לכנסת צילום: אוראל כהן

האינטרסים המסחריים בשוק הטלוויזיה מגיעים לכנסת

ועדת הכלכלה קיימה דיון ראשון ברפורמה המקיפה בשוק הטלוויזיה בהשתתפות נציגים מכלל הגורמים בתעשיית המדיה. שר התקשורת: "יו"ר הוועדה ואני נעשה הכל בכדי לסיים את החוק הזה עד החורף" נציג האוצר: יהיו סנקציות גם על בעלי רישיון בטלוויזיה המסחרית

24.06.2009, 10:58 | שאול אמסטרדמסקי

ועדת הכלכלה קיימה היום (ד') דיון ראשון ברפורמה המקיפה בשוק הטלוויזיה בישראל. הרפורמה אמנם פוצלה מחוק ההסדרים אולם הדיונים בה צפויים להסתיים רק בתום חודש נובמבר הקרוב.

בפתח הישיבה אמר שר התקשורת, משה כחלון, כי "זה לא סוד ששוק הטלוויזיה במדינת ישראל במשבר. חברות מפסידות ועומדות להיסגר, ואחרות נאבקות על קיומן מדי יום. יו"ר הוועדה ואני נעשה את הכל בכדי לסיים את החוק הזה עד החורף, בגלל חשיבותו ובגלל האופק שהוא יכול להעניק לכל הענף. מבחינתי כל גוף רלוונטי שיש לו נגיעה לעניין יהיה לו ביטוי והוא יישמע".

בדיון השתתפו נציגים רבים מכלל הגופים הקשורים לרפורמה: מנכ"ל "קשת" - אביר ניר, סמנכ"ל הוט - יורם מוקדי, מנכ"ל ערוץ 10 - יוסי ורשבסקי , מנכ"ל רשת לשעבר - יוחנן צנגן, יו"ר הרשות השנייה - נורית דאבוש, מנכ"ל הרשות השנייה - מנשה סמירה, יו"ר מועצת הכבלים והלוויין - ניצן חן, מנכ"ל ערוץ 9 - ליאוניד בלכמן, וכן נציגים רבים מקרב ארגוני השחקנים והיוצרים. כל הגורמים המסחריים בשוק הטלוויזיה נעזרים בסוללה של לוביסטים רבים על מנת לנסות ולהשפיע כך שהרפורמה שתאושר בוועדה לבסוף תהיה תואמת לאינטרסים המסחריים שלהם.

נציג אגף התקציבים בדיון, אורי ישראלי, הסביר כי "הרקע לקידום הרפורמה הוא בוועדת מרדכי ובוועדת גרונאו. הרפורמה יוצרת איזונים בין הגופים השונים ולכן עליה להתקבל כמקשה אחת מבלי להוציא החוצה סעיפים מסוימים, כי אזי הדבר יפגע בגורמים בשוק. תעשיית הטלוויזיה מגלגלת מדי שנה מיליארדי שקלים ומעסיקה אלפי עובדים. אבל ישנן בעיות מרכזיות ברגולציה שפוגעות בסופו של דבר בצרכנים".

הרפורמה כוללת חמישה נושאים מרכזיים: מעבר לשיטה של רישיונות במקום זיכיונות בטלוויזיה המסחרית, יצירת חבילה צרה בטלוויזיה הרב ערוצית, שידור פרסומות בטלוויזיה הרב ערוצית, יצירת חשבון נפרד ברשות השידור להפקות מקומיות וכן איחוד הרשות השנייה ומועצת הכבלים והלוויין.

על פי הצעת החוק, המעבר לשיטת הרישיונות אמור להתבצע בשנת 2012. במידה שהזכייניות הקיימות תהיינה מעוניינות להגיש בקשה לקבל רישיון, הן תהיינה מחויבות להשלים את החוסרים הכספיים מן השנים הקודמות. על פי ישראלי, "במסגרת המעבר לרישיונות עלו הרבה חששות ממקומות שונים, גם מבחינת חוסר יכולת האכיפה של הרגולטור על בעלי הרישיונות, ולכן יצרנו שורה של אמצעי פיקוח. יהיו מכרזים של המדינה על האפיקים 22 ו-10 בממירים, וכספי המכרז ילכו לטובת השקעה בהפקות מקומיות, נקבע כי אחת לכל חמש שנים ניתן לבחון את העמידה בתנאי הרישיון ובמידת הצורך גם לשלול רישיון. לא תהיה פגיעה ביכולת הפיקוח של הרגולטור".

החבילה הצרה בכבלים ובלוויין אמורה להתחיל לפעול החל מאוגוסט 2012. התמחור הראשוני של החבילה יתבצע על ידי חברות הכבלים והלוויין, אבל הרגולטור יוכל להתערב במידה שיגלה חוסר סבירות קיצוני. על פי האוצר, התחזית היא כי מחיר החבילה הצרה למשק בית יהיה מחצית מהמחיר היום, כלומר כ-100 שקל, או סך של שני מיליארד שקל בשנה בכלל המשק.

כניסת הפרסום לכבלים והלוויין צפויה להיות ב-2012, עם אפשרות לדחייה לשנת 2015. בכל מקרה, יהיה מדובר בכניסה הדרגתית שתיפרס על פני שלוש שנים.

תגיות