אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
ראיון כלכליסט: מנכ"ל עלבד: "המטרה שלנו היא לחזור להיסחר בת"א־100" צילום: צפריר אביוב

ראיון כלכליסט: מנכ"ל עלבד: "המטרה שלנו היא לחזור להיסחר בת"א־100"

מנכ"ל עלבד איציק בן חנן מתכנן לגייס אג"ח לצורך רכישת קרליין, מחפש הזדמנויות השקעה ובוחן בימים אלה הצעה לנהל חברה ציבורית אחרת

08.09.2009, 15:49 | רחלי בינדמן

מוזר לראיין את מנכ"ל עלבד בארבע שנים האחרונות, איציק בן חנן, למדור מניות היתר. מדובר בחברה העוסקת בייצור מגבונים לחים, שמאז הנפקתה התברגה במדד ת"א־100. בסוף 2005 נפלטה עלבד מהמדד היוקרתי לאחר שהקימה מפעל חדש בצפון קרוליינה שבארצות הברית בהיקף השקעה כולל של כ־20 מיליון דולר - השקעה שגבתה ממנה תשומות ולא ייצרה לה בתחילה הכנסות. ואמנם, לפי חזונו של בן חנן החברה שבניהולו נמצאת בדרך חזרה למדד המוביל: "עלבד יצאה מהמדד כשהמפעל בארה"ב היה בשלב ההקמה והוא דילל את התוצאות שלה. עכשיו קורים דברים הפוכים בעלבד, וחד־משמעית המטרה היא לחזור".

בסוף יולי הפתיעה עלבד את השוק כשהגישה בשיתוף עם חברת השיווק וההפצה דנשר הצעה לפריגו העולמית לרכישת פעילות החברה־הבת של האחרונה, יצרנית הקוסמטיקה קרליין, בתמורה לכ־50 מיליון דולר.

מה הרקע להשתתפות במכרז?

"כחלק מהסתכלות לעתיד החברה צריכה לתכנן לא רק לטווח הקצר. אנחנו מחפשים כל הזמן תחומים נוספים שיהוו מנוע צמיחה. לעלבד יש גם פלטפורמה רחבת היקף שמהווה יתרון גדול להרחבת בסיס העסקים שלה. לקרליין יש אמנם מותגים חזקים משלה, אבל היא גם יצרנית מותגים פרטיים של הרשתות הקמעונאיות. לנו יש תשתית שיווקית רחבה בתחום המגבונים המאפשרת לנו גישה לאותן רשתות שיווק. נוסף על כך, קרם ונוזל על מגבון נבדלים רק ברמת הצמיגות. מדובר באותם תהליכי ייצור כמו של קרליין, ולעלבד יש מפעל הן בישראל (45% מהיקף הפעילות), הן בגרמניה (45%) והן בארה"ב (10%). בשלב ראשון אם נזכה במכרז, נמשיך לייצר במפעל של קרליין בירוחם, אך אנו לא פוסלים אפשרות לייצור עתידי גם בארה"ב".

יש לכם כ־127 מיליון שקל בקופה. כיצד תגייסו את הכסף?

"אנחנו נמצאים בתהליך בדיקת נאותות בשיתוף עם חברת הייעוץ האסטרטגי טריגר. חלק מהמימון יבוצע באמצעות הון עצמי וחלק נגייס מבנקים. יש לזכור שיש לנו את דנשר כשותפה. אנחנו אכן בוחנים בימים אלו גיוס אפשרי של אג"ח, ואנחנו בודקים קבלת דירוג מחברת מדירוג".

השקעתם באוגוסט האחרון גם בחברת הסטארט־אפ פוליאול.

"לפוליאול יש רעיון מעניין לייצר חומר שאמור לטפל בנזקים שנגרמים מקרינת השמש, שמקורו בגרעיני אבוקדו. אנחנו זיהינו פוטנציאל שוק במניעה וטיפול בנזקי שמש. הניסויים בפוליאול מצביעים על תוצאות טובות. עד כה השקענו 1.6 מיליון שקל בחברה תמורת 21%. יש לנו אופציה להגיע לאחזקה של 51% תמורת השקעה נוספת ואנחנו מקיימים דיונים בנושא. אני חושב שב־2011 כבר נוכל להיות עם מוצרים מסחריים".

באוגוסט הודיעה עלבד על זכייה בשני חוזים לאספקת מגבונים לחים לרשתות שיווק באירופה. מדובר בהיקף פעילות צפוי של 60 מיליון שקל בשנה, כשהיקף המכירות השנתי של החברה באירופה עומד על יותר מ־100 מיליון יורו.

"היעד - לצמוח ב־50% במגבונים הלחים"

האם אתם בוחנים רכישות אסטרטגיות נוספות?

"כן. היעד הוא להגיע לצמיחה של יותר מ־50% בהיקף הפעילות בתחום המגבונים עד סוף 2011. זה אומר המשך צמיחה אורגנית של 10% בשנה. את המטרה הזאת נשיג בזכות שני החוזים שטומנים בחובם גם פוטנציאל גידול של 6 מיליון יורו נוספים ב־2011, וגם באמצעות רכישות. המשבר מייצר הזדמנויות מעניינות. בעקבות המשבר יש כמה חברות שנחלשו מאוד, מחלקן אנחנו מצליחים לקחת פעילות בעיקר באירופה. אנחנו כל הזמן בוחנים רכישות, אבל כמובן רוצים לקנות בהזדמנות ולא לשלם פרמיה בתקופה כזו".

יש אזורים גיאוגרפים חדשים שאתם רוצים להתרחב אליהם?

"שוק המגבונים צומח בעולם בקצב נמוך של 4%–5% בשנה, אבל יש טריטוריות גיאוגרפיות שבהן שיעורי הצמיחה הם של 20% כמו במזרח אירופה, מזרח אסיה ודרום אמריקה - זה הכיוון שלנו".

"נוצרו לנו יתרונות מהמשבר"

כיצד מתמודדים עם המשבר?

"אנחנו התארגנו לקראת המשבר כבר באמצע 2008 טרם הנפילות בשווקים. זיהינו את ניציניו. הבנו כבר אז שכללי המשחק הולכים להשתנות ונקטנו ברמה השיווקית בגישה שאומרת שלא הולכים לאבד אף לקוח. חלק מהלקוחות שלנו ביקשו לייצר קו מוצרים זול יותר והתאמנו את עצמנו. נוצרו אפילו יתרונות לעלבד מהמשבר. בתקופה של משבר יש ירידה בצריכה הפרטית, אבל הביקוש למגבונים הוא קשיח וקשה לי לדמיין עולם מערבי שחוזר לטפל בתינוקות בצמר גפן ומים חמים. כאשר יש ירידה בצריכה הצרכנים עוברים ממותגים למותגים פרטיים, שהם מוצרים זולים יותר, ובעקבות המשבר קיבלנו פיצוי בירידה בהיקפי הצריכה בהצטרפות צרכנים חדשים. עם היציאה מהמשבר וחזרה לרמות צריכה נורמליות אני מאמין שנמצא את עצמנו עם חלק מאותם לקוחות שלא יחזרו למותגים. לצד מהלכים אלו הגדלנו בקרה על תוצאות תפעוליות, וביצענו פעולות התייעלות שכללו צמצום כוח אדם ביולי 2008, אז פיטרנו כ־10% מהעובדים. היום אנחנו דווקא מגייסים".

אז מתי אתם חוזרים לת"א־100?

"אחד הפרמטרים להיכללות במדד הוא היקף אחזקות הציבור שבו החברה כבר עומדת. כך גם בנושא הסחירות. אנחנו צריכים להגיע למצב של שווי שוק הגבוה ב־20% מזה של החברה האחרונה במדד. גופים מוסדיים מאוד אוהבים את החברה ואת ההנהלה, ומאוד היו רוצים לראות אותנו במדד. אנחנו נפגשים עמם באופן סדיר והם מביעים התעניינות להשקיע. אין בכוונתנו למכור נתח מהחברה או את השליטה, כי הנהלת החברה חושבת שלחברה עוד יש לה לאן ללכת".

אתה מסכם ארבע שנים בתפקיד ופורש בסוף החודש. מדוע?

"היה לי הסכם קצוב לארבע שנים. אני מתגורר בנופית שליד טבעון ונוסע כל יום שעתיים בבוקר ושעתיים בערב. עם כל הכיף שבעבודה, היה לי קשה לי מאוד עם שתי בנות קטנות שלא יכולתי להקדיש להן די זמן. אני מחפש עבודה חדשה, כולל אופציה ללכת לעסקים פרטיים. אני איש תעשייה בלבי ולא מתעניין בתחום השירותים. אני יכול לומר שכבר קיבלתי הצעה להיות מנכ"ל של חברה ציבורית שאני בוחן בימים אלו".

תגיות