אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
תערוכות גמר: עיצוב תעשייתי

תערוכות גמר: עיצוב תעשייתי

בתי הספר לעיצוב תעשייתי מציגים החודש את תערוכות הבוגרים. "כלכליסט" מציג חשיפה ראשונה של העבודות הבולטות

08.07.2009, 12:18 | דקל גודוביץ
בעוד כשבוע יחלו תערוכות סוף השנה המסקרנות בבתי הספר לעיצוב בארץ. "כלכליסט" שוחח עם שלושת ראשי המחלקות הגדולות בארץ לעיצוב תעשייתי וגילה ששיתוף הפעולה עם חברות מסחריות נהפך לדבר שבשגרה, וגם שמודעות סביבתית וחברתית שזורות היום בעבודת המעצבים הצעירים כחלק מובנה. עם זאת, נדמה שלא נמצא השנה עיצובים שיסעירו את הדמיון וישאלו שאלות מציקות על מקומו של העיצוב ועל הדרך שבה אנו חיים.

בצלאל

ראש המחלקה: חיים פרנס

מס' בוגרים: 40

"שנת המיתון שעברה עלינו גרמה לסטודנטים הצעירים להבין שההצלחה שלהם תלויה במוצרים שהם עצמם יפתחו, ולא בהסתמכות על רשתות וחברות גדולות שיציעו להם משרות ויקדמו אותם", כך רואה פרנס את השינוי העיקרי שעברו בשנה האחרונה הסטודנטים.

בהתאם, רבים מהמוצגים בתערוכת סוף השנה אפשר יהיה למכור כבר מחר. זה שנתיים פועלות בבצלאל טכנולוגיות מודרניות של מדפסות תלת־ממד ומכונת כרסום ממוחשבת, והשנה ייכנס לשימוש גם חותך לייזר חדש. כל אלה הופכים כל סטודנט ל"מעצב־יצרן". בבצלאל לא מוותרים גם על הצד המכני, המתעסק עם חומרים טבעיים בדרכים מסורתיות. מדי שנה יוצאים לסדנה בת כמה ימים בים המלח, שם חוזרים לאבני הצור, לחימר ולסלסילות מנצרי תמרים.

כיפה אדומה. בועז כהאן, בצלאל כיפה אדומה. בועז כהאן, בצלאל כיפה אדומה. בועז כהאן, בצלאל

עבודות בולטות: אחד מהמוצרים שכבר נהפך לחברת סטארט־אפ של הסטודנט זאב זוהר הוא ממשק שירות והפעלה לשירות שיתוף וחלוקה (Sharing) בין גולשים באינטרנט בנסיעה במוניות עירוניות. מוצר אחר שכבר הוצג, נמכר וזכה במקום הראשון בתחרות "Dining in 2015" שארגן מגזין האינטרנט הנחשב "designboom" הוא "Fragile" של הסטודנטים מאי ובועז כהאן. מדובר במלחייה־פלפלייה המחוברות ביניהן, ויש צורך לשבר את החיבור כדי להשתמש בהן. בפרויקט סוף השנה יציג כהאן את "כיפה אדומה" - האגדה מסופרת הפעם בחומרים קרמיים וסיליקון, ומאפשרת לילדים והורים לשחק את הסיפור ביחד ולא רק לקרוא אותו.

התערוכה: יום חמישי, 16 עד 31 ביולי, קמפוס בצלאל הר הצופים, ירושלים. הכניסה חופשית.

H.I.T, המכון הטכנולוגי חולון

ראש המחלקה: עופר זיק

מס' בוגרים: 52

השנה נכנסו לשימוש לראשונה במכון שתי מדפסות, האחת תלת־ממדית והשנייה למודלים מגבס, שאת עלותן מימנו שיתופי פעולה עם חברות מסחריות. זיק סבור שמדובר בשיתוף פעולה שמיטיב עם שני הצדדים: כך הסטודנטים מקבלים תגמול כספי ולומדים להכיר לא רק את הצד התיאורטי, אלא גם את הצד המעשי של עבודת המעצב.

עבודה שכבר הגיעה לפס הייצור היא זו של עידו לבני, שהיא תולדה של שיתוף פעולה עם קבוצת "שכולו טוב", המפעילה יוזמות חברתיות בתחומי התעסוקה והפנאי לאנשים המתמודדים עם נכות נפשית. לעומת זאת את הסרבל שעיצבו הסטודנטים לחברת כרומגן עדיין לא מייצרים. "דודי שמש זה אולי לא סקסי, אבל זה חשוב", מדגיש זיק, שהיה מאוד רוצה לראות יותר עבודות שעוסקות גם במזגנים ובמרחבים מוגנים - דברים לא סקסיים בעליל.

בתצוגה השנה תהיה לראשונה חלוקה שווה בין שלוש ההתמחויות המונהגות במכון בחולון - תעשייה ושיווק, תרבות ויצירה וחברה וסביבה. אולי לכן לא נראה השנה עבודות סקסיות כדוגמת כלי השיט והרכב, שהוצגו בשנה שעברה ושתמיד מסעירות את דמיונם של הסטודנטים.

עבודות בולטות: בתעשייה ושיווק אפשר יהיה לראות כיסא מטוס למחלקת תיירים של נטע שלגי, הנדרש לעמוד במגבלות משקל ומידות. לעומתו בתחום התרבות והיצירה נראה ריהוט משתנה לחללי מגורים קטנים של אסף גרינשפיין ואסף וקסלר, ובפרויקט החברתי כיסא גלגלים לבריכה טיפולית של אידן טרייסמן. ואם כבר בעניין כיסאות, בקיץ האחרון זכתה במקום שני בתחרות והציגה בתערוכת הנדיטק החשובה בצרפת הסטודנטית דנה יחיא שווקמן בכיסא גלגלים שהופך לכיסא נדנדה. בתערוכת הגמר היא תציג מערכת מדפים שעולה ויורדת ומגיעה לנכה בכיסא גלגלים.

התערוכה: יום רביעי, 21 ביולי עד 1 באוגוסט; הפקולטה לעיצוב, H.I.T מכון טכנולוגי חולון, גולומב 52 חולון.

ריהוט משתנה לחללי מגורים קטנים. אסף גרינשפיין ואסף וקסלר, חולון ריהוט משתנה לחללי מגורים קטנים. אסף גרינשפיין ואסף וקסלר, חולון ריהוט משתנה לחללי מגורים קטנים. אסף גרינשפיין ואסף וקסלר, חולון

שנקר

ראש המחלקה: אלכס פדואה

מס' בוגרים: 22

פדואה מתחיל את הראיון בהצטנעות: "אנחנו המחלקה הצעירה והקטנה ביותר מבין השלוש בכתבה". למרות זאת בוגרי שנקר אינם קוטלי קנים. הסטודנט ניר זיגל עבד הקיץ אצל המעצב מייקל סודוא בלונדון, והוא מציג בתערוכת הגמר מכונית המושכרת לפי שעה והיא ייעודית לעיר תל אביב. העבודה בוחנת את הקשר בין עיצוב המכונית לעיר שבה היא חונה. עבודה

זו היא אחת הבודדות בעלות מודעות סביבתית שיוצגו בתערוכה. "יש לנו פלורליזם, ואנחנו מחנכים לאיכות", קובע פדואה ואומר ששורת איכות זו ודאי תעצבן הרבה אנשים, אבל זו השורה התחתונה. פדואה מבקש מהסטודנטים שלו לפתות, לחשוק, להיות קפדנים, וכשצריך, לדעת לבעוט בממסד כמו ישראלי חמום מוח, כי לפעמים צריך חוסר כבוד כדי לחדש בתחום העיצוב.

עבודות בולטות: לצד ניר זיגל יוצגו עבודות של מורן פלג, העוסקת בניצול שיירים כמו משחת שיניים ונורות לעבודה שתוצאתה הסופית עדיין לא ידועה אף לפדואה עצמו; גיא יהונתן מציג צעצוע ילדים שמיועד לילד שמרכיבים אותו בכיסא אופניים, וכבר הובעה בו התעניינות מצד חברות; רון פרום ייצר מזכרות מארץ ישראל בעלות עמדה פוליטית ועשויות משוקולד; איתי עמיר מציג גלשן־ים־עפיפון לאנשים פגועי גפיים תחתונות; ומיכל זוהר מחברת בין תחום האופנה והטקסטיל בשנקר לתחום העיצוב, בכיסא בהופעה מחויטת.

התערוכה: יום רביעי, 22 ביולי עד 4 באוגוסט; שנקר, - בניין מיטשל, ידע עם 8 רמת גן.

תגיות