אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי - פורום CFO: "רווחי הרשתות יירדו ב-200 מיליון שקל" צילום: אלעד גרשגורן

בלעדי - פורום CFO: "רווחי הרשתות יירדו ב-200 מיליון שקל"

חן שרייבר, יו"ר תא הקמעונאות בפורום CFO: "הרשתות לא יוכלו לגלגל את כל עליית המע"מ על הצרכנים"

01.07.2009, 07:07 | גלי ברגר

"העלאת המע"מ ב-1% תפגע בהכנסות וברווחיות של הרשתות הקמעונאיות בתקופה הקרובה, שבה ממילא הביקושים נמוכים" - כך אמר חן שרייבר, יו"ר תא הקמעונאות בפורום CFO, המאגד את הרשתות הקמעונאיות הגדולות במשק, וסמנכ"ל הכספים של אייס אוטו דיפו.

"אני מעריך שתהיה פגיעה לא קטנה בצרכנים ובקמעונאים. הרשתות הגדולות ייאלצו לספוג חלק מעליית המע"מ ולא יוכלו לגלגל זאת על הצרכנים". שרייבר מעריך את הפגיעה ברווחי ענף הקמעונאות בכ־200 מיליון שקל. ענף זה, הכולל את רשתות המזון, הפארם, הריהוט, האופנה, החשמל ועשה זאת בעצמך מגלגל להערכת שרייבר כ-100-90 מיליארד שקל בשנה. "התמורה להכנסות המדינה מהעלאת המע"מ בענף אמורה להיות כמיליארד שקל, אך להערכתי תהיה נמוכה יותר עקב פגיעה במחזורים, לפחות בטווח הקצר".

שרייבר הסביר עוד שהעלאת המע"מ בקיץ, שהוא תקופת האטה גם בלי קשר למיתון, עשויה לפגוע עוד יותר במכירות. "עלייה מסוימת במחזור עקב העלאת המחירים תביא אולי לגידול בכל פעולת קופה, אבל תפגע במספר פעולות הקופה. המחזור הכללי לא יגדל. נוסף על כך, הקמעונאים לא יוכלו להעלות מחירים על מוצרים כמו בגדים, שכבר תומחרו לפי שיעור המע"מ הישן. תחום האופנה, שמגלגל כ-5 מיליארד שקל בשנה, נמצא בתקופה זו במבצעי סוף עונה שהרווחיות שלהם מראש נמוכה יותר".

עוד דבר שיפגע בקמעונאים, לפחות בטווח הקצר, הוא ההתאמה לחוק סימון המחירים. בעוד שהמחירים בקופה יעודכנו לפי המע"מ החדש, ספק אם יספיקו בכל החנויות לסמן את המוצרים במחיר החדש בתוך שבוע. "התוצאה היא שהמחיר בקופה יהיה צריך להיות שווה לזה שמוטבע על המוצרים, כלומר נמוך יותר, כך שעד שיושלם סימון המחירים, יספגו הקמעונאים את מלוא עליית המע"מ".

הממונה על הגנת הצרכן במשרד התמ"ת, יצחק קמחי, אמר על כך: "במשך שבעה ימים מיום שהוגדל או שהופחת שיעור מס, אגרה או כל תשלום חובה אחר החל על המכירה, רשאי עוסק לא לכלול במחיר המוצג את שיעור ההגדלה או ההפחתה, בתנאי שציין זאת באופן בולט".

תגיות