אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הסלולרי שמתקן את עצמו מרחוק

הסלולרי שמתקן את עצמו מרחוק

שירות חדש שיופעל בקרוב בישראל יאפשר לפתור תקלות ולעדכן גרסאות תוכנה באמצעות הרשת הסלולרית בלבד. בעתיד יוכלו הטכנאים גם להשתלט על המכשיר. הסוף לתורים במרכזי השירות?

27.07.2009, 16:09 | גילעד נס

הטלפונים הסלולריים של ימינו הם יותר ממכשיר המיועד לשיחות בלבד: רבים מהם מכילים תוכנות מולטימדיה, ניווט, גלישה מתקדמת באינטרנט ושלל אופציות תקשורת אחרות. אולם ככל שהטלפונים נהפכים למשוכללים יותר, כך גם גדל הסיכוי לתקלות או התנגשויות, בדומה למתרחש במחשבים אישיים המכילים מגוון רכיבים מיצרנים שונים.

שיטה חדשה שתופעל בקרוב בארץ תאפשר תיקון מכשירי הסלולר ללא צורך בהגעה למרכזי השירות. השיטה, המכונה OTA) Over The Air), מאפשרת לתקן את המכשיר מרחוק באמצעות שליחת עדכוני תוכנה על הרשת. שיטה נוספת, הנבחנת כעת, תאפשר להשתלט על המכשיר מרחוק לצורך פתרון בעיות.

הטכנאי יוכל להשתלט על הטלפון מרחוק. עיבוד תמונה: אורן שירי הטכנאי יוכל להשתלט על הטלפון מרחוק. עיבוד תמונה: אורן שירי הטכנאי יוכל להשתלט על הטלפון מרחוק. עיבוד תמונה: אורן שירי

בניגוד לתחום המחשבים האישיים, הנשלט על ידי מערכת הפעלה דומיננטית בדמותה של חלונות מבית מיקרוסופט, עולם הסלולר עדיין מקיים כמה מערכות הפעלה המשמשות מגוון רחב של יצרני מכשירים סלולריים, כך שאין ישות אחת שמולה פועלות כל יצרניות החומרה והתוכנה. בעוד המשתמש במחשב האישי מורגל לעדכוני תוכנה אוטומטיים ושוטפים, בעולם הסלולר הלקוח ניצב מול המפעיל הסלולרי ולא מול יצרן המכשיר, כך שהוא תלוי באותו מפעיל גם במקרה של תקלה.

החלוצה: פרטנר

 

על פי התכנון, שיטת OTA תיועד לתקלות שאפשר לפתור באמצעות שינוי הגדרות או עדכון גרסת תוכנה של המכשיר. מבחינת הלקוח התהליך צפוי להיות כמעט שקוף לחלוטין; הפעולה היחידה שתידרש מצדו היא לתת אישור להתחלת התהליך בתגובה להודעה שתופיע על מסך המכשיר. במקרים שבהם מתגלה תקלה במכשירים מסדרת ייצור מסוימת, המפעיל הסלולרי יכול לעדכן מרחוק את גרסת התוכנה (תוך יידוע הצרכן, כמובן) עוד בטרם חוו רוב הצרכנים את התקלה. עם זאת, במקרים שבהם מעורבת תקלת חומרה, ייאלץ הלקוח להפקיד את מכשירו לתיקון פיזי.

חברת פרטנר צפויה להתחיל את הניסוי ראשונה. בשבועות הקרובים תחל החברה לתקן כמה מהמכשירים מתוצרת סוני־אריקסון בשיטת OTA, ובימים אלו מתבצעות בדיקות על גבי מכשירי נוקיה. ככל הידוע גם סלקום ופלאפון נמצאות בשלבים שונים של בחינת ויישום המודל. טכנולוגיית OTA מסופקת על ידי יצרניות המכשירים הסלולריים עצמן, אולם הן עושות ברוב המקרים שימוש בטכנולוגיה שרכשו מחברות ייעודיות, בהן RedBend הישראלית, InnoPath ,Mformation ו-HP (שרכשה לצורך כך את BitFone).

הלקוח הישראלי כבר נחשף בעבר לעדכון הגדרות בפקודה מרחוק (במקרים של רישום לחבילת גלישה, למשל) או במהלך אקטיבציה (במקרים של מתן מספר זהה למכשיר נוסף), אך כאן מדובר בפעילות בשכבה עמוקה יותר - לשם השוואה, ניתן לדמות את התהליך להתקנה מחדש של חלונות על גבי המחשב האישי בעת שהמשתמש ישן שנת ישרים. בגרסאות החדשות שהפיצו ספקיות ה־OTA החל ב־2008 אפשר לבצע את התהליך אפילו בעת שהלקוח עושה שימוש אקטיבי במכשיר, אולם במקרה זה התהליך יושלם רק לאחר שהמשתמש יכבה וידליק את מכשירו.

גם לטלפונים חכמים

 

בפרטנר בוחנים כיום גם מוצרים שיאפשרו לנציגי החברה לא רק לשלוח עדכוני תוכנה, אלא גם להשתלט מרחוק על סמארטפונים של הלקוחות. כעת נבדקים מוצרים משתי חברות: חברה אמריקאית ( LogMeIn) וחברה ישראלית. השתלטות זו דומה להשתלטות מרחוק על מחשב אחר דרך הרשת תוך שימוש בתוכנות כגון PcAnywhere ו־VNC.

בשיטה זו, הלקוח מקבל הודעת SMS המבקשת לאשר את ההשתלטות מרחוק, ולאחריה הטכנאי מתחבר אל המכשיר באמצעות רשת ה־DATA של הסלולר. על מסך המחשב של הטכנאי מופיע מסך הטלפון הסלולרי, ומכאן כל פעולה שיבצע כמוה כפעולה שהלקוח מבצע. כך יכול הטכנאי "לחוות" את התקלה בעצמו, בלי להזדקק לתיאור של הלקוח. שיטה זו טובה לא רק לתקלות, אלא גם להדרכה. אם לדוגמה משתמש בלקברי מתקשה להגדיר את תיבת הדואר האלקטרוני, הוא יכול להשתמש בשירות השתלטות מרחוק.

בנוסף, הטכנאי יכול לבצע כמה פעולות שעשויות להקל על הלקוח להבין את התקלה באמצעות ציור על גבי המסך - גם במכשיר שאינו מצויד במסכי מגע. המוצר של LogMeIn מסוגל לשלוט מרחוק הן בטלפונים סלולריים (הפועלים עם מערכות ההפעלה של Windows Mobile, בלקברי וסימביאן) והן במחשבי PC ומקינטוש, כך שבפרטנר עשויים להציע בעתיד תמיכה גם במחשבים ניידים שנמכרו במסגרתה.

כרגיל במצבים שבהם חברה חיצונית מקבלת גישה למידע אישי, חששות מפני פגיעה בפרטיות וזליגת תוכן עלולים לגרום לכמה מהצרכנים שלא להתלהב מהשירות. כרגיל במקרים אלו, הלקוח עצמו הוא שיחליט על רמת האמון שהוא נותן בספק התקשורת שלו.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

15 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

14.
למספר 10 - תמיד חייבים לקפוץ בראש עם אנרואיד ואייפון כאילו הם המציאו את הגלגל
ובכן, גם לנוקיה יש את זה ממזמן מזמן.... פשוט בארץ עם הגרסאות הלוקליות של המפעילים, זה הלך קאפוט. עכשיו, עם הדור החדש של המכשירים, במיוחד N97, אין כבר גרסה נפרדת למפעיל, ואז העדכון האוטומטי של נוקיה עובד. אייפון לא המציא אף גלגל בשום תחום, גם לא בתחום מסכי המגע. מי שמבין בתחום, יודע שזה כבר קיים שנים, גם המולטי טאצ'. אבל פשוט הביאו את זה לסלולר, אבל תכלס, לא המציאו "שום דבר" וכל העסק עם מליון פטנטים שכל אחד מתהדר בו - סתם קשקוש בלבוש מסחרי שמועיל למכירות.
אודי  |  28.07.09
12.
FOTA - תשובה לליאור (3)
אכן השרות קיים כבר שנים בעולם ויכול לחסוך את הצורך להגיע למרכז שרות. אבל התהליך לרוב אינו מתבצע בצורה שתיארת - כאשר יש מאות MB תוכנה בטלפון זה לא מעשי לשלוח עותק שלם OVER THE AIR וגם אין מקום בטלפון לשמור עותק שלם נוסף. מה שקורה זה שייצרן הטלפון משתמש בכלים חכמים של ספק ה-FOTA (כמו של רד בנד הישראלית) כדי לייצר קובץ קטן יחסית (MB בודדים או הרבה פחות מזה) של הבדלים בין הגירסה הישנה והחדשה, קובץ זה נשלח לטלפון ושם מופעל על הגירסה הישנה והופך אותה לחדשה, בלי לבזבז מקום על עותק שלם נוסף. זה עובד בעולם במיליוני עדכונים - וגם לא מוחק לך את ספר הטלפונים או התוכנות שהורדת. סוף סוף נוכל להנות מזה גם בארץ.
אילנה , מרכז  |  27.07.09
לכל התגובות