אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
"פסטיבל קאן הוא חנות הצעצועים של הקריאטיביות" צילום: אוראל כהן

"פסטיבל קאן הוא חנות הצעצועים של הקריאטיביות"

המשבר הכלכלי מורגש גם בפסטיבל הפרסום בקאן, אבל עדיין מדובר במקום הטוב ביותר ללמוד כיצד הענף התחדש בשנה האחרונה. מנכ"לית גיתם BBDO מיכל המאירי מדווחת ל"כלכליסט" מפסטיבל קאן

25.06.2009, 08:39 | מיכל המאירי, קאן

זו הפעם הרביעית שאני מבקרת בפסטיבל הפרסום בקאן, הכינוס הגדול בעולם של ענף הפרסום. ממש כמו בכל שנה, גם הפעם מחשבה אחת עולה בראשי כאשר אני פוסעת פנימה אל אולם קבלת הפנים - "הגעתי לגן עדן של הקריאייטיב, חנות הצעצועים של היצירתיות". פסטיבל קאן הוא כינוס של הטובים והמוכשרים, היצירתיים והנועזים, והמקום הטוב ביותר ללמוד כיצד ענף הפרסום העולמי התחדש בשנה האחרונה. השנה יש פחות פאר והדר, כנראה בהשפעת המשבר הכלכלי העולמי, אבל הקריאייטיביות נשמרה. הקמפיין המעוטר ביותר הוא "הג'וב הטוב ביותר בעולם" האוסטרלי, והכי חשוב - הנציגים מישראל זוכים השנה לכבוד גדול מתמיד, ובצדק.

עשרה דברים בלטו ביממה הראשונה שלי בקאן:

  • יש פחות אנשים מבעבר. מי שכבר ביקר בפסטיבל מרגיש את זה מיד עם הכניסה לאולם קבלת הפנים. דבר נוסף שחסר הוא המרצ'נדייז. פעם היו פה חטיפים של סניקרס ומים של אוויאן, היום אין. המחסור מעלה אותה שאלה אצל כולם: "האם המחסור יורגש גם בתוצר הקריאייטיבי?"
  • התשובה לשאלה הקודמת היא שלילית. אין מחסור בקריאייטיב. העבודות מדהימות והשפע רב. השיח בפסטיבל אומר שהמיתון הוא דווקא שעתה הגדולה של היצירתיות.
  • מספר עבודות האינטגרייטד גדל במידה משמעותית בשנה האחרונה, עדות לכיוון שאליו צועד הענף.
  • e זו שעתן של המדינות הקטנות. פורטוגל, בלגיה ואפילו לבנון עלו על הבמה שלשום. סביר להניח שכאשר נגיע לשלב הפרסים במדיות המסורתיות יותר, נראה את המעצמות הגדולות על הבמה: ארה"ב, אנגליה וצרפת.
  • f גם כוכבה של ישראל זורח יותר מתמיד, עם יותר מועמדויות ופרסים. שלמור־אבנון־עמיחי זכו במקום השלישי בעולם בתחום המדיה. שישה קמפיינים זכו בפרסים. בד בבד עם תעשיית הקולנוע הישראלית, גם תעשיית הפרסום זוכה כעת להכרה בינלאומית.
  • g הזכיות שלשום מראות שההבחנה בין PR, Promotion ו־Direct הולכת ומיטשטשת. על הקמפיינים שזכו שלשום קשה לומר אם הם יותר יחסי ציבור או יותר פרומושן. בעתיד, לדעתי, נראה איחוד של הקטגוריות, ואת האריה יניפו הוגי הרעיונות הקריאייטיביים הטובים ביותר מהקטגוריות המאוחדות.
  • h המהלך המעוטר ביותר עד כה בקאן הוא זה של משרד התיירות של קווינסלנד שהצית את דמיונם של מיליוני איש ברחבי העולם, שחלמו להיהפך לשומרי אי טרופי בצפון־מזרח אוסטרליה. משרד Cumminstro Brisbane האוסטרלי, שעמד מאחורי קמפיין ה"ג'וב הכי טוב בעולם", זכה באין־ספור פרסים ותשבחות.
  • i עבודה אחרת ששבתה את תשומת הלב שלי היא מודעה של ארגון בינלאומי לזכויות אדם מגרמניה (IGFM), המציגה את נשיא איראן אחמדינג'אד עומד על שולחן כדי להימלט מפני עכבר (עכבר של מחשב). הקמפיין, שנוצר לפני כמה חודשים, ניסה להצביע על ההשפעה שיש לכולנו באמצעות הניו־מדיה, ונדמה כאילו נברא בדיוק בעבור איראן של אתמול והיום.
  • j הפסטיבל בקאן הוא לא רק פרסים וזכיות, אלא גם הרבה מאוד הרצאות מעשירות ואנשים מופלאים. סוכנות הפרסום השוודית (F&B (Forsman & Bodenfors הקסימה אותי בכאוס המרהיב שבה היא מתנהלת.

27 מנהלים יש בסוכנות זו, וכולם זהים בדרגתם. המנהלים עובדים על קמפיינים בקבוצות ספוראדיות, אין תפקידי תקציבאי או קריאייטיב, כולם שווים. עד כדי כך הם חדשניים, שכבר לפני שמונה שנים הם איחדו את האינטראקטיב לתוך המשרד. סוכנות זו, אגב, זוכה שנה אחרי שנה בפרס המצטיינת בשוודיה וכמובן בפרסים בפסטיבל קאן.

  • אפילו כלב עלה על הבמה, וטרף שני אריות. הכלב עלה עם יוצריו של קמפיין בלגי לצלב האדום. סוכנות Leo Burnett היא שיצרה חנות אמיתית באחד הקניונים הגדולים בליסבון, מכרה בה "תקווה" (עם אריזות, מוכרים, קופות רושמות וכו') וכך גייסה כספים לצלב האדום.

החנות זכתה להצלחה והסוכנות זכתה בפרסים רבים. הנוכחות של המשרדים הישראליים, גדולים כקטנים, מעידה שכולם החלו להעריך את קאן לא כאירוע פרסים אזוטרי, אלא כמקום שאליו באים כדי לחוות יצירתיות מרחבי העולם, ובעיקר ללמוד. גם השנה קמפיינים רבים מצליחים להפתיע אותי שוב ושוב, ובכל פינה בכנס אני נתקלת בעבודות כל כך פשוטות וגאוניות שאני ירוקה מקנאה.

תגיות