אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
פרויקט חדש במלחמה בספאם: סנט על כל מייל צילום: shutterstock

פרויקט חדש במלחמה בספאם: סנט על כל מייל

יאהו מתכננת להציע למשתמשים בשירות הדואר שלה לשלם סנט על כל מייל כדי לקבל "בול דיגיטלי", שיאשר המייל ששלחו אינו ספאם או וירוס. הרווחים כולם יועברו לצדקה

16.08.2009, 17:07 | אבנר קשתן
כחלק ממאמציה של יאהו להילחם בתופעת הספאם, היא מתכננת את פרויקט סנטמייל (Centmail), שבו יוצע למשתמשים לשלם סכום זעום של סנט בודד על כל הודעה שהם שולחים דרך השירות. בתמורה, תקבל ההודעה חותמת "הודעה זו אינה ספאם" שתעזור להבדיל בין הודעות לגיטימיות לבין ספאם, כך מתאר המגזין Wired.

על פי דו"ח של חברת סימנטק, דואר הזבל מהווה כמעט 90% מכלל הדואר האלקטרוני הנשלח בעולם. הוא מעמיס על קווי התקשורת והשרתים, מבזבז שעות עבודה למיליוני אנשים כל יום ועולה לכלכלת ארה"ב עשרות מיליארדי דולרים בשנה. כל התקדמות בצמצום היקף הספאם יהווה תרומה משמעותית לרשת כולה, ולכן לאורך השנים הוצעו פתרונות שונים להתמודדות עם התופעה. יאהו מייל הוא שירות הדואר האלקטרוני החינמי הגדול ביותר בעולם, ובחברה מקווים כי גודלו יאפשר לו לבצע מהלך לצמצום משמעותי של דואר הזבל בעולם.

התשלום ייתרם לצדקה

קיימים כמה פתרונות שמטרתם להקשות על הספאמרים לשלוח דואר, החל מדרישה לפתור בעיות חשבון או לפענח אותיות מעוותות כדי להוכיח שהשולח אינו תוכנה; חיוב המחשב השולח להמתין שנייה בין הודעה להודעה; או תשלום מינורי עבור כל הודעה. העקרון המנחה הוא שמה שבשביל משתמש פשוט, השולח מספר מצומצם של הודעות, יהיה מטרד זניח, יהיה עלות בלתי סבירה לספאמר השולח מיליוני הודעות ביום.

סנטמייל לוקח את הרעיון האחרון הזה ומוסיף לו גורם נוסף שמטרתו להקל על קבלתו בציבור - הסנטים הבודדים הללו לא יגיעו לכיסה של יאהו, אלא ייתרמו לארגון צדקה על פי בחירת השולח. הגולש יקים חשבון פעם אחת, יספק פרטי תשלום ויבחר ארגון צדקה, ומאותה נקודה כל מייל יירשם על החשבון. על כל הודעה תתווסף חתימה מיוחדת, "בול דיגיטלי", שבעזרתו ידע הנמען כי ההודעה אינה דואר זבל. תוכנת הדואר שלו תיגש לאתר סנטמייל ותוודא שהחתימה אינה מזויפת, ותאפשר להודעה לעקוף את מנגנוני סינון הספאם הרגילים.

הפרויקט יציע את האפשרות למשתמשים, אך לא יחייב אותם להשתמש בו. הכוונה של יאהו היא לעודד את המשתמשים להשתמש בו מיוזמתם על מנת להוסיף את חותמת האמינות לדואר שלהם, והם מקווים כי הפתרון יאומץ לא רק על ידי שירות הדואר של יאהו, אלא גם על ידי מתחרותיה הגדולות - הוטמייל וג'ימייל.

למרות הפרויקט המבטיח, סיכויו להצליח אינם גבוהים במיוחד. קשה להאמין שמנויי הדוא"ל של יאהו - שהתרגלו כבר שנים לקבל אותו בחינם - יסכימו לשלם עבורו, מה גם שהשירות משמש מפתחי אתרים ואפליקציות לשליחת עדכונים, ועבורם סנט בודד עבור כל מייל יגדיל משמעותית את כלל העלויות שלהם.

גם במישור הטכני הועלו טענות שמפקפקות על אפקטיביות הרעיון: מומחים מראים כי רוב הספאם אינו נשלח מאתרים ציבוריים כגון יאהו מייל או הוטמייל, אלא משרתים של ספקי אינטרנט, כך שאפילו אם ההודעות יסומנו כספאם במחשבי הקצה, עדיין לא ייחסכו העלויות של תעבורת הרשת וסינון ההודעות. ולבסוף, הועלתה האפשרות שהספאמרים פשוט יקימו ארגון צדקה משלהם וינתבו את ההוצאות אליו, כך שהכסף ישאר בכיסם.

תגיות