אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
שינוי מזערי במחירי המשפחתיות הנפוצות בעקבות המיסוי הירוק צילום: תומר הדר

שינוי מזערי במחירי המשפחתיות הנפוצות בעקבות המיסוי הירוק

כך עולה מנתונים ראשוניים שהגיעו ל"כלכליסט". לפי הרפורמה, המכוניות יתומחרו בהתאם ל-15 קבוצות זיהום

01.08.2009, 22:31 | תומר הדר

ענף הרכב בישראל נכנס לעידן חדש: ממחר יתייקרו מכוניות שמנועיהן פולטים כמות גבוהה של מזהמים - מחיריהן של מכוניות משפחתיות יעלו באלפי שקלים, ורכבי כביש־שטח גדולים ומכוניות מנהלים בעלות מנועים גדולים במיוחד עשויים להתייקר בעשרות אלפי שקלים.

לפי המיסוי הירוק, שיעור מס הקנייה שמוטל על מכוניות חדשות יעלה מ־75% ל־90%, ומשיעור המס החדש ינוכה סכום שנקבע בהתאם לכמות המזהמים שפולט מנוע המכונית. באתר רשות המסים אפשר למצוא פירוט מדויק של כל דגמי המכוניות שנמכרים בישראל ושיעורי פליטת המזהמים שלהם שממצבים אותם ב־15 קבוצות זיהום. כך, לדוגמה, יונדאי i30 המשפחתית ממוצבת בקבוצת הזיהום השביעית ואילו רכב השטח לנד רובר דיסקברי ממוצב בקבוצת המזהמים ה־15, הגבוהה ביותר.

במקביל להתייקרויות המכוניות המזהמות יירדו מחיריהן של מכוניות בעלות שיעורי פליטת מזהמים נמוכים. כך לדוגמה הודיעה מכשירי תנועה, יבואנית סוזוקי, על הוזלה של אלפי שקלים ממחירה של האלטו הזעירה.

שלושה יבואני רכב, דוד לובינסקי יבואן פיז'ו, קרסו יבואן רנו וקמור יבואן ב.מ.וו, עתרו לבג"ץ נגד החלטת האוצר ונגד יישום הרפורמה, אולם טענותיהם נדחו ביום שישי, מה שאפשר את יישומה הסופי של הרפורמה היום.

יבואני הרכב מדווחים מצדם על התעניינות ערה במיוחד בחודש האחרון ועל היקף רכישות נאה, לא מעט בזכות שפע של מבצעי הוזלות ופרסומים שקראו ללקוחות לנצל את מחירי המכוניות שלפני המיסוי הירוק. כך ביפנאוטו יבואנית סובארו מספרים על כ־1,100 מכוניות שנמכרו בחודש שעבר, זאת לעומת כ־600 מכוניות חדשות שנמכרו ביפנאוטו ביוני. בצ'מפיון מוטורס יבואנית פולקסווגן מדווחים על כ־2,000 מכוניות שנמסרו ללקוחות עד סוף החודש שעבר, זאת לעומת כ־1,300 מכוניות שנמסרו ביוני. למרות זאת, ביום שישי לא נרשמה באולמות התצוגה של יבואני הרכב תנועת לקוחות חריגה, ורוב היבואנים דיווחו על מכירה של עשרות מכוניות בודדות - מעט מעל ממוצע המכירות ביום שישי רגיל.

כיצד הושפעו מחירי הרכב? מנתונים ראשונים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה שמחירם של דגמי המכוניות המשפחתיות הנפוצות בקרב חברות הליסינג, כגון יונדאי i30, כמעט לא השתנו. לעומת זאת, בקרב דגמים רבים נרשמו עליות מחירים. כך לדוגמה בצ'מפיון מוטורס העלו את מחירה של סיאט לאון 1.6 ב־5,000 שקל. עם זאת, ההטבות והמחירים שהציבור הורגל להם לפני יישום המיסוי הירוק אינם צפויים להיעלם בן לילה. הלקוחות יוכלו ליהנות מההטבות כל עוד ליבואנים יש מכוניות במלאי.

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות