אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
השקפת עולם: הטלפון החכם - שער הזהב לאינטרנט צילום: דן פורגס

השקפת עולם: הטלפון החכם - שער הזהב לאינטרנט

שוק הטלפונים החכמים ניצב בצומת אסטרטגי. כל אחד מיצרני החומרה, התוכנה, מערכות ההפעלה, מנועי החיפוש והתכנים יצטרך להחליט: האם הוא מצטרף לשרשרת הערך של גוגל ואפל המובילות את מהפכת האינטרנט בכף היד, או למיקרוסופט

27.08.2009, 07:39 | בעז תמיר ומיכאל וקולנקו

ענפי מערכות המידע (IT), המחשבים והתקשורת עוברים תהליכים של עיצוב והגדרה מחדש. בסביבת העסקים המשתנה חל טשטוש של קווי התמחות ושל הגדרת מוצרים ושירותים, והחברות המתחרות חוצות את הקווים שהגדירו בעבר את זירות הפעולה.

כך, למשל, חברת דל הכריזה על השקת טלפון סלולרי בשיתוף המפעיל הסלולרי הגדול בסין; נוקיה נכנסת לשוק המחשבים הניידים (Notes Book); וגוגל חודרת בעוצמה לשוק הטלפונים הניידים על ידי השקת מערכת ההפעלה הפתוחה אנדרואיד ומוסיפה שירות תקשורת טלפוני בשם Google Voice.

גם מיקרוסופט, אשר הגיעה לשליטה מוחלטת על מערכות ההפעלה בשוק המחשבים האישיים והניידים באמצעות Windows, מנסה להרחיב את אזורי ההשפעה שלה ולהשיג אחיזה משמעותית בשוק הטלפונים הניידים החכמים (Smart phones).

מיקרוסופט מאמצת באיחור של כמה שנים את הנחת העבודה האסטרטגית של גוגל ואפל, לפיה קשר קרוב עם משתמשי הטלפון הנייד החכם משמש כרטיס כניסה ובסיס חיוני להעמקת האחיזה בזירת האינטרנט המתקדמת, Web 2.0.

רגישות לצורכי הפרט

לאחר ששוק המחשבים התייצב, עברה זירת המאבק לשוק הטלפונים החכמים. שתי פדרציות מתחרות על השליטה בצומת אסטרטגי חיוני החולש על הקשר למשתמשי הטלפונים החכמים: הראשונה כוללת את גוגל ואפל, והשנייה כוללת את מיקרוסופט, נוקיה ויאהו.

בעזרת הטלפון הנייד יכולים כל חברי שרשרת הערך - אותה מערכת שלמה של ספקים בשירות הלקוח - לפתח רגישות ויכולת הקשבה לצורכי הפרט המשתמש בשירותי הרשת ובמגוון הפעילויות של הקהילות החברתיות.

ההכרעה בשוק הטלפונים החכמים תיגזר מהיכולת להוציא לשוק פלטפורמה להעברת תכנים שתציע שילוב מקיף וידידותי למשתמש, כאשר הבסיס הטכנולוגי יאפשר בניית סל ערך למשתמש פרטי הכולל גישה נוחה ואמינה לרשת האינטרנט ולמרחב הפעילות והשירותים שמציעות הרשתות החברתיות הפועלות ב־Web 2.0. ההכרעה בשוק האינטרנט בכף היד, השוק הצומח ביותר בעולם, תושג על ידי בניית מוצר שיהיה גם איכותי וגם ידידותי למשתמש.

טלפון חכם? לא מספיק

לאחר התבגרותו והסדרתו של שוק המחשבים האישיים והניידים שפעלו על בסיס הדור הראשון של רשת האינטרנט (שמהותה העברת נתונים), המאבק עובר להיות על השליטה בשוק תקשורת האינטרנט מהדור השני והשלישי.

אייפון, צילום: גלעד קוולרצ אייפון | צילום: גלעד קוולרצ'יק אייפון, צילום: גלעד קוולרצ

השחקנים בזירת ההתגוששות העסקית נערכים למערכה: זה יהיה מאבק אסטרטגי על השליטה בשוק ועל הישרדותם של יצרני הטלפונים הסלולריים, מפעילי התקשורת (הקווית והסלולרית), יצרני החומרה, התוכנה, התכנים, המכשירים והתשתיות.

שוק הטלפונים החכמים מבוזר ומקיים בו־זמנית סדרה של מערכות הפעלה. אפל פורצת לשוק במהירות עם האייפון; יצרנית הבלקברי RIM שולטת בשוק העסקי התאגידי (Enterprise) על ידי תעבורה נוחה וידידותית של דואר אלקטרוני; נוקיה, שהשיגה אחיזה משמעותית בשוק הטלפונים הפרטיים, עושה שימוש במערכת ההפעלה Symbian S6.

כדי לשמור על אחיזתה בשוק, הכריזה נוקיה בימים אלה על שותפות אסטרטגית עם מיקרוסופט כדי ליצור סינרגיה עם מערכת ה"אופיס" של האחרונה. פאלם חוזרת לזירה באמצעות השקה מוצלחת יחסית של מכשיר ה־Pre, ומחזיקה במערכת הפעלה משלה בשם Web-OS.

פיתוח ועיצוב טלפון חכם הם הכרחיים אך רחוקים מלהספיק לחברה המבקשת להשתתף כשחקן פעיל בשוק. זהו משחק שבו כרטיס הכניסה יימסר לקבוצה שתוכל להציג פתרון מערכתי גלובלי למשתמש הקצה הפרטי.

ערך למשתמש נוצר על ידי מתן שירות תקשורת מקיף, מגוון וממותג העומד בסטנדרט עיצוב אופנתי גבוה. הדרישה משרשרת הערך תהיה להציג בפני הלקוח כלי תקשורת רב־ערוצי - המעביר נתונים, קול ווידיאו ברמת נגישות גבוהה ובאיכות גבוהה.

המכשיר הנייד החכם צריך לאפשר ערוץ תקשורת רחב ומהיר, לספק נוחות ומהירות גלישה באינטרנט עם יכולת לתקשורת Wi-Fi מקומית לצד ניידות גלובלית, לתמוך בשירותי מיקום (GPS) ולאפשר ניידות בין ערוצי תקשורת סלולריים. כל זאת, על בסיס מחיר תקשורת שולית - בדומה לעלות השימוש הנוכחית באינטרנט.

התגבשותן של שרשראות ערך בפדרציות גלובליות מעלה ספקות לגבי מקומן ועצם הישרדותם של שחקנים שהם ספקי מוצר ומותגים כגון פאלם, סמסונג, סוני־אריקסון, LG, HTC ומוטורולה. זאת, מאחר שכל אלו מבססים את המודל העסקי שלהם על מכירת מכשירי טלפון ניידים שנהפכים למוצר סטנדרטי (קומודיטי). מצד שני, שליטי השוק בהווה, נוקיה, RIM ואפל, יתקשו להגיע לעמדת הכרעה ולשמור על נתח שוק משמעותי אם לא יבצעו תפנית אסטרטגית חדה וייערכו כרשת פדרטיבית במסגרת שרשרת ערך למשתמש הפרטי.

המנצחים בתחרות הקשה הזו יהיו אלה שיצליחו ליצור סל ערך למשתמש הטלפון החכם, המחשב, הטלוויזיה וכל אמצעי תקשורת אישי אחר.

מוטורולה בוחרת גוגל

השאלות האסטרטגיות שעל כל אחד מהשחקנים בשוק לשאול את עצמו מתייחסות להקשר של שרשרת הערך שבה הוא משולב. במילים אחרות, על כל שחקן לשאול את עצמו שאלות כגון מה מקומי בשרשת הערך? מה יתרוני היחסי? מהו הערך המוסף שיש לפדרציה שבה אני חבר? מיהם שותפיי בשרשרת הערך? לפי תפיסה שכזו, השאלה מיהם מתחריי בשוק היא חסרת ערך.

גוגל ואפל ביצעו קפיצת דרך טכנולוגית משמעותית ביצירת מערכות ההפעלה אנדרואיד ואייפון בהתאמה. מערכות אלה מבוססות על שפת תקשורת אחידה (פרוטוקול HTML5) שאמורה לתת מענה אפקטיבי לצרכיו המגוונים של המשתמש - עובד תאגיד או צרכן תקשורת פרטי - בשירותי מולטימדיה מגוונים.

האנדרואיד, מערכת ההפעלה הפתוחה הנתמכת על ידי גוגל, לא נועדה להתחרות באייפון, אלא להרחיב את מעגל השירותים של מנוע החיפוש של גוגל על ידי יצירת ממשק נוח לקבוצות משתמשים נוספות אשר אינן מחזיקות במוצרי אפל.

בפאזל הזה משתלבת גם מוטרולה, חלוצת יצרניות הטלפונים הניידים, שנואשה מדרך עצמאית. החברה החליטה על אימוץ אסטרטגי של מערכת ההפעלה אנדרואיד כדי לשמור על מקומה - הצנוע יש לומר - בשרשרת הערך של גוגל.

כדי להיכנס לזירה, על יצרניות הטלפונים הסלולריים ויצרניות מערכות ההפעלה הייחודיות (כגון מיקרוסופט) לסגור את הפער עם מנהיגות מהפכת האינטרנט בכף היד, גוגל ואפל. השאלה אם להצטרף לשרשרת הערך של גוגל ואפל, או להקים שרשרת ערך מתחרה, הופכת לדילמה אסטרטגית קיומית עבור כל אחד מפעילי השוק - בין שהוא יצרן של חומרה, תוכנה, מערכת הפעלה, מנוע חיפוש ותוכן המתקיים על אחת המדיות ברשת.

המאבק המרתק ביותר יתקיים בין שרשרת הערך שמובילה גוגל לזו שמונהגת על ידי מיקרוסופט. כדי להדביק את הפער עם גוגל, משקיעה מיקרוסופט את עיקר אנרגיית הפיתוח הטכנולוגי והעסקי שלה בשדרוג מנוע החיפוש שלה (Bing) ובחבירה אסטרטגית ליאהו. השותפות עם נוקיה מוסיפה אנרגיות ויכולות משמעותיות לפדרציה החדשה המורכבת משחקניות ותיקות בשוק.

לצערם של רבים המבקשים להתחמק מהחלטה קשה, נאמר שאי אפשר להמשיך ולשבת על הגדר. יצרני חומרה, תוכנה ותוכן יידרשו להחליט לאיזו פדרציה או שרשרת ערך הם מצטרפים; המבקשים להישאר עצמאיים יתקשו לשרוד.

ד"ר בעז תמיר עומד בראש קבוצת המחקר www.worldview.biz המתמחה במחקר הגלובליזציה ותפיסת הניהול בזירה הבינלאומית. מיכאל וקולנקו מומחה תקשורת סלולרית ואינטרנט נייד ומשמש יועץ לחברות מובילות. הכותבים עשויים להחזיק בניירות הערך המוזכרים

תגיות