אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
סיכום השבוע בעולם הטכנולוגיה: מה עובר על פייסבוק? צילום מסך: www.facebook.com

סיכום השבוע בעולם הטכנולוגיה: מה עובר על פייסבוק?

הרשת החברתית הפופולרית רוצה להיות טוויטר, ויש כאלה שחושבים שגם גוגל צריכה לחשוש מהמהלכים האחרונים שלה; בלוגרים ישראלים יוצאים נגד פיירפוקס; והבלו-ריי ניצח סופית את ה-HD-DVD

14.08.2009, 10:17 | רוני שני

אינטרנט: האיום מצד פייסבוק

 

בשבוע שעבר עסקנו בחברות יצרניות, שמתפרנסות ממכירת רכיבי חומרה ותוכנה; השבוע קיבלנו תזכורת לכך שהעתיד שייך לצינורות; או ליתר דיוק לבמות. אלה שלא מייצרות דבר ורק מספקות לגולשים מספיק מקום כדי לא לסתום את הפה או להסתיר דבר. בראשן עומדת כמובן פייסבוק, הרשת החברתית הפופולרית בעולם. מבחינה מספרית, פייסבוק אמנם מזדנבת אחרי גוגל, מיקרוסופט ויאהו, אבל זה לא מפריע למארק צוקרברג, המנכ"ל והמייסד, לאיים על מתחריו; גדולים כקטנים.

צוקרברג. מאיים, צילום: בלומברג צוקרברג. מאיים | צילום: בלומברג צוקרברג. מאיים, צילום: בלומברג

ביום שני הכריזה הנהלת הרשת החברתית על שני מהלכים דרמטיים: פייסבוק שינתה את מנגנון החיפוש הפנימי כך שיציג מידע פומבי בזמן אמת, ממש כמו טוויטר (אבל פחות טוב, כמו שמזכירים ב-Fastcompany). ב-RWW מנתחים את החודשים האחרונים בדיעבד, ומתחלחלים כשהם מבינים מדוע פייסבוק דירבנה את המשתמשים לשתף ללא הרף: כדי שיהיה תוכן לחפש בו.

הצעד השני - וההגיוני לדעתם של כמה פרשנים - הוא רכישת אתר FriendFeed, שמאגד תחתיו חשבונות באתרים חברתיים שונים ומאפשר להתעדכן במתרחש בכולם במקום אחד. סכום העסקה לא פורסם, אבל על פי הערכות מדובר בכ-50 מיליון דולר; עשירית מהמחיר שהציעה פייסבוק לטוויטר לפני כשנה. ב-RWW מונים את היתרונות ש-FriendFeed מביא עימו אל העסקה, וחושפים עוד חידוש מבית פייסבוק, אחד שטרם הוכרז: החברה עובדת על גרסה רזה של האתר, שככל הנראה תתבסס על חלק מהיכולות של FriendFeed ומהווה איום ישיר על טוויטר.

אבל האם לא רק טוויטר צריכה לחשוש, אלא גם גוגל? לא מעט פרשנים סבורים שכן. ב-Mashable מזכירים שגם גוגל עובדת על מנוע חיפוש בזמן אמיתי, ואם מצרפים את ההתפתחויות הללו לכך שהחיפוש בפייסבוק, אתר המשרת 250 מיליון משתמשים, מבוסס על בינג של מיקרוסופט - מקבלים משוואה לא נוחה לענקית החיפוש. מצד שני, גוגל עדיין שולטת ביד רמה בשוק החיפוש, ולדעתו של אום מאליק - זה לא הולך להשתנות בקרוב. כולם יכולים לעשות עסקאות ענק, אבל לה יש הטכנולוגיה והאלגוריתם.

אבל בניגוד גמור לפתיח שלנו, מפגרי העולם הוכיחו לנו בסוף השבוע שקשה לנצח אותם, והפילו את גוגל, טוויטר, פייסבוק ופלטפורמת הבלוגים LiveJournal (בבעלות רוסית). העומדים מאחורי מתקפת ה-DDoS הם ככל הנראה גורמים שפעלו מטעם הממשל הרוסי, ותיכננו להשתיק בלוגר שכינויו "סוחומי", פרופסור צעיר לכלכלה מגיאורגיה. ייבגני מורוזוב דווקא שמח על המתקפה הזו, משום שהיא מעלה על סדר היום את מה שהוא מכנה סוגיית "הפליטים הדיגיטליים", שנאלצים להתמודד עם משטרים דיקטטוריים. ב-Wired סבורים שהמתקפה הזו מדגימה עד כמה שירות מיקרו-בלוגינג הוא עניין מהותי וקוראים לטוויטר לאמץ את תקן הקוד הפתוח OpenMicroBlogging, שכמה אתרים קטנים יותר פועלים על פיו ומאפשר לקיים שירות יציב יותר ופגיע פחות למתקפות יזומות.

מיקרוסופט רכשה את הדומיין office.com תמורת סכום בלתי ידוע, ככל הנראה כחלק מההתארגנות שלה לקראת השקת שירותי האופיס המקוון שלה. אבל נראה שזה הולך להיות שירות מעונן למדי: על פי מנהל הפיתוח של Office WeB, השירות לא יתמוך באופרה, כרום ואינטרנט אקספלורר 6.

ובעוד שאקספלורר 8 עולה למיקרוסופט במריבות רגולטוריות (היא תבטל את הפיכתו לדפדפן ברירת מחדל לאחר ההתקנה), יש כמה בלוגרים ישראלים שלא מרוצים מהחלופה הטבעית: פיירפוקס 3.5. למרות שהדפדפן חצה את רף מיליארד ההורדות, שליו בן ארי, גל מור ואפי פוקס לא חוששים מנחת זרועם של אנשי הקוד הפתוח וקובעים ש-Firefox Sucks. גם יהונתן קלינגר מתלונן על הגרסה האחרונה של שועל האש, אבל לו - בניגוד לכותבי "חורים ברשת" שמשתמשים בחלונות - יש חלופה. הבלוגר חץ בן חמו מציע להם פתרון לא רע, ואדר שלו בכלל מתלהבת מ-Chrome 3.

רוצים את הפרטיות שלכם חזרה מגוגל? אין שום בעיה: עיברו דירה.

והנה עוד סיבה לדאגה: הפופולריות של הרשתות החברתיות גורמת לכך שהמפתחים מחוברים מדי ולא מסוגלים לחדש או להעלות רעיונות יצירתיים.

חפצים: טושיבה מצטרפת לצד המנצח

אבל בואו נחזור לחפצים שאפשר למשש, גם אם לא בישראל: השבוע התבשרנו שהשקת האייפון בישראל מתמהמהת ותידחה בכחודשיים. הסיבה? אין. אם לא בא לכם לחכות, סלקום השיקה מכשיר ראשון מבוסס אנדרואיד. גם שתי היצרניות היפניות פנסוניק ו-NEC מציעות חלופות למיינסטרים: טלפונים מבוססי לינוקס.

בחודשיים האחרונים חלה עלייה משמעותית בהיקף הצפייה בווידיאו מקוון, בעיקר הודות לאתרי סטרימינג איכותיים כמו Hulu. ולמרות זאת, נתוני הסקר אין פירושם שהצופים זונחים את הטלוויזיה וייתכן שאפילו לא את תקליטורי ה-DVD. מכירות הבלו-ריי (Blu-Ray), שנמצאות בעלייה מזה זמן מה, הן ככל הנראה מה שגרם לטושיבה לזנוח את ה-HD-DVD, הפורמט שעימו ניסתה להתחרות בבלוריי של סוני, ולהודיע שגם היא מצטרפת לצד המנצח.

החברה הישראלית Inspiair מבטיחה שבקרוב אפשר יהיה לגלוש ב-WiFi גם ממרחק של שני ק"מ מהנקודה החמה.

זה בהחלט תואם את החזון העתידי של דרור פויר.

בפינצטה

מה גורם לאנשים לשלם תמורת אחריות מורחבת על מכשיר שתוכנן לא להחזיק מעמד? מחקר חדש מגלה שגם כאן מדובר בחוסר רציונליות.

תעשיית הגיימינג, כמו אחיותיה בשוק הבידור האמריקאי, מתקשה להתמודד עם המציאות. שני שירותים חדשים (וחוקיים) מאיימים לאלץ את ראשי התעשייה להסתנכרן עם המציאות או להיעלם.

הייתכן שלא רק ויקיפדיה נחזתה מראש (וונאבר בוש, 1945), אלא גם טוויטר? על פי המאמר הבא ב-Ecxaminer, הצייר פול קליי הגה את הרעיון בציור משנת 1922.

נכון שאין סיבה לפחד מעוצמתה של ויקיפדיה, אבל יש מי שחושב שהאנציקלופדיה החופשית היא לאו דווקא הכלי האולטימטיבי לצבירת ידע, אלא יותר אמצעי נוח לעצלנים שזקוקים להכרעה בוויכוחים.

ראיון עם אניל דאש על בלוגים ומדיה חדשה.

ולסיום, ביקור מאחורי הקלעים של עיצוב מגזינים: איך מכינים עמוד שער למגזין MacWorld, המעצב של Good מדבר על האינפוגרפיקה המרהיבה של המגזין וראיון עם המעצב הצעיר במיוחד של טוויטר.

תגיות