אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לרוץ לעיר הבה"דים

לרוץ לעיר הבה"דים

עיכוב בהעברת בסיסי צה"ל לקריית ההדרכה בנגב הוא בגדר אסון - יש לפרסם מיד מכרז לתכנון וביצוע כל הפרויקטים והמימון יינתן מהמדינה

27.08.2009, 07:38 | ד"ר אלחנן (אלי) אברמוב

פרויקט העברת בסיסי צה"ל לקריית ההדרכה החדשה בנגב (עיר הבה"דים) אינו רק פרויקט נדל"ני או צה"לי. לפני הכל מדובר בתוכנית לאומית לפיתוח הנגב, שתביא להגשמת חזונו של דוד בן־גוריון ותתרום משמעותית להאצת המשק. עיכוב יישום הפרויקטים הוא בגדר אסון, שכן הם הקטליזטור העיקרי להמשך פיתוח הנגב.

כוננות ספיגה ערי הדרום מתכוננות להקמת עיר הבה"דים עשרות אלפי אנשי צבא ונותני שירותים ינהרו אל דרום הארץ עם פתיחתה הצפויה של קריית ההדרכה של צה"ל ב־2012. בערים הסמוכות כבר מתכוננים לספק להם תשתיות, חינוך ופעילות פנאי בהשקעה של מאות מיליוני שקלים. בערי הנגב מקווים שגם ערך הנדל"ן יעלה בהתאם אורי חודי, 36 תגובותלכתבה המלאה

הפרויקט מתעכב זמן רב בגלל הקושי העצום שבשיטת המימון בדרך של PPP (Public Private Partnership). מתכונת מימון זו נכונה בבסיסה, מאחר שהיא מאפשרת לבצע מגה-פרויקטים בתחום התשתיות ולעקוף את הקושי הרב הכרוך במימונם מתקציבה הרזה של המדינה. אולם שיטה זו מתאימה יותר לפרויקטים פחות מורכבים בתחומי המים והאנרגיה, למשל. גם בפרויקטים אלו התהליך הוא ארוך ביותר וכרוך בבעיות משפטיות ופיננסיות לא פשוטות.

קל וחומר כשמדובר בפרויקט דוגמת עיר הבה"דים. ההחלטה לאמץ מתכונת של PPP למימון הפרויקט מחייבת - עוד לפני שלב התכנון והיציאה למכרז - הגדרה מלאה ומפורטת של כל הפרמטרים שעליהם ייבחן שלב התפעול על כל היבטיו, אופן המדידה וההערכה של כל אחד מהמאפיינים בשלב התפעול ועוד.

אין ספק שזוהי מלאכה מורכבת ביותר שעליה שוקדים זה כמה שנים צוותים מקצועיים. אך ייתכן שאפשר לפתור את הקושי במהלך דו־שלבי.

בשלב הראשון יש לפרסם מיד מכרז לתכנון וביצוע כל הפרויקטים, והמימון יינתן מהמדינה שתגייס את הכספים הנדרשים באמצעות הנפקת איגרות חוב לטווח קצר.

השלב השני יתבצע במקביל, ויכלול יציאה במכרז לאספקת שירותי התפעול, שבו התהליך המכרזי ישקלל לא רק את תעריפי התפעול אלא גם את סכום הזיכיון שמציע היזם. סכום זה יכסה את מימון שלב ההקמה. אפשר לפשט עוד יותר את התהליך בכך שתעריפי השירותים ייקבעו על ידי המזמין (מול מדדים ברורים לאיכות התפעול), והתהליך המכרזי יתייחס בעיקר לסכום הזיכיון. ההצעה המוגשת כאן היא רק שלד ואינה מתייחסת לכל הנושאים הנדרשים לפתרון לצורך יישומה. עם זאת, הצורך החיוני והמיידי בהאצת המשק מחייב חשיבה ופעולה מחוץ לקופסה.

הכותב הוא מנכ"ל קבוצת ברן

שיתוף בטוויטר שיתוף בוואטסאפ שיתוף בפייסבוק שיתוף במייל

תגיות

9 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

9.
פרוייקט מבורך, אולם אני לא בטוח שתשתית התנועה בנויה לעומס שצפוי להיווצר שם
גם לצריפין התשתית מאוד בעייתית. צריך מאוד מאוד להידחס לאוטובוסים כדי להצליח להגיע בשעה כמו נניח 9 בבוקר. אני לא בטוח שהתחבורה לדרום שהיא מאוד מאוד עמוסה תצליח לעמוס בעומד במתכונתה הנוכחי. צריך רכבת שתגיע עד לבסיס בתדירות סבירה.
31.08.09
8.
נכון אבל...
פרויקט עיר הבה"דים הינו הראשון והפחות חשוב מבין הפרויקטים האמורים להביא את קפיצת המדרגה לנגב. בפרויקט זה לא יגיעו אלפי אנשים שיישארו בנגב אלא לכל היותר מאות בודדות של נג"דים וקצינים המשנים מקום ותפקיד מידי שנתיים שלוש. אנשים אלה לא ישארו בנגב אלא לכל היותר יגבירו את כח הקניה בדרום כמו גם כל השרותים להם תזדקק עיר הבה"דים ממטרופולין באר שבע. הכח המניע האמיתי לפיתוח הנגב יהיה אם בכלל, מעבר יחידות התקשוב לקרית התקשוב ויחידות המודיעין לקרית המודיעין. יחידות אלה המבוססות על אנשי קבע המשרתים לתקופות ארוכות במיוחד ובעלי מצב סוציו-אקונומי גבוה, הן אלה היכולות באמצעות סיוע ממשלתי בלבד (פתרונות מגורים אטרקטיביים ובמיוחד לרווקים ומניעת האפשרות לנסיעה יומיומית מהמרכז לבאר שבע), להביא למהפך המיוחל. יחידות אלה תמשוכנה אחריהן גם הקמת מפעלי היי-טק הסמוכים לשולחנן. המקל והגזר במקרה זה אמורים להביא להתערבות ממשלתית למעבר של קבע לאנשי יחידות אלה אשר היום מסרבים קטגורית למעבר דרומה גם אם מבחינתם יהיה כרוך הדבר בנסיעות יומיומיות ברכבים צה"ליים אישיים ו/או רכבת ללא תשלום. פרויקט עיר הבה"דים איננו מתעכב דווקא בגלל ההתעקשות של היועץ הכלכלי לרמטכ"ל על מכרז אחוד הכולל הקמה אחזקה ותפעול, אלא בפרט בשל חוסר היכולת וחוסר האונים של מרכז בינוי ואג"ת בצה"ל, להביא לידי אישורה של תכנית המתאר של עיר הבה"דים. כל עוד תכנית זו איננה מאושרת לא ניתן להעתיק למקום למקום אפילו את צריפו של בן גוריון. צה"ל, שלראשונה בחייו נאלץ להתמודד עם הכנת ואישור תכנית מתאר מפורטת כנהוג ע"י כל גורם אזרחי, נכשל במשימה ראשונה זו אשר מהווה צוואר בקבוק לכל הפעילויות האחרות. אני משוכנעת כי לו היתה תכנית עיר הבה"דים מאושרת, לא יכול היה היועץ הכלכלי לרמטכ"ל להתלות בכך והיה אכן מפצל בין מכרז ההקמה והאחזקה ובין מכרז התפעול.
נירה  |  31.08.09
7.
הפרויקט - רוח במפרשי ספינת המדבר
את הביקוש במרכז, לא ישנה פרויקט זה, וזוהי אינה מטרתו. עם זאת, היקף המשרות החדשות, עליית שווי הנכסים, המשפחות שידרימו, ועוד, לכל אלו ממתינות אלפי משפחות דרומיות, שבעבורן הפרויקט הוא סם חיים לדרום מוזנח הנמצא מעבר לגדר האחורית של המדינה. דווקא העשרת הדרום ברוח חדשה והעלאתו על המפה, יתרמו לחיזוק השיח הציבורי על הבעיות הבוערות בו, בכללן בעיית הטיפול במגזר הבדואי, ולא להנצחתם! הגיע הזמן שבאר שבע וסביבותיה יתחילו לתפוס את מקומן הגיאוגרפי טבעי - במרכז המדינה.
תומר , דרום  |  30.08.09
6.
3 - מה אתה רוצה?
3 מה אתה רוצה? אלפים בודדים של אנשי קבע - ועוד עשרות אלפים בני משפחה - ועוד עשרות אלפים שנותנים להם שרותים - דוורים, מורים, עובדי עירייה, מוכרים בחנויות, מתדלקים... והכל בחינם כי הכסף שיקבלו בעבור השטחים בצריפין ובתל השומר שיתפנו יכסה את עלויות ההקמה. גם אלפי הדירות שיוקמו בשטחים שיתפנו יוזילו קצת את מחירי הדיור וירגיעו במעט את המיואשים שחושבים על ירידה מהארץ! פרויקט הבנייה במרכז הארץ יספק פרנסה לשנים לאלפים. הקמת הבסיסים גם היא תיתן פרנסה לאלפים. הקמת הדיור לאנשי הקבע בנגב גם היא תספק פרנסה. פרויקט שכולו טוב למעט הזיהום מרמת חובב.
אבי  |  30.08.09
לכל התגובות