אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בגלל הביורוקרטיה: הפרטת הנמלים עלולה להתעכב ב־3 חודשים צילום: דני סלומון

בגלל הביורוקרטיה: הפרטת הנמלים עלולה להתעכב ב־3 חודשים

משרד ראש הממשלה טרם גיבש את ועדת השרים שתאשר את ההפרטה. החשש: הכנסת לא תספיק לאשר את הוועדה לפני היציאה לפגרה. במשרד נעשים מאמצים של הרגע האחרון למנוע את העיכוב

30.07.2009, 07:08 | ליאור גוטמן

ההפרטה המתוכננת של נמלי אילת, חיפה ואשדוד, שאמורה לצאת לדרך בפברואר 2010, עלולה להידחות בכשלושה חודשים. כך נודע ל"כלכליסט". הסיבה - משרדו של ראש הממשלה בנימין נתניהו טרם גיבש את ועדת השרים לענייני הפרטה, שחייבת לאשר מכוח חוק החברות הממשלתיות את כל ההפרטות המתוכננות במשק.

המשרד היה אמור לגבש את הוועדה בשבועות האחרונים, כדי שהכנסת תאשר אותה לפני היציאה לפגרה ביום שני הקרוב, אך ייתכן שכל התהליך יתעכב עד שהכנסת תחזור מהפגרה בעוד חודשיים. במשרד ראש הממשלה נעשים מאמצים של הרגע האחרון למנוע את העיכוב. מהמשרד נמסר ל"כלכליסט" כי הנושא נמצא על סדר היום ויטופל ביום ראשון הקרוב.

ועדת השרים לענייני הפרטה מורכבת מחמישה חברים: ראש הממשלה, שר האוצר, שר המשפטים ועוד שני חברי קואליציה. על פי חוק החברות הממשלתיות, מי שעומד בראש הוועדה הוא ראש הממשלה, אך בשנים האחרונות הואצלו סמכויותיו לשר האוצר. לכן, אדם נוסף אמור לתפוס את מקומו של שר האוצר בוועדה, ולתפקיד זה ימונה ככל הנראה השר דן מרידור. הכנסת אמורה לאשר את העברת הסמכויות בין חברי הוועדה, וללא אישורה לא יכולה רשות החברות הממשלתיות להניע את הליך הפרטת הנמלים.

עם חזרתה של הכנסת מפגרה נכנס המשק לתקופת החגים, מה שעלול לעכב את יישום ההפרטה בחודש נוסף. הפרטת הנמלים היא אחת מאבני היסוד של נתניהו בדרך להתקדמות המשק, והדבר אף צוין בספר התקציב. גורמים במערכת הפוליטית העריכו שהסיכוי שמשרד ראש הממשלה יגיע להסכמה על זהות אנשי ועדת השרים לענייני הפרטה ויצליח לאשר את העברת הסמכויות בכנסת עד יום ראשון הקרוב נמוך.

על פי מתווה הרפורמה בנמלי הים, הפרטת נמלי ישראל אמורה להתחיל בפברואר 2010 עם הנפקת 15% ממניות נמלי חיפה ואשדוד בבורסה לניירות ערך. במקביל מתכנן האוצר להפריט את נמל אילת באופן מלא. הליך ההפרטה אמור להסתיים ב־2020 עם העברת יותר ממחצית המניות לידיים פרטיות. מטרת ההפרטה היא לייעל את תפוקת הנמלים, בהתאם לסטנדרטים שמקובלים בעולם.

ל"כלכליסט" נודע שאנשי רשות החברות הממשלתיות כבר גיבשו את דרכי הפעולה הדרושות לקראת ההפרטה, והם אמורים להשלים את כל הצעדים המקדימים, לרבות חתימת הסכמי המקרקעין בנמלים, חכירת הקרקעות מחברת נמלי ישראל, הקמת קופה מרכזית לפנסיה והעברת דו"חות חברות הנמלים לכללי הדיווח החשבונאי החדש IFRS.

תגיות

2 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

2.
ההפרטה מתעכבת בגלל שביבי מחכה שפרשת השקשוקה תתמוגג
כנראה שלא הפנתם .כל הפרטה היא מתנה של ראש הממשלה(שלך לחמיך)לאחד מחבריו זה ידוע ברבים על ידידות עמוקה בינו לבין האחים עופר. פרשת השקשוקה שזו אחת השערוריות הגדולות מאז קום המדינה .אף עיתון גדול לא כתב מילה אחת.אני מקווה שבאינטרנט לא ילכו בדרכם כי זו האופציה היחידה לדמוקרטיה בארצנו. לעיניננו ,ההפרטה היא גרועה מאוד לכל בר דעת בכדי להרוויח בעל בית פרטי יזהם וילכלך ובקיצור הכל על מחשבה קרה כדי להפיק רווחים. אני מקווה שהמשפחות הגדולות יגלו שיש לעם שלנו שכל ולא נסכים למכור להם את ניכסנו בנזיד עדשים.זו היזדמנות שלנו להגיד להם שאנו לא עם ככל העמים שיש פוליטריון מדוכא אנא באו ונלחם על זכויותינו,ביבי גם רוצה למכור את הקרקעות של המדינה וכאילו הוא מצ'פר אותנו זו טעות ויש להיזהר ממנה צאו לרחוב ותתעוררו ותלחמו על הגנת המדינה
שקשוקה  |  30.07.09
1.
מה העובדים שם רציניים נותנים שימכרו אותם פראיירים
תגידו לי אתם רציניים עובדי הנמלים יש לכם נכס ביד מקום עבודה טוב וככה אתם מוכרים את מקום העבודה שלכם לאיזה משפחה עשירה שיעשו כמו שעשו בצים הביאו כוח עבודה זול במקום העובדים תתעוררו חברים שלי לפני שיהייה מאוחר ביבי מוכר את הנמלים בשביל "מטרת ההפרטה היא לייעל את תפוקת הנמלים, בהתאם לסטנדרטים שמקובלים בעולם" חחחח בדיחה טובה הנמלים כיום מציגים רווחים אשר נכנסים לקופת המדינה לאחר מכן זה יכנס ישר לחבריו של בייבי לכיס הפרטי לא לטובתי ולא לטובתכם רק לטובת המשפחה העשירה ראו זאת כאזהרה אני רוצה לראות שמשהו היה מתקרב לנגוס ברווחי חברת החשמל השביתה הכי גדולה מאז קום המדינה היה קורה פה ואני חושב לעצמי גם איפה ההסתדרות כאן הגף הזה הפך להיות גוף מושחת שדואג רק לכיס של עצמו ולגיוס קולות עבור מפלגת העבודה אני קורא גם לאזרחים אל תתנו למשלה למכור לנו את כל הנכנסים היקרים שיש לנו במדינה ושכל רווחיהם מגיע לטובת כל האזרחים
שי , חברת החשמל  |  30.07.09