אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי - המשרד להגנת הסביבה: 92% מתחנות הדלק בארץ מזהמות את הקרקע צילום: צביקה טישלר

בלעדי - המשרד להגנת הסביבה: 92% מתחנות הדלק בארץ מזהמות את הקרקע

לפי הדו"ח, פז מחזיקה במספר הגדול ביותר של תחנות מזהמות, אבל גם משקיעה את הסכום הגדול ביותר בטיהור. ארבע החברות הגדולות פועלות לפי תוכנית לטיהור אתרי הזיהום, אבל החברות הקטנות והתחנות הפנימיות טרם הצטרפו לתוכנית

09.08.2009, 06:58 | רויטל חובל

92% מתחנות הדלק מזהמות את הקרקע סביבן, ו־37% מהן מזהמות את מי התהום - כך עולה מסקר של המשרד להגנת הסביבה, שנערך במלאות 12 שנים לתקנות להקמת תחנות דלק. התקנות הסביבתיות להקמת תחנות דלק, שנקבעו ב־1997, נועדו למנוע היווצרות זיהומי קרקע ומים.

על פי הדו"ח, המזהמת הגדולה ביותר היא פז, שגם משקיעה את הסכום הגדול ביותר בטיהור - כך הסביר ל"כלכליסט" אורי שלהב, ממונה קרקעות מזוהמות במשרד להגנת הסביבה ומי שערך את הדו"ח. "92% מהתחנות שנוסדו לפני 1997 מזהמות, ומכיוון שפז מחזיקה את המספר הגדול ביותר של תחנות ותיקות כאלה, יש לה המספר הגדול ביותר של תחנות מזוהמות", אמר שלהב. "בהתאם, פז משקיעה הכי הרבה בשיקום".

פז מחזיקה ב־212 תחנות ותיקות, לעומת 105 תחנות ותיקות ששייכות לדלק, 99 לסונול ו־56 לדור אלון.

מאז 2007 עובדות ארבע חברות הדלק הגדולות לפי תוכנית להסדרת המפגעים בכמה מהתחנות שלהן, אולם בשלב זה מדובר רק בכ־36% מתחנות הדלק בישראל. חלקן הכולל של ארבע החברות בשוק תחנות הדלק הוא 65%.

בתחנות שכבר החלו בהליך הסדרה, נרשם שיעור הזיהום הגבוה ביותר בחברת דלק: ב־96% מתחנותיה הנבדקות מסוג זה נרשם זיהום, לעומת 92% בפז, 91% בסונול ו־70% בדור אלון.

לדברי המשרד להגנת הסביבה, המצב גרוע בהרבה בתחנות שלא הצטרפו לתוכנית העבודה - תחנות צה"ל, משטרה, קיבוצים וחברות דלק קטנות. בעקבות הדו"ח הורה השר להגנת הסביבה גלעד ארדן על אכיפה מוגברת בתחנות של חברות הדלק הקטנות.

מ־1997 ועד שחברות הדלק נעתרו לשתף פעולה עבר זמן רב, שבו גם הוגשו כתבי אישום נגד החברות. פז נעתרה ראשונה, ומ־2007 היא משקיעה 12 מיליון שקל בשנה לטיהור הזיהום. דלק, סונול ודור אלון הסכימו לשתף פעולה ב־2008, ופועלות בתוכנית עבודה שלפיה כמה תחנות יטוהרו בכל שנה: בדלק וסונול מדובר ב־15 תחנות לשנה, ובדור אלון ב־6–7 תחנות דלק לשנה.

קרקע מזוהמת מהווה סיכון בריאותי דרך שתיית מים מזוהמים, נשימת אדים מזוהמים, מגע ישיר בקרקע או אכילת צומח שגדל בקרקע מזוהמת. מזהמים המצויים בקרקע עלולים גם לחדור למי התהום ולמקורות מים: על פי נתוני משרד הבריאות, בכ־11% מקידוחי המים שבמחוז תל אביב נמצאו מרכיבי דלק.

"השיטה הקלה לטיהור קרקע היא לחפור את החלק המזוהם ולסלקו תוך תשלום היטל הטמנה לרשויות", אמר שלהב ל"כלכליסט". "בתחנות דלק הדבר לא תמיד אפשרי, כיוון שבקרקע מצויות גם תשתיות נוספות. לכן יש שיטות נוספות שמעודדות פירוק ביולוגי של הדלק, כמו הוספת חומרים מחמצנים. משך הטיהור נאמד בשבע־שמונה שנים".

פז מסרה בתגובה: "בהתאם לתוכנית שסוכמה עם המשרד להגנת הסביבה, פז תערוך סקרי קרקע מקיפים בכל התחנות הציבוריות שלה שהוקמו לפני 1997, חלקן עוד מהתקופה שבה היתה פז חברה ממשלתית, כדי לאתר אתרי זיהום ולשקמם. התקציב השנתי שסוכם למטרות אלה הוא 12 מיליון שקל. בפועל, ב־2008 הוציאה פז 18 מיליון שקל על נושאי איכות סביבה בתחנות. הליך השיקום יימשך עד להשלמתו".

תגיות

8 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

5.
מדינ ת חלם...
כבר לפני כמה שנים חברות דלק הקימו קרן שאמורה לממן מחקר בנושא זרימה וזיהום של הדלקים בקרקע, וזיהום מי התהום. כמובן לא כי הם כאלה שוחרי איכות הסביבה, אלא מהבנה שתביעות עתידיות על זיהום הקרקעות ומי התהום יהיו הרבה יותר יקרות. רק משחקי אגו וכבוד מיותרים מנעו העברת כספים מהקרן (ויש שם הרבה כסף) לגופי מחקר שיכלו כבר מזמן למצוא פתרון, אפילו חלקי, לבעיות הנ"ל. אני מציע לחברות דלק פשוט לתבוע את המדינה, ובראשם את משרד לאיכות הסביבה.
גבי , תל אביב  |  09.08.09
4.
חברות הדלק דאגו כבר לעצמם.
הם חתמו עם המדינה על הסכמים המשחררים אותם מתביעות על זיהום על חשבון האזרחים. יש מי שעוזר להם לא לשלם את העלות המלאה של הנזק הסביבתי שהם גורמים. כמו בעולם השלישי.. הם קוטראים את הכתבה ומתגלגלים מצחוק ...הרווחים שלהם לא יפגעו..
סובלימציה , תל אביב צפון  |  09.08.09
לכל התגובות