אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מחקר: האייפון לא משתלם לחברות הסלולר צילום: בריאן סוליס cc-by

מחקר: האייפון לא משתלם לחברות הסלולר

מחקר חדש מראה שאף חברת סלולר ששיווקה את האייפון בעולם לא הגדילה את רווחיה או את נתח השוק שלה, ובמקרים מסוימים הללו אף נפגעו

18.08.2009, 10:36 | יוסי גורביץ
האייפון, הסמארטפון הנחשק של אפל, מכניס רווחים גדולים לחברה המייצרת אותו – אך לא לחברות הסלולר המשווקות אותו. אלו ממצאי המחקר של חברת חקר השוק הסלולרי Strand Consult, שפורסם אמש (ב') בקופנהאגן, על פי דיווח סוכנות הידיעות רויטרס.

אפל מכרה ברבעון השני של 2009 5.2 מיליון מכשירי אייפון, אך מהדו"ח עולה שאף לא חברת סלולר אחת הגדילה את רווחיה כתוצאה משיווקו, ובמקרים מסוימים משווקות האייפון אף דיווחו על הפסדים ועל אובדן נתח שוק כתוצאה ממכירת האייפון.
חנות אפל בניו יורק, לאחר השקת האייפון הראשון, צילום: בלומברג חנות אפל בניו יורק, לאחר השקת האייפון הראשון | צילום: בלומברג חנות אפל בניו יורק, לאחר השקת האייפון הראשון, צילום: בלומברג

המקרה הבולט ביותר הוא של AT&T, המשווקת הבלעדית בינתיים של האייפון בארה"ב. החברה דיווחה השנה כי הוצאותיה על שיווק האייפון החדש יהיו דומות לאלה שהוציאה על הדגם הקודם של המכשיר, ב-2008 – ובאותה השנה שיווק האייפון גרם לצמצום משמעותי ברווחי AT&T. גם במהלך הרבעון השני של השנה ירדו רווחי AT&T, ועל פי החברה - עיקר הצמצום נבע מסבסוד שהעניקה ללקוחותיה.

גם חברת הסלולר SingTel, חברת הסלולר הגדולה בדרום מזרח אסיה, דיווחה שהאייפון פגע בשולי הרווח שלה בשיעור של 3%-4%. TeliaSonara, חברת הטלפוניה המובילה בסקנדינביה, השיקה את האייפון תוך השקעה גדולה בפרסום לפני שנתיים – וגילתה שנתח השוק שלה לא גדל ושההכנסות שלה מכל משתמש ירדו לחצי בהשוואה לחברה סקנדינבית אחרת, Sonofon, שלא שיווקה את האייפון.

החברות משקיעות כסף רב בסבסוד האייפון מתוך תקווה להגדיל בעתיד את הכנסותיהן מהגדלת הוצאות התקשורת של משתמשי האייפון. אלא שאפל שינתה את מדיניות הבלעדיות שלה, וכעת היא מוכרת את המכשיר לכמה מפעילים באותו שוק במקביל. התוצאה היא שיכולתן של חברות הסלולר להגדיל את רווחיהן מצטמצמת באופן ניכר.

כמה חברות סלולר, מדווחת סטראנד, כבר החלו לשווק סמארטפונים אחרים, מתקדמים יותר – המודל החדש של האייפון דומה מאד לזה שהושק ב-2007 - וחברות סלולר קטנות מדווחות על הצלחה במשיכת משתמשי אייפון של חברות אחרות לסמארטפונים שלהן.

האייפון צפוי להיות מושק בישראל באוקטובר 2009, על ידי שלוש חברות הסלולר הגדולות במקביל, וגם הן יסבסדו את המכשיר בהיקף של מאות דולרים ללקוח.

תגיות

44 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

44.
האייפון של היום הוא ה-PC של 1980
חברת אפל עשתה מהלך טכנולוגי ושיווקי יחד, כפו שעשה ביל גייטס בשנות השמונים. בסוף שנות השבעים היו מחשבים רבים לשוק הביתי, שהתחרו באפשרויות שלהם, במחיר, אך לא תאמו אחד לשני. מי שזוכר או מכיר, אטארי, קומודור, סינקלייר ועוד רבים אחרים טובים ומופלאים. עד שהגיע ה-IBM הראשון, המחשב הכי טיפש ביניהם, אפילו כרטיס קול לא היה לו, ולא מסך צבעוני, אלא מסך ירוק מעפן. והמחשב הזה השתלט על העולם תוך כמה שנים, וכל השאר פשטו את הרגל. וכל זה קרה, מכיון שהוא היה מחשב פתוח, שאפשר להוסיף לו כרטיסים חיצוניים, ואפילו לייצר לו תואמים! אז נכון שלא היה כרטיס קול, אז חברת קריאטיב ייצרה לו את כרטיס הקול הראשון. וכך היה עם כרטיסי המסך. ואם אינספור כרטיסים הקיימים היום. האייפון הולך באותה הדרך. זהו אינו רק טלפון, זהו מחשב שלם, עם מערכת הפעלה פתוחה ויכולת התרחבות מדהימה, המסוגל לרוץ על מעבד פשוט מאד. הוא מכשיר גאוני. נכון, יש היום מכשירים טובים ממנו מחינת המשתמש, כפי שהיה בזמן שיצא מחשב ה-PC הראשון. אך לא לאורך זמן. ברגע שמספר מכשירי האייפון יגיע למסה קריטית, שבה תוכנות התקשורת שלו יהפכו לסטנדרט, כל שי שאין לו אייפון יהפוך ל"מנותק" - והוא יזרוק את המכשיר שיש לו. יש רק תקווה אחת שאפל לא תשתלט על חיינו - כי בניגוד למיקרוסופט של אז יש לנו היום גם את גוגל עם האנדרואיד שמנסה בינתיים להשיב מלחמה. והיא היחידה, אז נקווה שהיא תצליח.
חגי  |  14.09.09
42.
תוך 3-4 שנים ל60% מהשוק יהיה אייפון והשאר ירצו
מכשיר שהוא כמה דורות אחרי כל השאר ולא נראה שמישהו יוכל להדביק אותו בעתיד הקרוב. כל מי שכותב משהו אחר לא מכיר אותו ולא התמש בו באמת. לי היו הרבה טלפונים מכל הסוגים לפניו ואין מה להשוות לאף מכשיר של אף חברה אחרת. הוא לא סתם מצליח כלכך וזה לא עדר .
בעל אייפון 3G  |  20.08.09
לכל התגובות