אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברות ההשכרה מודות: מטילות קנס על מכל דלק שאינו מלא צילום: בלומברג

חברות ההשכרה מודות: מטילות קנס על מכל דלק שאינו מלא

צרכנים משלמים עשרות אחוזים יותר על כל ליטר דלק אם יחזירו מכונית ללא מכל מלא. החברות: כך נהוג בכל העולם

03.09.2009, 07:28 | מארק שון

בתחילת 2009 הוגשו חמש תביעות ייצוגיות נגד חברות השכרת הרכב שלמה SIXT, באדג'ט, אלדן, אוויס והרץ, בטענה שהן גובות מחיר מופרז על החזרת מכל דלק חסר.

מעקב "כלכליסט" אחר התביעות המתנהלות בבתי המשפט במקביל חושף, כי החברות שהגיבו עד כה לטענות אינן מכחישות כלל הטלת קנסות של עשרות אחוזים מעל למחיר של מכל דלק, המוטלים על לקוחות שלא החזירו את הרכב השכור עם מכל מלא. החברות טוענות, בין היתר, כי כך נוהגות חברות בכל העולם, ובהסכם ההשכרה כתוב שהפיצוי יהיה "עלות הדלק" ולא "מחיר הדלק".

אסי שמלצר, מנכ"ל שלמה SIXT, שהטענה נגדה כי היא גובה 40%-120% מעל למחיר הדלק בשוק, כתב בתצהירו לבית המשפט: "שיעור הפיצוי בגין החזרת מכל הדלק כשאינו מלא גבוה בכל חברות השכרת הרכב המקבילות בישראל ובעולם - ולפיכך, אין לשוכר אלטרנטיבה אמיתית להימנע מתשלום הפיצוי".

משפט נוסף שנכתב על ידי שמלצר בתצהיר, הוא כי "דבר גלוי, ברור וידוע הוא לכל, כי השבת מכל דלק שאינו מלא... תחייב שוכר רכב בתשלום עלויות החורגות בהרבה ממחיר הדלק בתחנות הדלק".

בהסכם השכירות של חברות הליסינג כתוב כי יש להשיב את הרכב עם מכל דלק מלא, ומי שיפר זאת "יחויב בתשלום נוסף בגין מילוי מכל הדלק על פי תעריף המשכירה". החברות אינן חושפות את התעריף בשלב זה של ההסכם.

דבר נוסף שעולה מבדיקת התשובה של שלמה SIXT לבית המשפט הוא כי לא כולם מקבלים יחס שווה. בתשובה נכתב במפורש: "חלק מהלקוחות העסקיים שילמו את שיעור הפיצוי הרגיל בעוד שחלק מהם ניהלו מו"מ שבמסגרתו הגיעו עם חברות השכרת הרכב להבנות, וחלקם הגיעו אף להבנות לפיהן לא ישלמו כלל פיצוי בגין הפרת הסכם".

עו"ד לילי דורון השיבה בשם אלדן כי חוות דעתו של הכלכלן מנחם פרלמן, שבחן את העלויות, הגיע למסקנה ש־20% שחברת אלדן גובה מעל המחיר בתחנת דלק הוא אפילו נמוך מהעלויות שלה עצמה. "אנחנו מוכנים להוכיח שמדובר בעלות הדלק ולא באגורה מעבר לזה", אמרה דורון.

תגיות

47 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

47.
נראה שהעילה היחידה לתביעה
נראה שהעילה היחידה לתביעה היא, אי פירסום תעריף הדלק בחברות ההשכרה ושתעריף זה לא מופיע בחוזה ההשכרה. מעבר לכך כל מה שאני קורא בטוקבקים זו התבכיינות לשמה. זכותה של חברה לגבות את העלויות האמיתיות של השירות והמוצר. לא מוצא חן בעיני הלקוח? יש חברות נוספות בשוק, שיעשה סקר ויבחר בזו שמתאימה לו. מה שכן, אני מצפה שבית המשפט יפסוק נגד תרבות הקומבינות ועשיית רווח מופרז שפושה בקרב חברות מסחריות רבות, ובמיוחד בענף התקשורת.
אבי  |  06.09.09
46.
כמה שאני לא סובל את החברות האלה, הן צודקות. אך עדיין "הקנס" אמור להיות הגיוני.
הם צודקים. הרי למלא דלק במקום מכשיר עצלן, הרי דורש מהם זמן שעולה כסף. כי הם מבזבזים זמן יקר (ספק כמה יקר) ומיותר לתדלק במקום המשכירים העצלנים. אך עדיין המחיר צריך להיות סביר ולא מופקע. וזה מה שצריך לברר פה בכתבה. התגלית בכתבה לא כל כך מרעישה. מה שירעיש פה זה החמדנות של חברות ההשכרה, אם ישנה כזו חמדנות. צריך לברר כמה הם גובים והאם זה סביר. חוץ מזה למה לעזאזל הם לא רושמים בחוזה את העלות של הדלק. הרי העלות אמור להיות מחושבת וידועה. מחיר הדלק ידוע. וזמן ממוצע של עובד גם צריך להיות מחושב וידוע. זאת הבעיה העיקרית שצריך לברר.
יובל , מרכז  |  06.09.09
44.
אני מרוצה מאוד מחברת אלדן
את שאר החברות אני ממש לא מכיר,כי אני עובד עם חברת אלדן בפתח תקווה. אף פעם לא עשו בעיות בעניין הדלק. כשאני לוקח את הרכב אני בודק שהמחוג של הדלק עד הסוף,וכשאני מחזיר את הרכב אני מתדלק ,ואין לי בעיות אף פעם. פעם נתקעתי עם הרכב באיזור נתניה,ולא עברה חצי שעה הגיע רכב חלופי עם מכונאי שתיקן את התקלה במקום.ועוד נתנו לי פיצוי על התקלה בלי שאבקש. מי שלא מתדלק לפני שהוא מחזיר את הרכב,כנראה שיש לו רעיונות של הונאה בראש. בפירוש לפני שלוקחים את הרכב מתריעים שאם לא מתדלקים משלמים כפל כיפליים על הדלק. אז תפסיקו להתבכיין,ותתדלקו לפני שאתם מחזירים את הרכב.
יהודה , פתח תקווה  |  05.09.09
לכל התגובות