אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מניה בפינצטה: החוזה שחילץ את אושקוש צילום: גלעד קוולרציק

מניה בפינצטה: החוזה שחילץ את אושקוש

הזמנת הענק מהפנטגון הגיעה בדיוק בזמן לחברת המשאיות שסבלה מהמיתון בענף הבנייה

06.07.2009, 07:41 | אילון ג'דה

יצרנית המשאיות אושקוש (סימול: OSK) סיפקה את אחד הסיפורים החמים של השבוע שעבר: בלילה שבין מחזור הנעילה של יום שלישי לתחילת המסחר של יום רביעי זינקה המניה בכ־30% ושווי השוק של החברה גדל בכ־350 מיליון דולר. הרקע לזינוק האדיר היה זכייתה של אושקוש בחוזה אספקה למשרד ההגנה האמריקאי.

 , צילום: בלומברג צילום: בלומברג  , צילום: בלומברג

החברה נוסדה ב־1917 בעיר אושקוש הקרויה על שמו צ'יף אינדיאני מקומי. כבר בתחילת ימיה היא החלה לייצר משאיות שנועדו לנוע בדרכי העפר של ארצות הברית. עם השנים היא התאימה את היצע מוצריה לשוקי פעילותה, וייצרה כלי רכב כבדים לענף הבנייה, לכיבוי אש ולפינוי שלג.

ב־2008 הסתכמו מכירותיה של אושקוש בקצת יותר מ־7 מיליארד דולר, לפי הפילוח הבא: ענף המנופים והמלגזות (43%), המגזר הצבאי (27%), ענף כיבוי האש ושירותי החירום (16%) והמגזר המסחרי (14% - כשהכוונה היא בעיקר למערבלי בטון ולמשאיות מסחריות).

בשנים 2008–2004 שולש היקף המכירות של החברה, עובדה אשר הציבה את קצב הצמיחה השנתי על 33% (!) בממוצע. עם זאת, חלק גדול מצמיחה זו הוא לא אורגני, ומקורו ברכישת פעילויות ולא בצמיחה של פעילויות קיימות.

כך, למשל, אל תחום המנופים והמלגזות - אשר סיפק לחברה אשתקד כמעט ממחצית הכנסותיה - נכנסה אושקוש רק לפני כשנתיים, עם רכישתה של חברה קיימת בשם JLG. לעומת זאת, הצמיחה בתחום הציוד הצבאי (שהוא השני בגודלו מבחינת היקף המכירות) היא דווקא אורגנית ומרשימה, ובשנים 2008–2006 גדלו המכירות למגזר הצבאי ביותר מ־40%.

ב־2008 צמחו מכירותיה של אושקוש ביותר מ־13% לעומת השנה שלפניה, כאשר עיקר הצמיחה יוחס להתפתחויות חיוביות במגזרי המנופים והציוד הצבאי. עם זאת, הרווח התפעולי והרווח הנקי צנחו בשיעורים חדים, בעיקר בשל הפסדיו של המגזר המסחרי על רקע הירידה החדה בפעילות הבינוי בארה"ב.

במחצית הראשונה של 2009 המצב נראה עגום אף יותר: המכירות ירדו בכ־18% לעומת המחצית המקבילה אשתקד בשל שחיקה נוספת במגזר המסחרי, אלא שהפעם גם מגזר המנופים נפגע.

המגזר הצבאי ומגזר כיבוי האש המשיכו לצמוח, ואולם בששת החודשים הראשונים של 2009 נאלצה החברה להכיר בהפסד גדול מאוד - בהיקף של כ־1.2 מיליארד דולר - שבחלקו נבע גם מהפחתת ערך של חברות ופעילויות שנרכשו בשנים האחרונות.

ההפסד הגדול הותיר את רישומו גם במאזן החברה: הונה העצמי של אושקוש כמעט נמחק לחלוטין, והוא מהווה פחות מ־2% מסך כל המאזן. למרות זאת, תזרים המזומנים של החברה לא נפגע ואף צמח, מאחר שהפחתת ערך היא אירוע חשבונאי.

לסיפור הזה יש סוף טוב, וגם זווית ישראלית. ביום שלישי האחרון הודיע הפנטגון כי בחר באושקוש לאספקת כ־2,500 משאיות משוריינות לכוחות האמריקאיים באפגניסטן ובעיראק. אושקוש משתפת פעולה בהזמנה זו עם חברה ישראלית בשם פלסן מקיבוץ סאסא, אשר מתמחה במיגון בליסטי לכלי רכב.

הזמנה זו, אשר סביר כי תתרחב בשנים הקרובות, מספקת לאושקוש ולשותפותיה צפי יציב ובטוח של הכנסות למשך כמה שנים. כלכלנים רבים מתלבטים האם המיתון נגמר. באשר לאושקוש - כנראה שהתשובה היא כן.

הכותב הוא שותף מנהל בקרן Advantage ויועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית למוסדות ויחידים. האמור אינו מהווה ייעוץ השקעות. הכותב עשוי לפעול מעת לעת בניירות ערך המוזכרים לעיל

תגיות