אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
המשרד להגנת הסביבה אופטימי: 11 אלף איש ימסרו את מכוניתם לגריטה בשנה צילום: בלומברג

המשרד להגנת הסביבה אופטימי: 11 אלף איש ימסרו את מכוניתם לגריטה בשנה

כך מעריך המשרד על פי הצעת התקציב שלו; במסגרת המיסוי הירוק על ענף הרכב הושקה תוכנית תמריצים לפיה יקבלו בעלי המכונית 3,000 שקל עבור הגריטה

08.07.2009, 12:11 | ליאור גוטמן

תוכנית גריטת המכוניות הישנות עוד לא יצאה לדרכה, אבל במשרד להגנת הסביבה כבר מציבים יעד שאפתני: על פי הצעת תקציב ל-2009-2010, שהגיעה לידי "כלכליסט", מעריכים אנשי המשרד להגנת הסביבה כי מספר בעלי המכוניות שימסרו את רכבם לגריטה עשוי להגיע ל-11 אלף בשנה.

מדובר במכוניות בנות 20 שנה ויותר שגורמות, כך על פי מומחי המשרד לזיהום אוויר גבוה ממכוניות חדשות יותר. טכנולוגיית המנועים של מכוניות אלו, כמו גם הבלאי שהן צברו לאורך השנים, יוצרות זיהום אוויר עודף ביחס למנוע מכונית מודרני. עוד מעריכים במשרד להגנת הסביבה כי העלות נטו למשק כתוצאה מהפעלת תוכנית הגריטה תנוע בין 25 ל-68 מיליון שקל.

הרעיון לתמרץ כספית בעלי מכוניות שישביתו את רכבם הישן היא חלק מהרפורמה במיסוי ירוק על ענף הרכב. התוכנית, שהושקה לפני כחודש, מציעה 3,000 שקל לבעל מכונית ישנה שימסור את רכבו הישן לגריטה. בהצעת התקציב האמורה מעריכים אנשי המשרד להגנת הסביבה כי "כ-70% מבעלי הרכב הללו צפויים לרכוש רכב חדש יותר שמזהם פחות, לכן היקף הזיהום מכלי רכב צפוי לרדת", אולם לא ברור כיצד הם יצליחו לעשות זאת כשבכיסם רק 3,000 שקל.

תוכניות דומות מופעלות במדינות אירופה ובארה"ב, אולם בניגוד לישראל - במדינות אחרות בעולם מודעים לכך שבעל רכב המביא לגריטה את מכוניתו הישנה אמור לקנות במקומה אחת חדשה יותר, כך שגובה המענק נדיב משמעותית: עד 4,500 דולר בארה"ב ועד כאלפיים פאונד באנגליה.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה שמדובר בתוכנית ניסיונית היוצאת לדרכה רק בימים אלו, ולכן הצפי השנתי ההתחלתי הוא לגרוט כ-6,000 מכוניות בשנה. בעתיד, כך מסבירים, מספר האזרחים שישביתו את רכבם יגדל ויגיע ל-11 אלף בשנה.

בנוגע לגובה המענק מפנה משרד הסביבה את הטענות למשרד האוצר, בטענה כי הוא זה שתקצב את התוכנית. גם במשרד האוצר מסרו בתגובה שמדובר בתוכנית חדשה, כך שהתקצוב הראשוני (20 מיליון שקל ל-6,000 מכוניות בשנה – ל"ג) וגובה התמריץ עשוי להשתנות במידה והתוכנית תתפוס תאוצה.

על פי נתוני משרד התחבורה מספר המכוניות הנעות בכבישי ישראל וגילן מעל 20 מגיע ל-50 אלף.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות



25 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

25.
גריטה מכונית או חראטה
במדינה שלנו יותר קל לדרוס ברגל גסה אזרחים תמימים נראה עושים מהלך לאירגון בעלי המשאיות הכל חארטה עדין אין מגרשים לקליטת מכוניות כמו כן המחיר שמצעים מעליב אין לנו לקנות מכונית חדשה 100000שח נקנה שוב גרוטאה טפלו באוטובוסים המזהמים חברות תעופה משאיות דיזל נראה אותכם נוגעים בהם חברות חברי כנסת חסרי לב גם לאנוס אותנו ולעלות אגרת רישוי זה בזיון אפילו הטרדה מינית בכוח מכריחים אותנו להתפטר ממכוניתינו תנו פיצוי של לפחות 20000 ש"ח
eli  |  14.07.09
24.
23 - צביקה - אתה אפילו לא על הכוונת של המחוקק... מודל 93' לא בתכנית...
רק רכב בן 20 שנה ומעלה יקבל כסף, וחוצמזה אתה פשוט צודק: למי יהיה כסף לקנות רכב חדיש אם הוא נוסע בגרוטאה בת 20? 3000 ש''ח אינם מהווים תמריץ אמיתי - זהו עוד עלה תאנה של פלצני האוצר כדי שיוכלו לטפוח לעצמם על השכם ולומר - עשינו משהו. באירופה, שם מחיר הרכב זול בהרבה, ומחירי המשומשות לגמרי ברצפה, ישנו מודל זיכוי עבור גריטה שבו מקבלים בין 2000 ל-3000 יורו, הבנת? בין 6000 ל-10000 יורו תוכל למצא ים של משומשות משנות ה-2000 ובאמת לשדרג את מצבך המוטורי. ובישראבלוף? - כשהפער הוא אכן כפי שאתה מציין, וכשהזיכוי הוא כזה פטתי (לפי היחס באירופה היינו צריכים לקבל עם המיסוי ששילמנו על הרכב לפחות 20 אם לא 30 אש"ח, לא 3000!) - יש לראות את ה"תכנית" הזו כלא יותר מאשר עידוד לאסוף מהרחובות את כל הגרוטאות שכבר לא יכולות ליסוע, ולנקות את הערים תמורת 3000 ש"ח לגרוטאה, וזהו. כל שאר הדיבורים - עוד אויר חם ומסריח נוסח האוצר.
אורי , הצפון  |  13.07.09
23.
יש לי פיאט אונו 93 יד ראשונה , האם כדאי -כנסו!
נניח שאגרוט אותה ואקבל 3000 ש"ח . אצטרך להשקיע עוד 70000 ש"ח לפחות בקניית פנדה או סוזוקי אלטו! עלות הכסף,ביטוח וכד הם הרבה יותר מעלות התיקונים של האונו! אם היו נותנים 30000 ש"ח הנחה במס קניה ,והוכחת בעלות לפחות שנתיים(להוריד הונאות עבריינים) אז אולי הייתי עושה את זה וקונה פנדה חדשה. כרגע- לא משתלם בעליל.
צביקה החשמלי  |  13.07.09
לכל התגובות