אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
הערכות: עסקת מיקרוסופט-יאהו מחסלת את יאהו צילום: בלומברג

הערכות: עסקת מיקרוסופט-יאהו מחסלת את יאהו

לאחר ההודעה על ההסכם בין החברות התרסקה מניית יאהו, ואילו מניית מיקרוסופט רשמה עלייה קלה. הפרשנים סבורים שהעסקה תפגע ביאהו, אך לא תצליח לערער את מעמדה של גוגל בשוק החיפוש

30.07.2009, 10:05 | יוסי גורביץ
לאחר כשנה וחצי של דיונים וגישושים, הודיעו אתמול (ד') מיקרוסופט ויאהו על עסקת שיתוף פעולה בתחום החיפוש והפרסום, שתימשך כעשור: יאהו תטמיע את מנוע החיפוש בינג של מיקרוסופט באתריה, תהיה אחראית למכירת מודעות בשם שתי החברות, ותקבל 88% מהרווחים מפרסום במהלך השנתיים הראשונות ונתח הולם במהלך שאר התקופה.

האנליסטים של חברת IDC הגדירו את העסקה כ"שגיאה אסטרטגית", ועם הפרסום על הידיעה, החלה צניחה בערך מניית יאהו, שאיבדה עד סוף יום המסחר 12.08% מערכה וכ-2.91 מיליארד דולר משווי השוק שלה; המניה נסחרה בסוף יום המסחר בשער של 15.14 דולר למניה. לעומת זאת, מניית מיקרוסופט עלתה ב-1.41%, ונסחרה בשווי של 23.8 דולר – ומיקרוסופט הוסיפה לערכה 2.94 מליארד דולר.

בארץ הודתה שיאהו נסוגה מהתחרות עם גוגל. באלמר  (מימין) ובארץ, צילום: בלומברג בארץ הודתה שיאהו נסוגה מהתחרות עם גוגל. באלמר (מימין) ובארץ | צילום: בלומברג בארץ הודתה שיאהו נסוגה מהתחרות עם גוגל. באלמר  (מימין) ובארץ, צילום: בלומברג

מנכ"לית יאהו, קרול בארץ, הודתה במשתמע שיאהו נסוגה מהתחרום עם גוגל בתחום החיפוש באינטרנט, ואמרה שתתמקד מעתה בתפקידה כספקית תוכן מקוון. ליאהו יש היצע רב בתחום – אתר שיתוף התמונות הפופולרי פליקר ושירות סיווג הקישורים דלישס שניהם, למשל, שייכים לה – ובארץ אמרה שיאהו היא החברה הגדולה בתחום, אבל המשמעות היא שיאהו מוותרת על תפקידה כחדשנית בתחום הטכנולוגיה. וכפי שמציין טים וובר בבי.בי.סי, בהתחשב במשבר שעובר על ענף העיתונות והתוכן, יתכן שליאהו לא יישאר דבר.

"מדובר בהתאבדות מבחינת יאהו"

הבלוגר והיזם ג'ייסון קלקאניס כתב טור פרשנות, שבו הגדיר את המהלך כהתאבדות מבחינת יאהו. לדבריו, תחום החיפוש הוא התחום החשוב ביותר כיום בעסקי האינטרנט, והעובדה שמיקרוסופט היתה מעוניינת בו משמעה שעל יאהו היה להשקיע בתחום, לא לוותר עליו. הוא הזכיר שבעבר היתה יאהו נותנת החסות לגוגל, שמנוע החיפוש שלה עבד תחת יאהו; לדבריו, אילו לא ויתרה אז יאהו לגוגל, יתכן שמפת החיפוש היתה נראית היום אחרת לחלוטין.

סול הנזל כתב בניו יורק טיימס כי העסקה תועיל למיקרוסופט, תפגע ביאהו – ולא תזיק לגוגל. לדבריו, השילוב בין שתי החברות מציע אלטרנטיבה לגוגל, דבר שימשוך מפרסמים ויעלה את מחירי הפרסום ביוזמה החדשה, אבל ככל הנראה, הוא לא ישנה את נתח השוק של גוגל בתחום החיפוש. חברות הפרסום אכן הביעו שביעות רצון מהעסקה, שמאפשרת להם שלא לשחק רק לפי כלליה של גוגל, שנתפסה כדומיננטית מדי. לפני כשנה, עמדו חברות הפרסום בחזית המאבק נגד עסקת הפרסום בין גוגל ויאהו, והביעו חשש ממונופול.

מימוש העסקה צפוי להימשך שנה לפחות, וזאת מתוך הנחה שהרגולטורים יאשרו אותה עוד בתחילת 2010, התאריך שציינה בארץ כתאריך היעד. זו עשויה להיות הנחה

אופטימית: הסנאטור הדמוקרטי הרב קוהל אמר שהסנאט יבחן את ההסכם בקפידה, משום שיש לו השלכות ארוכות טווח על הלקוחות. בשנה שעברה, הפעילה גוגל מאמץ שתדלנות כבד בקונגרס כנגד עסקת המיזוג בין יאהו ומיקרוסופט; מיקרוסופט, בתורה, הפעילה מאמץ שתדלנות משלה כנגד עסקת הפרסום בין יאהו וגוגל – והרגולטורים אכן חיסלו אותה. מנכ"ל מיקרוסופט, סטיב באלמר, אמר אמש (ד') כי הוא מצפה למאמץ שתדלנות "אגרסיבי" מצד גוגל, שמיועד לחסל את העסקה עם יאהו. באלמר העריך כי לעסקה יהיה קל יותר להתקבל באיחוד האירופי, משום שנתח השוק של גוגל שם עומד על 92%.

תגיות

5 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
לא כל מיזוג וכל שיתוף פעולה משיגים את המטרה , אבל נדמה לי שהפעם זה הולך לעבוד
למה בעצם נעשתה העיסקה הזו ? מאחר ומיקרוסופט ויאהו לא הצליחו להגיע על הסכמה על התמזגות, ומאחר ויאהו בעצם כבר הפסידה את הקרב מול גוגל, הן בחזית החיפוש והן בחזית הפרסום, לא היתה ליאהו ברירה. למיקרוסופט היה אינטרס "לרכוש" את מיומנויות הפרסום והקשרים של יאהו, כי msn אף פעם לא המריא. אין ספק שלטווח הקצר זו נראית עסקה הכרחית לשני הצדדים. מה שמניע את המבקרים זה שבמבט ראשון היא לא נראית כמו עיסקה שפותרת באמת את פערי הכוחות מול גוגל. צריך לזכור שגם העסקאות שמיקרוסופט עשתה בעבר מול י.ב.ם לא נראו כמו משהו שישנה את יחסי הכוחות, ומה שקבע בסוף זה עד כמה המריאה מערכת ההפעלה שמיקרוסופט עמדה מאחוריה. היום, הכל בעצם תלוי בשאלה עד כמה מנוע החיפוש bing ימריא. ולדעתי הוא הולך לתת תחרות אמיתית לגוגל. למה אני חושב כך ? 1. מאחר וחלונות 7 עושה רושם כמו הצלחה גדולה, וכרגע, לשנתיים הקרובות אין לה מתחרה אמיתית-אמיתית בשוק הדסקטופ, וסביר להניח שבדרך פלא bing יהיה מנוע החיפוש הדיפולטיבי של חלונות 7, ובאורח פלאי יהיו אליו מיליוני כניסות החל מסוף 2009 תחילת 2010 לפי קצב ההתקדמות של שבע... 2. מיתוג: הכתובת של bing קצרה יותר באות אחת. כשעובדים כל הזמן, ש לזה משמעו. נסו את זה בעצמכם. פתחו חלון חדש וכתבו הכתובת. .. אגב, גם ותר קל להגיד bing it מאשר google it. 3. והכי חשוב - bing הוא מנוע חיפוש לא רע בכלל. במיינסטרים, הוא הכי טוב שאני מכיר חוץ מגוגל. לסיכומה של תגובה, אל תמכרו את המנייה של יאהו (YHOO) כל כך מהר.
גיל ש. , תל אביב  |  03.08.09
2.
למגיב 1, מניסיון בתחום עסקי אחר-
אני יכול להעיד שמאות שעות דיונים ע"י מומחים (לא יודע אמנם לגבי אלפים), לעיתים קרובות מביאות לתוצאות שאפשר להגיע אליהן ביום- יומיים עבודה וקצת היגיון. לפעמים גם לתוצאות פחות טובות. חלק גדול מהדיונים מסוג זה (שוב, מניסיון אישי), נובעים מהצורך של כל משתתף להשמיע את עצמו ולהרגיש שיש לו חלק מהותי בעיצוב ההסכם (ומדובר בד"כ באנשים עם אגו לא כזה קטן). אז כן, לפעמים גם לאדם מהצד, שלא מעורב ולא מכיר מבפנים את התחום, יכולות להיות הערות מאוד רלוונטיות.
30.07.09