אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ג'ורג' ואנדרו חורש - האנשים שמאחורי הבאת H&M לארץ צילום: תמר מצפי

ג'ורג' ואנדרו חורש - האנשים שמאחורי הבאת H&M לארץ

משפחת חורש היא יבואנית טויוטה לישראל, אין לה ניסיון בקמעונאות והיא בעיקר קנאית לפרטיותה. האם, למרות כל אלו, היא תצליח עם H&M? בכיר בשוק האופנה: "השבדים ממילא מחליטים הכל. חורש ואנשיו יהיו יותר מנהלי תפעול מאסטרטגים"

16.08.2009, 08:28 | גלי ברגר

הצניעות והשמירה על הפרטיות, מספרים בעולם העסקים הישראלי, היא המאפיין הגדול ביותר של משפחת חורש, שאחראית להבאת H&M לארץ. העסק המוכר ביותר של המשפחה בארץ הוא יוניון מוטורס - יבואנית טויוטה ולקסוס. ג'ורג' חורש, שנולד בפרס ב־1944 להורים שהיגרו אליה מעיראק, אמנם מתגורר בווילה ברחוב גלי תכלת המפואר בהרצליה פיתוח, אך משרדי טויוטה בבניין טויוטה ברחוב יגאל אלון בתל אביב ממוקמים דווקא בקומות הראשונות, במשרדים צנועים מאוד. עם זאת, אלו משרדים יפים מאוד, מעוצבים ברהיטים יפניים עתיקים. בין השאר תלוי על הקיר קימונו שמחירו מוערך בעשרות אלפי דולרים.

ג ג'ורג' חורש | צילום: תמר מצפי ג

לפני שנה נתקלתי בו באקראי בעת שטסתי למינכן. רגע לפני העלייה למטוס ראיתי איש נמוך, שיערו לבן ועורו כהה, שלבש חולצה בעלת שרוולים קצרים. סביבו עמדו ארבעה אנשים נוספים, וכולם דיברו אנגלית. בין המראה של האיש לבין הכבוד שבו התייחסו אליו האנשים סביבו היה פער גדול מאוד שעורר את סקרנותי. ואז נפל לי האסימון: זה ג'ורג' חורש, יבואן טויוטה לישראל. החבורה לא טסה במחלקת עסקים אלא ישבה שורה לפניי במחלקת תיירים. מנכ"ל לקסוס רן דנאי הציג לחורש מצגת במשך כל הטיסה, וזה שאל שאלות רבות. זו היתה פגישתי הראשונה וכנראה גם האחרונה עם חורש, אחד האנשים העשירים בישראל.

חורש הוא חובב אמנות מושבע. אמנות היא ככל הנראה מהדברים היחידים שהוא מבזבז עליהם כסף. על טיסות במחלקת עסקים כאמור אין מה לדבר בחברה, וגם המשכורות, מספרים שם, אינן מרקיעות שחקים ומנקרות עיניים. העובדים גם לא מתהדרים במכוניות חדשות ונוצצות. עובדים בחברה אומרים כי ההוגנות והעניין שמספקת העבודה עם משפחת חורש הם הגורמים העיקריים להמשיך ולעבוד שם. פרט לטויוטה יש למשפחת חורש גם חברת השקעות פרטית. בין השאר היא מחזיקה 11.6% בחברת הנדל"ן המניב גילץ של רוני בירם וגיל דויטש, מייסדי אקסלנס, ובעוד חברות נדל"ן ואנרגיה ירוקה.

"בסוף זה הכל אנשים"

על חשיפה תקשורתית של המשפחה אין מה לדבר. כל שאלה שהועברה לבן אנדרו חורש נתקלה בסירוב מוחלט לתגובה. גורמים שמכירים אותו ביקשו לא להשתתף בכתבה, גם לא אוף דה רקורד, והסבירו: "הוא ממש שונא כל פרסום אישי שיש עליו ומחפש את המדליפים".

אין ספק שמדובר בדמות מאוד מסקרנת. ילד בן 27 שקיבל לידיו את תפקיד היו"ר של החברה שמביאה לישראל את מותג האופנה הנחשק ביותר בשנים האחרונות. מדובר בתפקיד הרציני הראשון של אנדרו חורש, שהתחנך רוב חייו באנגליה. "לחורש הצעיר יש הרבה מאוד גינונים בריטיים, הוא מדבר אנגלית במבטא אנגלי ומאוד מנומס", אומר גורם המכיר את המשפחה, ו"יש לו הרבה קסם אישי". עם שובו מלימודים מונה אנדרו חורש לתפקיד קצין איכות הסביבה ביוניון מוטורס ואף הוציא חוברת לחיים ירוקים.

לצורך הקמת הרשת בישראל הקימה המשפחה חברה בשם מאץ' ריטייל. בתפקיד המנכ"ל מכהן גלעד קרונר, שהיה מנהל השיווק של טויוטה בישראל. לפני כן עבד קרונר בריגלי (המשווקת בעיקר את מסטיק אורביט) ובמשרד הפרסום גיתם. גם חורש וגם קרונר הם אנשים מאוד נחמדים שעונים בנימוס לכל טלפון, אלא שהרבה מידע הם לא מוכנים לנדב. את הזיכיון ל־H&M הם קיבלו בעיקר בגלל חיבור אישי לחברה. "בסוף זה תמיד אנשים", אומר גורם מקורב למשפחה. המצגת של משפחת חורש לשבדים, בניגוד לזו של אחרים, עסקה בעיקר במה שהם מתכוונים לעשות עם המותג והרבה פחות במה שהם כבר עשו כקבוצה.

עם קבלת הזיכיון שכרו בחברה את עזרי גונן, לשעבר מנכ"ל כיתן, שמייעץ להם בתחום הקמעונאות. זיו שחורי, מנכ"ל קניון שבעת הכוכבים, בחן עבורם מיקומים לאחר שרמי יהושוע, בעל משרד הפרסום יהושוע, חיבר ביניהם. את המשא ומתן הסופי על תנאי השכירות ניהל עו"ד ארז פיק. "הם נבהלו מההתנפלות עליהם. כל אנשי הקניונים, התקשורת, אינסוף קורות חיים ובקשות לעבוד אצלם, ובתוך כל זה הם נמצאים רוב הזמן על הקו לשבדיה כדי ללמוד את הרשת". "אנדרו הוא לגמרי בוסר", אומר גורם בשוק האופנה. "מנסה להיות החלטי, אבל מרגישים שזה עדיין זר לו". מצד שני, מסבירים בשוק האופנה, הרבה החלטות הוא לא יצטרך לקבל. "השבדים ממילא מחליטים הכל".

משה רוזנבלום, מנכ"ל קניוני ישראל, ש־H&M תפתח חנויות בשלושה קניונים שבניהולו, סיפר כי "אנדרו הוא ג'נטלמן אנגלי. היה תענוג לנהל איתו משא ומתן. הוא היה קשה מאוד, אבל הגון".

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות