אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
משיחת יתר: זמן הדרום צילום: עומר מסינגר

משיחת יתר: זמן הדרום

דרום תל אביב נהפכה למרכז סצינת האמנות בעיר ולאזור אופנתי בקרב כרישי הנדל"ן. המשמעות - מחירי הדירות מאמירים והאמנים ייאלצו לעזוב

13.09.2009, 13:20 | דנה גילרמן

ביום חמישי נפתחו בתל אביב שני אירועי אמנות מרכזיים: הביאנלה לאמנות ה"ארט "TLV, שתוצג עד 23 בספטמבר, ו"אוהבים אמנות", שמציין את פתיחת עונת התערוכות ומתקיים זו השנה התשיעית. אך בניגוד לשנים קודמות, שבהן הקהל התרכז במרכז העיר ובשדרות החוצות אותה, מרבית הצופים הגיעו הפעם לדרום. שם התרחשו מרבית האירועים המעניינים: התערוכה המרכזית של הביאנלה, "קרקס אוניברסליס", נפתחה במתחם נחושתן (אילת 61), בגלריה של תוכנית לימודי ההמשך של בצלאל (סלמה 60) נפתחה התערוכה "פתיחה - ארבע פתיחות באמנות הישראלית", ובמוזיאון נחום גוטמן (רוקח 21) נחנך אגף חדש עם התערוכה הקבוצתית "זולו: ציידים ופנטזיות אחרות" ואירועים נוספים.

מתחם נחושתן. מיצג של קבוצת "איפה דנה" על רקע מגדל נווה צדק, צילום: עומר מסינגר מתחם נחושתן. מיצג של קבוצת "איפה דנה" על רקע מגדל נווה צדק | צילום: עומר מסינגר מתחם נחושתן. מיצג של קבוצת "איפה דנה" על רקע מגדל נווה צדק, צילום: עומר מסינגר

גם נמל יפו נהפך למוקד: תערוכות של דגלאס גורדון וציבי גבע הוצגו בהאנגרים מרשימים, ובמזח התקיימה המסיבה הרשמית לציון פתיחת הביאנלה.

המעבר הגיאוגרפי הזה משקף את השינוי שמתרחש בשנים האחרונות במפת האמנות. עוד ועוד חללי תצוגה עברו מהמרכז לדרום: גלריה נגא, ג'ולי מ., זומר, רוזנפלד, אלון שגב וברוורמן. הרבה גלריות חדשות גם נפתחו שם: P8, D&A, עינגא, קונטמפוררי ביי גולקונדה וגלריה דרום. מרבית האמנים עברו בשנים האחרונות לגור בדרום או שכרו שם סטודיו.

בדומה לערים אחרות בעולם, גם כאן התסיסה האמנותית העלתה את ערך הנדל"ן. עתה, האמנים שזכו לשכור דירה או סטודיו מטים לנפול בשכירות נמוכה יחסית צריכים שוב לנדוד. במקום הבניין שגרו בו עתיד לקום מגדל חדש.

התערוכה "קרקס אוניברסליס" שאצרה עדנה מושנזון (בעזרתה של מעין שלף) עוסקת בתהליכי העיור הקפיטליסטיים, בדינמיקה של עיר שנמחקת ומוחקת את ההיסטוריה שלה וצומחת בעיקר לגובה.

סביר להניח שלא במקרה בחרה מושנזון במתחם נחושתן כאתר התערוכה: מקום שבו מבני טמפלרים היסטוריים חוסים בצלו של מגדל נווה צדק האפרורי שעורר בזמנו התנגדות רבה מצד תושבי השכונה. מצפייה בתערוכה המוצלחת ניתן לחוש את המבט הביקורתי של האוצרת. על רקע זה בולט לעין דווקא שיתוף הפעולה שנוצר בין הממסד האמנותי, עיריית תל אביב (שמעורבת בביאנלה במסגרת חגיגות המאה) ובעלי הבניין, שהאירועים מתקיימים ברחבתו.

כך יוצא שאותם אמנים, שנזרקו מדירותיהם, מאדירים בנוכחותם את הדרום החדש. וקצת מרגיז לראות איך האמנות נהפכת שוב לכלי בידיהם של בעלי אינטרסים שונים.

תגיות