אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
חברת הקלינטק הישראלית IQwind תשתתף בפרויקט אנרגיית רוח באירופה צילום: עמית שעל

חברת הקלינטק הישראלית IQwind תשתתף בפרויקט אנרגיית רוח באירופה

החברה, המפתחת תמסורות לטורבינות רוח המפיקות חשמל, תשתף פעולה עם יצרנית הטורבינות הספרדית גוואסקור ועשויה להרוויח כ-50 מיליון יורו בשלוש השנים הקרובות

07.09.2009, 13:14 | אסף גלעד

חברת הקלינטק הישראלית IQwind, המפתחת מערכת תמסורת (gear) לטורבינות רוח, תחל לייצר ולהפיץ לראשונה את מוצריה במסגרת שיתוף פעולה עם יצרנית הטורבינות הספרדית גוואסקור (Guascor). עלות הפרויקט המשותף כ־10 מיליון יורו בשנה הקרובה, סכום שתשקיע היצרנית הספרדית. החברה הישראלית עשויה להרוויח כ־50 מיליון יורו בשלוש השנים הקרובות, כמחצית מהיקף המכירות הצפוי בפרויקט זה.

לפי ההסכם, גוואסקור תייצר טורבינות רוח עם תיבת התמסורת של IQwind ותפיץ אותן בספרד. החברה הישראלית תהיה אחראית על הפצת המוצר באירופה באמצעות מפיצים מקומיים. הייצור יחל רק ב־2010 ויותקן על שמונה טורבינות בספרד.

IQwind פיתחה מערכת תמסורת המורכבת בטורבינות קיימות ומאפשרת ללהב להסתובב במהירות משתנה, וכן לחבר את הטורבינה לחשמל ללא צורך בממיר ובשנאי. החברה, שנוסדה על ידי גדעון זיגלמן ונמרוד איתן וממוקמת במושב בצרה, גייסה עד כה 3.5 מיליון דולר, בעיקר מקרן הקלינטק הישראלית Terra.

החברה פונה לשלושה שווקים עיקריים: שדרוג טורבינות ישנות והגברת יעילותן ב־10%–20%; שוק הטורבינות החדשות וייעול ביצועיהן ב־7%–10%; ויישום תיבת התמסורת של החברה גם למערכות גלגליות כבדות.

מימין: איתן שבתאי, סמנכ"ל הפיתוח של IQwind, והמייסדים גדעון ציגלמן ונמרוד איתן, צילום: עמית שעל מימין: איתן שבתאי, סמנכ"ל הפיתוח של IQwind, והמייסדים גדעון ציגלמן ונמרוד איתן | צילום: עמית שעל מימין: איתן שבתאי, סמנכ"ל הפיתוח של IQwind, והמייסדים גדעון ציגלמן ונמרוד איתן, צילום: עמית שעל

החברה פעילה בשוק ההולך וגדל של טורבינות לייצור חשמל מרוח. בשנת 2008 נמכרו טורבינות כאלה ב־50 מיליארד דולר, והשוק עתיד לגדול בכ־15 מיליארד דולר השנה. בסין צומחת טכנולוגיה זו בכ-100% בשנה, ובמערב אירופה מוצבות יותר טורבינות רוח מאשר ארובות פחם.

העובדה שטורבינת רוח חדשה יעילה פי 100 מטורבינה שיוצרה לפני 20 שנה מקילה על הטכנולוגיה הירוקה הזו להתפרס. אלא שגם הטורבינות החדשות סובלות מבעית אי נצילות רבה - משקלן הגדול מאלץ את הלהב להסתובב במהירות הנמוכה מהמקסימום האפשרי והצורך להמיר את אנרגיית הסיבוב לחשמל מחייבת להתקין ממיר חשמלי ושנאי שמייקר את עלות הפקת החשמל במיליוני דולרים למגה-ואט, בעיה שהטכנולוגיה של IQwind פותרת.

לעמוד פרויקט הקלינטק של "כלכליסט"

תגיות