אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חקירה נגד חברות הסלולר הגדולות בארה"ב צילום: בלומברג

חקירה נגד חברות הסלולר הגדולות בארה"ב

הממשל האמריקאי יוצא נגד הריכוזיות בשוק הניידים: משרד המשפטים יבדוק את חוקיותם של הסכמי בלעדיות בשיווקם של מכשירים פופולריים כגון האייפון. מובילות השוק ורייזון ו-AT&T: הרגולטורים לא פנו אלינו

08.07.2009, 14:06 | סוכנויות הידיעות

משרד המשפטים האמריקאי החל בבדיקה בלתי רשמית של מתן זיכיונות שיווק בלעדי של מכשירים סלולריים כמו האייפון לחברות ספציפיות. כך מדווחים כלי תקשורת בארצות הברית.

באחרונה עבר ענף הסלולר בארה"ב קונסולידציה שבמסגרתה חולשות ארבע חברות על 90% מהמנויים. השליטה בשוק מאפשרת לחברות לגבש הסכמי הפצה בלעדיים עם כמה מחברות המכשירים הסלולריים המובילות. המתחרות הקטנות טוענות כי הנוהג הזה מקשה עליהן להיאבק בגדולות ומוביל לתעריפים גבוהים יותר עבור שירותים סלולריים. AT&T וחברת וריזון, החולשות יחד על 60% מלקוחות הסלולר בארה"ב, הודיעו כי לא קיבלו פנייה מהרגולטורים והן אינן מודעות לבדיקה שנעשית בעניינן. משרד המשפטים האמריקאי סירב להגיב על הידיעה.

המצב בארץ שלושה מפעילים, 96% מהשוק יחסית לישראל, התחרות בשוק הסלולר בארצות הברית פורחת, אבל כנראה שזה לא מספיק לצרכנים ולרגולטרים האמריקאים אמיר טייג, תגובה אחתלכתבה המלאה

AT&T מסרה: "ענף התקשורת האלחוטית בארה"ב תחרותי ביותר, ומשום כך מתאפיין בחדשנות מעולה, אפשרויות בחירה רבות ומחירים אטרקטיביים לכל פלחי הלקוחות".

אולם בימים האחרונים יצרו גורמים במשרד המשפטים האמריקאי קשר עם כמה מהחברות הקטנות יותר. לפני כשנה קיבלה ועדת התקשורת הפדרלית תלונה רשמית בעניין, ובחודש שעבר הודיעה כי תתחיל בבדיקה משלה. הידוק הפיקוח על העסקאות בארה"ב עשוי להעיד על יישור קו עם כמה מדינות אחרות בעולם שבהן מתנהלות חקירות דומות.

כך לדוגמה ביטלו בשנה שעברה הרשויות בצרפת עסקה שהעניקה בלעדיות במכירת האייפון למפעיל אחד בלבד. במדינות אחרות, לעומת זאת, חברת אפל לא ניסתה כלל להגיע לסיכומים על בלעדיות עם מפעילים בודדים. בארצות הברית, עסקת הבלעדיות של AT&T למכירת האייפון אחראית לשיעור ניכר מהמנויים החדשים שהחברה הצליחה לגייס בחודשים האחרונים. "יש בהחלט כמה דברים שאנו, כנציגי הצרכנים, סבורים שצריכים להיות תחת פיקוח הדוק יותר של רשויות ההגבלים העסקיים", אומר בן סקוט, מנהל המדיניות בארגון הצרכנות Free Press, בהתייחסו לעסקאות מכירת מכשירים וחסימת אפליקציות מסוימות בטלפונים. ברוב המקרים, עסקאות בלעדיות מסתיימות לאחר כשנה.

חברות הסלולר טוענות כי דווקא הלקוחות הם אלו שעלולים להפסיד אם ייאסר עליהן להמשיך להעניק הסכמי בלעדיות ליצרניות הטלפונים. לדברי החברות, העסקאות הללו מעודדות אותן להעניק הוזלה משמעותית ברכישת המכשיר בתמורה לחתימה של הלקוחות על חוזה התחייבות ארוך טווח. עם זאת, במכתב ששלח השבוע למשרד המשפטים הסנאטור הרב קוהל, יו"ר תת־ועדת הסנאט לענייני הגבלים עסקיים, נטען כי "השוק הריכוזי עשוי להביא לכך שמיליוני אמריקאים ישלמו יותר עבור שירותי טלפון סלולרי".

תגיות