אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
מניה בפינצטה: המיתון יצא לחופש צילום: גלעד קוולרצ'יק

מניה בפינצטה: המיתון יצא לחופש

חברת התיירות פרייסליין עזרה לחברות להיפטר מהמלאי - והרוויחה

31.08.2009, 12:19 | אילון ג'דה

מרבית החברות בסקטור העסקי חטפו מכה כזאת או אחרת במיתון הגלובלי האחרון. מיעוטן נחבלו כהוגן ונעלמו, רובן שרדו את המשבר אך עדיין מלקקות את הפצעים. נדיר למצוא חברה שסיימה את השנתיים האחרונות כמעט בלא פגע. אחת כזאת היא פרייסליין (סימול: PCLN) המשווקת מוצרי תיירות באמצעות רשת של אתרי אינטרנט. החברה נוסדה בארצות הברית בשנת 1998 ותחילה התבססה בשוק האמריקאי. עם השנים התפשטה לחלקים אחרים של הגלובוס, וכיום יש לה אחיזה איתנה בבריטניה ובשאר אירופה (באמצעות האתר Booking.com) וכן באסיה.

פרייסליין פועלת בכ־80 מדינות, ויותר ממחצית הכנסותיה ושני שלישים מהרווח התפעולי שלה מגיעים מחוץ לארה"ב. פרייסליין נסחרת בבורסת נאסד"ק לפי שווי של 6.6 מיליארד דולר.

עסקיה של פרייסליין מבוססים על שני מודלים עיקריים. הראשון הוא מודל סוכנות פשוט: החברה משווקת מוצרי תיירות וגובה עמלה (מספקיות המוצרים, מהלקוח הסופי או משניהם). המודל השני מעניין ומורכב יותר, ופרייסליין מכנה אותו "Name your own price" או בעברית: "שלם כפי יכולתך".

במודל זה, הלקוח הסופי בוחר במוצר תיירותי ונוקב במחיר שהוא מוכן לשלם. פרייסליין סורקת בעבורו בסיס נתונים לפי הקריטריונים שהגדיר ומעבירה לו מידע על ההיצע הקיים. אם ההיצע דל, היא ממליצה לו לשנות את קריטריון הבחירה. שיטת שיווק זו מאפשרת ליצרנים השונים להיפטר מעודפי מלאי (טיסות לא מלאות, חדרי מלון פנויים) ולצמצם הפסדים. הלקוחות מרוויחים מחירים אטרקטיביים.

מבחינה פיננסית, פרייסליין עוברת תקופה מצוינת: ב־2008 צמחו מכירותיה ב־33% לעומת השנה שלפניה והסתכמו ב־1.88 מיליארד דולר. מאז 2004 צומחות המכירות השנתיות שלה בכ־20% בממוצע, והדבר מתורגם גם לעלייה ברווח - שאשתקד עמד על 193 מיליון דולר, בכ־25% יותר מהרווח ב־2007.

החדשות הטובות נמשכו גם במחצית הראשונה של 2009: המכירות הסתכמו ב־1.065 מיליארד דולר, עלייה של כ־16% לעומת המחצית המקבילה אשתקד, והרווח הנקי זינק באותה עת בכ־41%.

הדובדבן שבקצפת הוא הצפי לעתיד: לדו"חות הרבעון השני של 2009 צירפה פרייסליין הערכה כי מכירותיה ברבעון השלישי יהיו גבוהות בכ־20% לעומת הרבעון השלישי של 2008 - ומדובר בנתון הגבוה בהרבה מתחזיות האנליסטים; גם הרווח אמור להכות את התחזיות.

במונחים כמותיים מכרה פרייסליין אשתקד פי 1.5 יותר לינות בבתי מלון משמכרה ב־2007, וגם מכירות כרטיסי הטיסה זינקו באותה עת בכ־65%. ברור כי הלחץ של בתי המלון ושל חברות תעופה להיפטר ממלאים אדירים (הגם שמדובר בשתי תעשיות עתירות מימון בנקאי) פעל לטובתה של פרייסליין. נוסף על כך, מיזם ה"שלם כפי יכולתך" תרם במידה משמעותית למיצובה של החברה כבורסה גדולה של שירותי תיירות זולים, והחברה דיווחה כי 75% מכרטיסי הטיסה ששיווקה ב־2008 נמכרו בשיטה זו.

בניסיון להשיב מלחמה מנסות חברות תעופה ויצרני תיירות ששרדו את המשבר לנקוט צעדים שונים כגון מיזוגים. פרייסליין, שיצאה מחוזקת מהמשבר הנוכחי, לא תהיה אגוז קל לפיצוח.

הכותב הוא שותף מנהל בקרן Advantage ויועץ מומחה לאסטרטגיה פיננסית. האמור אינו מהווה ייעוץ השקעות. הכותב עשוי לפעול מעת לעת בניירות ערך המוזכרים לעיל

תגיות