אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
כולם ידברו על זה: "זירת הצ'ט" מגיעה למשחקי ה-NBA

כולם ידברו על זה: "זירת הצ'ט" מגיעה למשחקי ה-NBA

הפיתוח של הסטארט-אפ גיגיה מאפשר למשתמשי הרשתות החברתיות - ולא רק פייסבוק - לנהל שיחות צ'ט במקביל לצפייה בשידור חי המועבר באינטרנט. לאחרונה היא חתמה על שיתוף פעולה עם בעלת הזיכיון לשידורי משחקי ה-NBA, טרנר ספורטס

20.07.2009, 18:13 | אסף גלעד

בעלת הזיכיון לשידורי ה-NBA בארה"ב, טרנר ספורטס, שכרה את שירותיה של חברת הסטארט-אפ גיגיה (Gigya), שנוסדה על ידי הישראלי אייל מגן. גיגיה מספקת פלטפורמה לניהול "זירת צ'אט" תוך כדי צפייה בשידור חי, והפיתוח שלה ישמש את טרנר בשידורי משחקי ליגת הכדורסל האמריקאית ומירוצי המכוניות של ליגת Nascar. "זירת הצ'אט" של גיגיה היא למעשה וידג'ט (יישום אחד המושתל במקביל בכמה אתרים) שנוסף לאתר המשדר, ובו יכולים מנויי הרשתות החברתיות השונות לנהל ביניהם שיחות במקביל לשידורים החיים ועל אותו המסך.

פייסבוק מאפשרת כבר תקופה ארוכה להוסיף וידג'ט דומה באתרים שונים, בשם "Facebook Connect". אחת הפעמים המפורסמות שהשתמשו באפשרות זו היתה בהשבעת נשיא ארה"ב אובמה באתר ה-CNN, וגם בארץ משתמשים באפשרות הזו, כך למשל אתר נענע10 איפשר למנויי פייסבוק לדון בצ'ט במקביל לשידור נאום קצב לפני כמה חודשים. אך בעוד שהאפשרות שמציעה פייסבוק מוגבלת למשתמשיה בלבד, גיגיה מאפשרת לבעלי אתרים לחבר גם את מנויי מייספייס, טוויטר, יאהו וגוגל, וכך להכפיל את מספר המשתתפים בצ'ט.

הווידג הווידג'ט של גיגיה באתר טרנר | צילום מסך הווידג

המודל העסקי של גיגיה מתבסס, כמקובל בתחום, על פרסומות: השירות מוצע ללא תשלום, אך גיגיה תספק לאתרים המשלבים את הטכנולוגיה שלה פרסומות שמותאמות לרשת החברתית של הגולש, וכך תגדיל את החשיפה לאותן פרסומות. 

עוד לפני שפיתחה זירות צ'אט, היתה גיגיה ידועה בעיקר כמפתחת רשת להפצת וידג'טים המאפשרים למפרסמים לקבל נתונים על מידת החשיפה לפרסומות שלהם. בין לקוחותיה של גיגיה ניתן למצוא את קוקה קולה, MTV, ליווי'ס ועוד. על פי גיגיה, רשת הפרסום החדשנית שלה מגיעה ל-250 מיליון גולשים מדי חודש.

"הרשת לא שייכת רק למשתמשי פייסבוק"

שיתוף הפעולה בין גיגיה לזכיינית משחקי ה-NBA טרנר חושף נתונים מפתיעים על משתמשי הרשתות החברתיות: רוב משתתפי הצ'ט שהתנהל במקביל למשחקי ה-NBA היו משתמשי פייסבוק – כ-40%, אחוז דומה היוו משתמשי מייספייס, והרחק מאחוריהם משתמשי טוויטר – רק 12% ממשתתפי הצ'ט נרשמו אליו באמצעות חשבון הטוויטר שלהם.

מבחינת נפח המסרים שהועלו לרשת, משתמשי מייספייס היו הפעילים ביותר ויצרו 53% מהמסרים שנשלחו. "הופתענו לגלות עד כמה משתמשי מייספייס תחרותיים", אמר אייל מגן, מנכ"ל גיגיה. "האינטרנט לא שייכת רק למשתמשי פייסבוק. למשתמשי מייספייס יש נוכחות חזקה והם גם מאוד תחרותיים מבחינת סך הקשרים והמסרים".

העובדה שטוויטר הגיע למקום השלישי מבין הרשתות החברתיות אינה צריכה להפתיע את מי שעוקב אחר מגמות התעבורה ברשת. למרות הפרסום שזכה לו אתר המיקרו-בלוגינג לאחרונה, והצמיחה המהירה שחלה בעקבותיו, לרשת זו הרבה פחות משתמשים מאשר לפייסבוק או למייספייס – על פי נתוני חברת המחקר ComScore לאפריל, בטוויטר היו רשומים 17 מיליון משתמשים לעומת 71 מיליון במייספייס, ולעומת כ-250 מיליון משתמשים בפייסבוק, (על פי נתוני פייסבוק עצמה).

השבעת אובמה כאירוע מכונן

כמו יישום התמונות "פוטוסינת" המחבר בין אינספור תמונות המועלות לרשת והופך אותן למרחב תלת-ממדי, כך גם האפשרות לצפות בשידור חי ולשוחח על כך במקביל על אותו מסך קיבלה דחיפה משמעותית בטקס ההשבעה של נשיא ארה"ב ברק אובמה. לא פחות מ-1.5 מיליון ממשתמשי פייסבוק השתתפו בשיחת הצ'ט שהתנהלה במקביל לטקס ההשבעה, והוכיחו כי האינטרנט יכול להוות זירה להתכנסות קולקטיבית בסדר גודל שאפילו הגדולה שבכיכרות העולם קטנה מלהכיל.

זמן קצר לאחר מכן השתמשה טרנר באותו שירות כדי לאפשר למשתמשים לתקשר ביניהם תוך כדי צפייה במשחק NBA All-Star. בשבועות האחרונים הרחיבה טרנר את אפשרויות הצ'ט במקביל לשידור בכך שהכניסה את השירות של גיגיה וחיברה גם את הרשתות החברתיות האחרות. פרומואים בזמן השידור משכו את המשתמשים להיכנס לאתר שבו ניתן להשתמש בשירות של גיגיה, ובמהלך המירוץ של Nascar פרשני הטלוויזיה גם ענו לשאלות שהעלו הגולשים. טרנר לא פירסמה את מספר המשתמשים הכולל שנכנסו מאתרי רשתות חברתיות, אך הוא מוערך בכמה מאות אלפים.

גיגיה אינה החברה היחידה שרוכבת על גל הצ'אט המלווה שידורים חיים. גם החברה הישראלית AttracTV, שלא כמו גיגיה נמצאת בשלב ראשוני למדי, מפתחת מוצר דומה. אטרקטיבי לוקחת את הרשתות החברתיות של פייסבוק, מייספייס וטוויטר ומשלבת אותו במסך הטלוויזיה הביתי באמצעות וידג'טים הדומים לאלה של גיגיה. לטענת החברה, ישנם 5,000 משחקי ספורט שמשודרים מדי שנה בשידור חי באינטרנט. נכון להיות גם AttracTV נושאת את עיניה לכיוון טרנר ספורטס.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
attracTV
ברכות לגיגיה. תיקון קטן לגבי attracTV - attracTV מפתחת פלטפורמה לווידג'טים (ובאנגלית - Vidgets) שמופיעים על גבי המסך עצמו (עדיין בעולם האינטרנט). הפלטפורמה היא למעשה רשת פתוחה של שדרנים, מפתחי ווידג'טים ומפרסמים, המאפשרת לכל בעל תוכן להציע לצופים כל סוג ווידג'ט (לא רק מה שצוין, אלא גם סטטיסטיקות, מכירות, משחקים אינטראקטיביים, you name it) ולתת להם להחליט במה ומתי בא להם להשתמש. כמובן, יש עוד הרבה מעבר לזה. בקרוב..... נועם - קלעת בול. זה חלק ממה שאנחנו מפתחים - כלים לעשות סדר בבלגן. צחי, attracTV
צחי  |  20.07.09
1.
שיח חרשים
מה כבר אפשר להבין ממליון וחצי משתמשים שמדברים בו זמנית? האם אדם ממוצע יכול לעקוב במקביל אחרי שידור חי ובליל אינסופי של מסרים מיידיים? האם זה לא גורם לשיח חרשים? לפי דעתי השלב הבא יהיה לעשות קצת סדר בבלאגן. הבעיה היא לא איך לתקשר, אלא איך לא לטבוע בים המידע
נועם , ת"א  |  20.07.09