אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
יבואני רכב צפויים לנטוש את נמל אילת לקראת הפרטתו צילום: ג'ו קוט

יבואני רכב צפויים לנטוש את נמל אילת לקראת הפרטתו

עם ההפרטה ב־2010 היבואנים לא יחויבו עוד לעשות שימוש בנמל, ועתידים להעדיף את נמל אשדוד בשל עלויות מופחתות

06.08.2009, 08:14 | ליאור גוטמן

מה שוויו המוערך של נמל אילת? בשאלה זו עוסקים בימים אלה במשרד האוצר לקראת הפרטת הנמל המתוכננת לאמצע 2010. במשרד האוצר גילו להפתעתם שמשרד התחבורה מחייב חלק מיבואני הרכב לפרוק מכוניות בנמל אילת, אף שהדבר כרוך בעלויות הובלה נכבדות של כלי הרכב למרכז הארץ. מדובר במכוניות שמיוצרות ביפאן או בקוריאה, דוגמת מאזדה או יונדאי. אולם עם ההפרטה המתוכננת צפויים חלק מהיבואנים לנטוש את הנמל לטובת נמל אשדוד, לאחר שחיובם לעשות שימוש בנמל אילת כבר לא יהיה בתוקף. לפיכך, עתיד הנכס לאבד אחוזים ניכרים מערכו. "עצם העובדה שתינתן אפשרות להעביר מכוניות לנמל אחר עשויה להוזיל את עלויות שינוע המכוניות למרכז הארץ", מסר גורם בכיר בענף הרכב.

מנתונים שהגיעו לידי "כלכליסט" עולה שקרוב ל־75% מנפח פעילות נמל אילת מקורו בפריקה ואחסון מכוניות, אולם מחישוב כלכלי של עלויות ההובלה, הפריקה והמעבר בתעלת סואץ עולה שפריקת מכוניות בנמל אשדוד עשויה להניב רווח של כ־3,000 שקל למכונית.

בשתי החלטות שקיבלה ממשלת ישראל בשנים 1978 ו־1992 נקבע שהמדינה תעודד את השימוש בנמל אילת על ידי "עידוד הובלת המטענים דרך נמל אילת". לצורך יישום ההחלטה הוקם צוות משותף לרשות הנמלים והרכבות, משרדי התחבורה, האוצר ועיריית אילת. אולם בקשת "כלכליסט" לקבל את החלטת הצוות, שקובעת במפורש שיבואני רכב חייבים לפרוק את מטענם באילת, לא נענתה.

לדברי יאיר חזן, יו"ר נמל אילת, "פריקת מכוניות בנמל אילת נשענת על החלטת ממשלה בדבר עידוד הפעילות במקום. לא בטוח שנמל אשדוד מסוגל לטפל בעומס עבודה מסוג זה". מקורות בענף הנמלים העריכו, לעומת זאת, שלנמל אשדוד יש עורף תפעולי איתן שמסוגל לקלוט את כל המכוניות שמגיעות מהמזרח. ברשות החברות הממשלתיות סירבו להגיב. ממשרד התחבורה נמסר ש"השר יידרש לקבל החלטה בנושא בטרם תתבצע ההפרטה המתוכננת".

תגיות

12 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

10.
ל 7 אז מה ההצעה המעשית שלך ? איך ניתן להחליף את הפוליטקאים, הרי אתה לא תרוץ לכנסת במקומם !
בד"כ אני אדם שרואה את חצי הכוס המלאה ולצערי היום אני רואה רק את כוס הריקה לגמרי. הממסד והפוליטקאים כה מנותקים מהעם, מהמדינה ומצרכיה ועסוקים רק בעתידם הפוליטי, ביוקרתם ובקשרים שישארו להם לבנות את עתידם הכלכלי לאר פרישתם, לא מים, לא חשמל, לא זהום, לא אבטלה, לא עניים, לא ילדים, לא חינוך, לא ביטחון, לא מינהל תקין, לא משפט צדק (עינוי דין הוא דבר של שיגרה), ,לא יעילות, לא תחבורה ציבורית, לא תשתיות ראויות, לא ראיה לטווח ארוך, לא טיפול בביטחון האישי של הציבור אפילו לא של אנשי המשטרה (הפשע והעום התחתון חוגגים) לא בריאות, הכול צביעות, הכול כסת"ח, ריטינג, סלב הכול כה רדוד והפוליטקאים והממסד חוגגים, במקום להעמיד לכיתת יורים את האשמים במצב משק המים הממסד יוצר מחיר יקר של 7 ש"ח לקו"ב ולאחר מכן קנס ש 20 ש"ח לקופת המדינה לא חלילה לטיפולבמשק המים סתם , יש הזדמנות לגבות עוד 2 מיליארד שקל מהנתינים שהעלו את הפוליטיקאים לשלטון ומשלמים את משכורתם השוטפת וגם את הפקידים המתעמרים חדשות לבקרים בנו האזרחים. לצערי אחרי כול הקיטור הקשה הזה אין לי שום הצעה מעשית איך ניתן לשנות את המצב קשה והמביש הזה, כול הקשקוש של בחירות, קודם כול מי הולך לפוליטיקה רוב הפוליטיקאים אנשים כוחנים שלא סופרים אותנו האזרחים מבטיחים אג'נדה ובמציאות קדחת הם עושים מה שבא להם, לצערי אין במי לבחור וחדל הברירה הוא ממש מעציב . אשמח לקרא תגובה עם רעיון מעשי
שועל ים , מזרח תיכון  |  07.08.09
לכל התגובות