אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מבדיקה בקרב 50 חברות בבורסה עולה: הביקורת הפנימית משתלמת

מבדיקה בקרב 50 חברות בבורסה עולה: הביקורת הפנימית משתלמת

סקר שביצע מנכ"ל פאהן קנה ניהול בקרה מגלה כי ב־72% מהחברות ששיעור הביקורת הפנימית בהן היה גבוה יחסית, ההנהלות גמישות יותר וצלחו טוב יותר את המשבר

02.07.2009, 10:07 | הדר קנה

"ירידת הערך של רוב החברות הציבוריות שבהן שיעור הביקורת הפנימית היה גבוה יחסית, היתה מתחילת המשבר נמוכה יותר", כך מצא רו"ח יוסי גינוסר, מנכ"ל פאהן קנה ניהול בקרה, בסקר שערך בנושא. גינוסר, העובד בעסקי הביקורת הפנימית זה 20 שנה, החליט לעשות סקר שיבסס את טענותיו כי מתקיים קשר בין פתיחות בביקורת פנימית לשינויים שהחברה צריכה לעשות כדי לתקן ולשפר את הביצועים שלה.

מדגם מייצג

על פי ממצאי הסקר, ירידת הערך של 72% מהחברות שבהן שיעור הביקורת הפנימית היה גבוה יחסית, היתה נמוכה יותר מאז תחילת המשבר. גינוסר מסביר כי מבחינה סטטיסטית מדובר בתוצאות מובהקות, מאחר שמדובר ב־50 חברות מתוך כ־300 חברות שעונות על הקריטריונים, כלומר מדגם של 17%.

גינוסר ביקש לבדוק אם יש בסיס אמפירי לטענות אלו. הוא בחר אקראית 50 חברות ציבוריות בינוניות עד גדולות (לא כולל קטנות, מוסדיות ובנקים שבהם החוקים של הביקורת שונים) ובדק את הדו"חות שלהן. הבדיקה נעשתה בצמדים של חברות בכל הענפים. "בדקנו כמה שעות ביקורת פנימית הם משקיעים בשנה וחילקנו לשווי של החברה בתחילת 2008. אחר כך ביצענו בדיקה נוספת של שווי החברה במרץ 2009 (אחרי פרוץ המשבר) לעומת שווי החברה בתחילת 2008 (לפני פרוץ המשבר), וראינו את ירידת הערך באחוזים", הסביר גינוסר.

לאחר מכן ביצע גינוסר השוואה בין החברות שנבדקו על פי התוצאות שהתקבלו. "רצינו לראות אם בחברה שיש בה יחסית הרבה ביקורת פנימית היתה ירידת הערך נמוכה יותר מבחברות שהביקורת הפנימית בהן זניחה יותר. לקחנו חברות שניתנות להשוואה וחילקנו את מספר שעות הביקורת בשווי החברה כדי לקבל מדד שמנטרל את גודל החברה".

מנהלים גמישים יותר

גינוסר סיפר ל"כלכליסט" כי "ביקורת פנימית היא חובה בחברות ציבוריות, אולם ישנן תגובות שונות של הנהלות החברה לביקורת ושינויים. ישנם מנהלים שמקבלים ביקורת ופתוחים לתיקון טעויות, וישנם מנהלים שמתנגדים בכל מיני דרכים. אחת הדרכים היא הקטנת תקציב הביקורת או התנגדות לממצאי הביקורת וחוסר רצון לתקן". לטענת גינוסר, ישנו קשר בין הפתיחות שמראים המנהלים לתיקון הטעויות שעלו מהביקורת ליכולת של החברות שלהם להשיג תוצאות טובות יותר בעתיד.

לטענתו, "המשבר משפיע באופן דומה על כל החברות שנמצאות במגזר מסוים. עם זאת, חברות שונות במאפיינים רבים ולכן המשבר פגע בהן באופן שונה, וניתן להיווכח בזה בשוני שבירידת ערך החברות מאז תחילת המשבר. הניבוי אילו חברות יישחקו פחות ואלו חברות ישגשגו שוב עם תום המשבר חשוב לחברות עצמן ולציבור המשקיעים".

גינוסר הוסיף כי "דווקא בתקופה של משבר הממצאים יותר משמעותיים גם לחברות וגם למשקיעים. בתקופה רגילה אם ההנהלה לא גמישה ופתוחה לשינויים, היא עדיין תצליח למכור מוצר ולהגיע לרווחים. בתקופה של משבר, שבה חברות נדרשות לעשות שינויים דרסטיים כדי לצוף על פני המים, היא נדרשת לגמישות מחשבתית גבוהה יותר. משקיע נבון צריך לבדוק מהו היקף הביקורת שמבצעת החברה שבה הוא רוצה להשקיע בתור אינדיקציה לגמישות של ההנהלה. אם הוא יראה שיש גמישות, סימן שהחברה תצליח לעבור את המשבר יותר בקלות".

תגיות