אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טיפול זוגי: המגזר השלישי לומד מהמגזר העסקי צילום: אוראל כהן

טיפול זוגי: המגזר השלישי לומד מהמגזר העסקי

חיבור בין אנשים מהמגזר העסקי לבין מנהלי עמותות עומד בבסיס היוזמה של שיתופים, ארגון שאחד ממקימיו הוא איש העסקים רוני דואק. מי שרגיל להתמודד עם אתגרים חברתיים לומד גם איך לבנות תוכנית עסקית

19.08.2009, 17:02 | רונית צין-קרסנטי

מנהלים של מלכ"רים ועמותות נדרשים ללא מעט סוגיות עסקיות, כגון גיוס כספים וניהול תקציבים וכוח אדם. פרויקט מנטורינג שיזמה עמותת שיתופים מחבר בין מנהלים מהמגזר העסקי לבין מנהלי עמותות הזקוקים לסיוע בפן הכלכלי של ניהול העמותה. "הפרויקט מייצר ממשק בין מנהלים בכירים במשק לבין מנהלי עמותות", מסביר שלמה דושי, מנכ"ל שיתופים. לדבריו, "הפרויקט פועל כבר שלוש שנים, ובמסגרתו עושה צמד המנהלים הסכם מנטורינג לשנה. שיתופים מחברת בין שני הצדדים, ומתאימה את ההתמחות של אנשי העסקים לצרכים של העמותה הספציפית". דושי מציין: "עד היום השתתפו בפרויקט כ־60 זוגות, ולפי התגובות של שני הצדדים - מדובר בהצלחה".

לדברי איש העסקים רוני דואק העומד בראש ארגון ציונות 2000, שהיה ממקימי שיתופים, "זהו מסוג הפרויקטים שהמינוף שלהם עצום. עצם המפגש בין המגזר העסקי למגזר השלישי, שזקוק להתמקצעות, מביא ליתרון ולתוצרים הרבה יותר משמעותיים. המנטורינג קיים במשך שנים במגזר העסקי, אבל שילוב המגזר השלישי בזה הופך את המגזר העסקי לאחראי, ומאפשר לו להיות מעורב בצורה ארוכת טווח. גם הפן האנושי של הפרויקט מחזק את הקשר בין המגזרים ויוצר תרבות של עשייה משותפת".

הדרכה כלכלית למשפחות

שלמה שילה מנהל יחידה עסקית באלביט ואוריאל לדרברג יו"ר ארגון פעמונים

"פעמונים הוא ארגון שעוסק בהדרכה למשפחות בחייהן הכלכליים, ותחתיו פועלים 1,500 מתנדבים. הוא מפעיל 50 סניפים ונהנה מצמיחה מואצת בשנים האחרונות", מספר לדרברג. לדבריו, "יש בארגון מערכות הדרכה, מבנה ארגוני וצמיחה הדרגתית, ולפני כשנתיים וחצי הגעתי לנקודה שבה הייתי זקוק לייעוץ מהעולם העסקי. צמחנו לעמותה גדולה, והיינו זקוקים להתייחסות כלכלית בניהול העובדים, בשיווק ובקבלת החלטות. למזלי, זכיתי בשלמה". שילה מספר כי באותה תקופה חיפש מסגרת להתנדב בה, וכך הגיע למפגש עם לדרברג.

איך היה המפגש הראשון?

שילה: "היתה בינינו כימיה מיידית והתחלנו לעבוד יחד. קבענו את הנושאים שנתעסק בהם והתחלנו לטפל בהם אחד אחרי השני. דיברנו על החזון, על מבנה ארגוני ותקציבים, ובכל תחום עשינו השוואה בין ניהול העמותה לבין התעשייה".

לדרברג: "לפני המפגש הראשון חששתי מאוד, אבל שלמה נתן לי תחושה מצוינת, גם מבחינה אישית וגם ברמה הביצועית. הניסיון שלו בניהול מערכות מורכבות עזר לי לבצע אחידות בתחום ההכשרה, דבר שהוא קריטי לארגון. גם בתחום המשברים שלמה היה לצדי. כשאחד העובדים הבכירים עזב את הארגון, שלמה עזר לי להתמודד עם זה. העזרה הזאת הובילה לכך ששלמה נמצא היום בנשיאות הארגון".

שילה מדגיש כי "מנכ"ל צריך מישהו עם ניסיון להתייעץ איתו. מנכ"לים של עמותות הם מאוד לבד, אין להם ועד מנהל, והם זקוקים לעוד אנשים שמסתכלים על הארגון בגובה העיניים".

יש חילוקי דעות?

שילה: "אוריאל יודע שאין לי שום אינטרס. אני אובייקטיבי לגביו ולגבי העמותה, ומנסה להסתכל מהזווית שלו על הדברים. בקונפליקטים שהיו לו בארגון הוא קיבל את הדעה שלי". שילה מוסיף: "יש לי סיפוק עצום מהעשייה הזאת. אני מרגיש שזו עמותה שאני מזדהה עם החזון שלה. לפני חודש העמותה עשתה כנס שנתי, והגיעו אליו 1,500 איש שמילאו אולם ענק. לראות איך בחור לוקח רעיון חברתי, ומצליח להוביל אחריו אלפי אנשים - זה מרגש".

שיקום לנפגעי נפש

צחי פיינברג מנהל יחידה עסקית ב"מר מערכות" ומיכל טופז מנהלת עמותת "שיקום אחר"

"העמותה עוסקת בשיקום תעסוקתי לאוכלוסיית נפגעי הנפש", מספרת טופז. "אנחנו מפעילים מפעל למוצרי עט ומוצרי תפירה, המאפשר למשוקמים לקבל דמי שיקום, והמטרה היא לשלב אותם בחזרה בתעשייה הרגילה. נכנסתי לעשייה הזאת בגיל 24, והיו לי הרבה מאוד דילמות בעשייה היומיומית, עד שהבנתי שאני זקוקה למנטור עסקי. היום אני יודעת שרציתי אדם כמו צחי, שתומך ונותן כלים אמיתיים להתמודדויות שהייתי צריכה בהן עזרה".

(מימין) צחי פיינברג, מנהל יחידה עסקית במר מערכות ומיכל טופז, מנהלת עמותת שיקום אחר, צילום: עמית שעל (מימין) צחי פיינברג, מנהל יחידה עסקית במר מערכות ומיכל טופז, מנהלת עמותת שיקום אחר | צילום: עמית שעל (מימין) צחי פיינברג, מנהל יחידה עסקית במר מערכות ומיכל טופז, מנהלת עמותת שיקום אחר, צילום: עמית שעל

פיינברג מצדו מספר: "רציתי לתרום בתחום הרוח ולא רק לעצמי. התוודעתי לפרויקט שיתופים, ושם ציוותו אותי למיכל. העמותה היא מפעל לכל דבר. יש לה לקוחות, הסכמים עם ספקים וכו', וצריך להתנהל כמו בכל עסק".

באילו תחומים העזרה באה לידי ביטוי?

טופז: "בתחום השיווק והמכירות רציתי להתפתח הלאה. הייתי גם זקוקה לכלים להערכת עובדים ולניהול קשר עסקי נכון ויציב עם חברות עסקיות. צחי עזר לי לשפר את תהליכי העבודה ברצפת הייצור, הוא פיתח קשרים טובים עם חברה מסוימת, שסייעו לנו לשלב עובדים שלנו במסגרות נוספות. הוא גם עזר לי לבצע תכנון נכון של התקציב לטווח ארוך".

פיינברג: "אני נותן למיכל את הערך המוסף הכלכלי, ומשאיר לה את הטיפול בעניין המקצועי. אני מתייחס לעמותה כמו אל עסק. הכסף שיש לה שייך למשוקמים, אז חייבים להניח שהעסק צריך להיות רווחי ולהחזיר את העודפים למשוקמים, כדי שיהיה כסף לעוד פרויקטים שיאפשרו להם להשתלב בקהילה".

קידום לקויי למידה

רלי לוי מנהלת מחלקת תפעול מכירות בצ'ק פוינט ומיכל סגל מנהלת עמותת מרום

"עמותת מרום היא עמותה לחינוך וקידום לקויי למידה, המפעילה בית ספר תיכון לתלמידים לקויים שנושרים מבתי הספר", מסבירה סגל. "העמותה מפעילה מכון לאבחון לקויות למידה, מרכז לטיפול בהפרעות קשב וריכוז, ופרויקטים נוספים. מאחר שאני מגיעה מהתחום הפדגוגי והחינוכי, היה לי ברור שאני זקוקה לעזרה בנוגע לתוכניות עסקיות, בעיקר בתחום הכלכלי".

(מימין) מיכל סגל, מנהלת עמותת מרום ורלי לוי, מנהלת מחלקת תפעול מכירות בצ (מימין) מיכל סגל, מנהלת עמותת מרום ורלי לוי, מנהלת מחלקת תפעול מכירות בצ'קפוינט | צילום: אוראל כהן (מימין) מיכל סגל, מנהלת עמותת מרום ורלי לוי, מנהלת מחלקת תפעול מכירות בצ

בשיתופים הוחלט לצוות לסגל את לוי - שתיהן בנות אותו גיל ואמהות לשלושה בנים, מה שיצר כימיה מיידית בין השתיים. "נעים לנו לעבוד יחד", אומרת לוי. "אני מקבלת מזה המון. התחום מאוד מעניין אותי, בעיקר איך עושים עבודה כל כך גדולה בלי ועד מנהל".

מה התחום העיקרי שדרש שיפור בניהול העמותה?

לוי: "ראיתי שצריך כלי מדידה להכנסות והוצאות, צריך לערוך דו"חות כספיים ובדיקות כדאיות. כמו כן, נדרשה דרך ליצור הנעה ומוטיבציה לעבודה בלי תגמול גבוה מבחינה כספית".

סגל: "אני רציתי שיפקחו לי את העיניים בתחומים אחרים. הכיוון היה תוכניות עסקיות. אנחנו עובדות יחד על שינוי התנאים למורים. אני מאוד ממליצה על כך, במיוחד למנהלים מתחילים, בגלל הבדידות בצמרת. בתחום שלנו אין הרבה קולגות, והמנטורינג נותן המון חיזוק חיובי שאני בדרך הנכונה".

קידום נשים

דנית ריינד, לשעבר מנהלת משאבי אנוש ב־ECI וכיום יועצת ארגונית ומנהלת אישית, ונורית צור, מנכ"לית שדולת הנשים

"לפני שנתיים וחצי עלה בי צורך להתנדב ואהבתי את הרעיון של לתרום תוך ניצול החוזקות המקצועיות שלי", מספרת ריינד. "נפגשתי עם נורית ותיאמנו ציפיות. נעזרתי בה להכיר את השדולה בכל האספקטים, כי מדובר בעולם מושגים אחר מהעולם העסקי שאליו אני רגילה".

(משמאל) נורית צור, מנכ"לית שדולת הנשים ודנית ריינד, לשעבר מנהלת משאבי אנוש ב-ECI, צילום: אוראל כהן (משמאל) נורית צור, מנכ"לית שדולת הנשים ודנית ריינד, לשעבר מנהלת משאבי אנוש ב-ECI | צילום: אוראל כהן (משמאל) נורית צור, מנכ"לית שדולת הנשים ודנית ריינד, לשעבר מנהלת משאבי אנוש ב-ECI, צילום: אוראל כהן

צור החליטה להיכנס לפרויקט כדי לפעול נכון בזמן מיתון: "אני מנהלת יחסית חדשה, והזמנים קשים. לכן גם מלכ"רים צריכים להתאים את עצמם ולהתנהל ביעילות ובשיטות עבודה הקשורות לעולם העסקי". לדבריה, "אני מכניסה את הדגש החברתי, ודנית את הפן הכלכלי. לדוגמה, עמותה מסתכלת על גיוס כוח אדם איכותי, וחלק מהעניין הוא מחויבות אידיאולוגית לשינוי החברתי שהעמותה רוצה. תיאמנו ציפיות בתחום הזה, הכנו תוכנית עבודה שנתית, דיברנו על מיקוד תהליכי העבודה הפנימיים ועל הערכת עובדים. כיום אני רואה איך נשים בדרגות בכירות בעולם העסקי חושבות, ומה הן חושבות על קידום של נשים. חשוב לי להדגיש שזה בא ממקום של כוח ושל הדדיות ולא של חולשה".

ריינד: "חשוב לי לעודד מנהלים אחרים, כי מדובר בפרויקט בו כולם מרוויחים. יש לי תחושת סיפוק והנאה, אני מנצלת את נקודות החוזק שלי ונחשפת לעולם חדש ומעניין".

תגיות