אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחסור במכוניות שכורות באירופה מקפיץ את המחירים

מחסור במכוניות שכורות באירופה מקפיץ את המחירים

מי שמתכנן חופשה עם רכב צמוד באירופה ייאלץ לשלם כעת הרבה יותר. הסיבה: חברות ההשכרה העריכו כי המשבר ימנע מהתיירים להגיע, ועקב כך צמצמו את ציי המכוניות שלהן. התיירים דווקא חשבו אחרת

17.08.2009, 07:00 | יסמין גיל, תומר הדר וסוכנויות הידיעות

אתמול היה אחד הימים העמוסים ביותר בנתב"ג, ועשרות אלפי ישראלים המתינו בתורים לקראת חופשת הקיץ המיוחלת. חברות השכרת הרכב באירופה, לעומת זאת, לא צפו את ההתעוררות בענף התיירות, הן בישראל והן במקומות אחרים בעולם. חלקן לא טרחו אפילו לחדש את צי המכוניות שלהן. וכך, הישראלים שפניהם מועדות לאירופה, כמו גם תיירים ממדינות אחרות, עלולים להיתקל בבעיות בבואם לשכור מכונית לטיול הנכסף בגרמניה או בצרפת.

המשבר הכלכלי גרם לחברות השכרת הרכב באירופה להיערך בהתאם. כמו כן הן התקשו למצוא מימון לנוכח המשבר הכלכלי. חברות רבות בחרו לשפר את שולי הרווח על ידי צמצום התפוקה. למשל אוויס אירופה דיווחה לאחרונה שכחלק מקיצוץ עלויות בסכום של 16 מיליון יורו, היא "צמצמה באופן משמעותי" את הצי, במקביל לעליית מחירים בפעם הראשונה בשש שנים.

כמעט פי שניים

התוצאה היא עודף ביקוש ומחסור בהיצע. הבי.בי.סי מדווח כי על פי גורמים בתעשייה המצב חמור ביותר בספרד, שם התיירים המאושרים שמצליחים לשכור מכונית נאלצים לשלם כמעט פי שניים מהתעריף הרגיל. המחירים בחברת ההשכרה ליד שדה התעופה של מלגה, לדוגמה, נעים בין 250 ליש"ט לשבוע למכונית פורד ועד 603 ליש"ט לשכירת פולקסווגן קרוול בעלת תשעה מושבים. אולם, נוסעים שאינם מזמינים מראש מכונית עשויים להיתקל בבעיה למצוא מכונית פנויה.

נוסף על כך, תיירים רבים מתלוננים על בעיה בקבלת מכוניות שהוזמנו מבעוד מועד. תייר אנגלי נאלץ להמתין שלוש וחצי שעות בברצלונה כדי לקבל מכונית שהזמין לפני הטיסה. רבים אחרים התלוננו על מחירים גבוהים מהרגיל, ביטולים וזמני המתנה ארוכים. חברת הרץ דיווחה כי נוסף על ספרד, המחסור בולט במיוחד גם באיטליה וצרפת. "בכל קיץ קיים מחסור עונתי במכוניות להשכרה, אך נראה שהשנה הבעיה חמורה יותר, מכיוון שיצרני המכוניות קיצצו בתפוקה בעקבות התנאים הכלכליים", מסביר מייקל טריד, נשיא הרץ באירופה.

המחסור במכוניות מוסיף לעלויות של הנסיעה לחו"ל. המחירים באיים הבליאריים למשל הוכפלו. בספרד המחירים עלו ב־70% ביעדים הפופולריים. "בייחוד יש מחסור במכוניות קטנות, ולעתים קרובות זול יותר לשכור מכונית גדולה במקום המכוניות הקטנות שאנשים מעדיפים מתוך הנחה שהן זולות יותר", אומר בוב אטקינסון, מנהל פיתוח עסקי באתר השוואת המחירים Travelsupermarket.com. אולם לדברי מרק קורט מלונדון שנסע עם משפחתו לספרד, "כמעט בלתי אפשרי לשכור פה מכונית. המכוניות המשפחתיות הזמינות עולות כאלף פאונד לשבוע. כבר זול יותר לקנות מכונית".

עומס בנתב"ג, צלים: חגי דקל עומס בנתב"ג | צלים: חגי דקל עומס בנתב"ג, צלים: חגי דקל

הישראלים נוסעים יותר

גם הישראלים שיבקשו לבלות באירופה הקיץ עתידים להתמודד עם הבעיה. מנתוני השבועיים הראשונים של אוגוסט עולה כי חלה עלייה של 7% בתנועת הנוסעים הבינלאומית בנתב"ג, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. מ־1 ועד 14 באוגוסט עברו בנמל יותר מ־629 אלף נוסעים בינלאומיים, כ־42 אלף יותר מאשר באותם תאריכים ב־2008. היעדים המבוקשים ביותר אתמול היו טורקיה (13.5 אלף נוסעים נכנסים ויוצאים), ארצות הברית (5,480 נוסעים), גרמניה (3,700 נוסעים) ובולגריה (3,600 נוסעים). ברשות שדות התעופה העריכו כי כ־60 אלף נוסעים נכנסים ויוצאים פקדו את נתב"ג אתמול.

"נציגים ישראלים של אוויס התריעו על מחסור במכוניות להשכרה כבר לפני חודשים רבים", מספר גיל שגיב, מנהל השיווק של חברת ההשכרה אוויס. "לקוחות רבים נאלצים לשנות לחלוטין את האופי של חופשתם כי אינם מצליחים למצוא מכונית, או מכונית המתאימה לדרישותיהם. עיקר המחסור ברכבים פנויים מורגש בשלוש קבוצות: מכוניות קטנות, מכוניות משפחתיות וואנים. הפתרון היחיד שיכול למנוע את עוגמת הנפש הוא תיאום של חודשים מראש או שדרוג של הרגע האחרון לרכב יקר יותר".

אריאל טובל, מנהל המגזר הפרטי בחברת ההשכרה הרץ, מציין כי עיקר הקושי מתבטא בספרד, צרפת, הולנד ויוון. "אנו עדים גם למצב שבו משכירי רכב מנסים לחסוך ולהתפשר על סוג הרכב המושכר. הדרישה השכיחה היא לרכב פחות מפואר שמצויד בתיבת הילוכים ידנית, כדי לחסוך בעלויות".

"ממליצים להקדים את ההזמנה"

לדברי יואב כהנא, מנהל תחום חו"ל בחברת הדקה ה־90, "אנו חווים בהחלט קושי בהשגת כלי רכב שכורים. נוצר מצב שאם פעם היינו ממליצים לנוסעים להשאיר את נושא שכירת הרכב לרגע האחרון, בחודשים האחרונים המלצנו להם דווקא להקדים עם ההזמנה".

כהנא מרגיע ואומר כי בסופו של דבר רוב הנוסעים הישראלים מצליחים לשכור כלי רכב, אך מציין כי לא תמיד מדובר במכונית אותם הם רצו. "לעתים הם נאלצים להתפשר על הקטגוריה ומזמינים רכב יקר יותר או קטן וזול יותר. מבחינת מחירים, זה אומר שיש פחות הוזלות של הרגע האחרון, אבל זה לא הקפיץ משמעותית את המחירים".

יהודה זפרני, משנה למנכ"ל אופיר טורס, מציין כי ההפתעה היתה שבארץ, בחודשים יולי־אוגוסט, היה גידול של כ־10% בביקוש לעומת ההיצע לכלי רכב שכורים בחו"ל. "מה אנשים עושים? מתפשרים", אומר זפרני. "אם למשל ישראלים שנסעו להולנד, לצרפת ולגרמניה רצו ואנים משפחתיים, אז קשה מאוד להשיג ואנים ומתפשרים על רמות נמוכות יותר או גבוהות יותר, למשל על מרצדס. מבחינת מחיר, אין ספק שהשנה הישראלים משלמים יותר על השכרת רכב. אגב, באירופה הישראלי הוא התייר ששוכר את הרכב למספר הגבוה ביותר של ימים - בין שבוע לעשרה ימים. לכן האירופים בענף אוהבים את הישראלים".

תגיות