אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי - עיקול נוסף בדרכה של הרכבת הקלה בת"א: בומברדייה מבקשת להחליף את הזכיינית צילום: איי פי

בלעדי - עיקול נוסף בדרכה של הרכבת הקלה בת"א: בומברדייה מבקשת להחליף את הזכיינית

חברת הרכבות הגדולה בעולם רוצה להחליף את הזכיינית הנוכחית, MTS, שמתעכבת בסגירה הפיננסית של הפרויקט. האוצר: "המדינה בוחנת את כל החלופות האפשריות העומדות בפניה". MTS: "אנו נבצע את הפרויקט"

24.08.2009, 07:04 | ליאור גוטמן

קבוצה חדשה של חברות התאגדה לאחרונה כדי להתמודד על החלפת הזכיין הנוכחי של הרכבת הקלה בתל אביב, כך נודע ל"כלכליסט". במכתב שנשלח לראש הממשלה, שר האוצר ושר התחבורה מציע אנדרי נבארי, נשיא חברת הרכבות בומברדייה, שסיפקה בעבר קרונות לרכבת ישראל, את עזרתו בקידום הרכבת הקלה בתל אביב - לרבות התמודדות על מכרז הקו האדום, שסגירתו הפיננסית מתעכבת ומונעת את תחילת עבודות החפירה. בומברדייה השתתפה במכרז האמור, אבל פרשה ממנו. הזוכה במכרז היתה חברת MTS.

לאחרונה פנתה בומברדייה, הנחשבת לחברת הרכבות הגדולה בעולם, לכמה חברות תשתית גדולות בישראל, במטרה לעניין אותן בהצטרפות לפרויקט. גם בדיקה ראשונית עם כמה בנקים הניבה תוצאות חיוביות. הקו הראשון (האדום - ל"ג), הוא רק אחד משבעה קווים מתוכננים, ובמכרז להקמתו זכתה MTS, המורכבת משש חברות, בהן אגד, סימנס ואפריקה ישראל. "הקו האדום בתל אביב נדחה כבר כמה פעמים, וחובה על הגורמים המעורבים למהר ולהגיע ליישומו המלא כדי לפתוח מקום לעוד גורמים שיתמודדו על שאר הפרויקטים", כתב נבארי. "בהתאם להזמנתך, החברה ושותפיה מוכנים להציג אלטרנטיבות ליישום פרויקט הדגל שלו זכאים התושבים".

פנייה דומה לראש הממשלה ולשרים נעשתה בעבר על ידי קבוצת משקיעים אחרת, אך נדחתה. עלות הפרויקט מוערכת ב־11 מיליארד שקל, אך הרווח הצפוי ממנו, כ־300 מיליון שקל, נשחק בעקבות המשבר האחרון. הפרויקט

אמור היה להיסגר מבחינה פיננסית כבר כמה פעמים, אולם נציגי האוצר ונציגי MTS אינם מצליחים להגיע לנוסחה שתהיה מקובלת על כל הצדדים. האוצר עשוי להשתמש בעובדה זו כעילה להחזרת ערבות המדינה (120 מיליון שקל) ולביטול המכרז. שני הצדדים אמורים להיפגש שוב בחודש הבא.

משרד האוצר מסר בתגובה: "המכרז הסתיים ומתקיימים מאמצים ליישמו עם הזוכה. מעת לעת, ובכפוף להליכי המכרז, בוחנת המדינה את כל החלופות העומדות בפניה". מנכ"ל הנציגות הישראלית של בומברדייה, יוסי דסקל, אישר את הפרטים. מ־MTS נמסר: "הקבוצה ממשיכה במהלכים במטרה לסיים בהקדם את ההסדרים הפיננסיים ולהתחיל בעבודות ההקמה".

תגיות

10 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

9.
אז עוד פרוייקט קריטי מתעכב עשרות שנים, לא נורא...
בארץ חלם נולדתי וגדלתי. את התחנה המרכזית החדשה התחילו לתכנן ב 1967, ב 1993 נסתיימה הבניה. אז מה ? לא נורא! על רכבת תחתית בת"א דיברו עוד בתקופת הבריטים. בושה להגיד, שלפני כ 150 שנה, חפרו הרוסים רכבת תחתית פאר היצירה באדמת ביצות בסנט פטרסבורג. בניו יורק חוצבים אלפי קילומטרים של מסילות בסלע גרניט קשה. אפילו בקהיר יש רכבת תחתית. ומה איתנו ? נשלם מיסים, נהיה אזרחים טובים, נשרת בצבא ונטבע בים של בירוקרטיה וחלמאות ונקבל דריק בחזרה מהמדינה. אז מה ? לא נורא!!
קובי , אשדוד  |  24.08.09
7.
יצמחו לי שערות על כף היד לפני שהרכבת הזאת תסע
ומה שמצחיק זה שבפתח תקווה עובדים כל כך ברצינות ובשקדנות על הכנת התשתית, כולל איפה שהקרונות יחנו בלילה, בעוד שבני-ברק, רמת-גן ותל אביב עוד בכלל לא בקטע. מר אוחיון, למה אתה הופך את העיר בשביל רכבת שלא נוסעת לשום מקום?
אורן קשקשני , פתח תקוה (שמשם ההדמיה, לא מת"א)  |  24.08.09
6.
למה צריך לפתח את גוש דן? מה עם רכבת לעפולה ???
במרכז כולם כבר בתחת של כולם ויש יותר כבישים מאנשים, והתחבורה הציבורית מעולה. אז לוקח לכם חצי שעה להגיע לעבודה בגלל פקקים, ממש מסכנים. אני צריך לנסוע שעתיים ולחצות את הפקקים של ואדי ערה !! מה תגידו על זה? אני חושב שלנו בצפון יותר מגיע רכבת ולכן את כל התקציב של ת"א וגוש דן צריך להפנות לרכבת לת"א, כי נמאס כבר להיות מדינת תל אביב...
אני  |  24.08.09
לכל התגובות