אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
בלעדי: הפרוטקציות והמחדלים בחטיבת הנוסעים של רכבת ישראל צילום: גדי קבלו

בלעדי: הפרוטקציות והמחדלים בחטיבת הנוסעים של רכבת ישראל

ועדת חקירה פנימית בדקה אירוע שבו כמעט התנגשו שתי רכבות באזור עכו. המסקנה: הנהג, שאינו מקורב לאנשים הנכונים, היה עייף מכיוון ששובץ למשמרות לילה רבות

14.09.2009, 06:57 | ליאור גוטמן

עובדים בחטיבת הנוסעים של רכבת ישראל פועלים בניגוד להוראות, לא מקיימים תקנות בטיחות ומסדרים משמרות נוחות למקורבים. אלו הן מקצת הטענות החמורות שעולות מתחקיר של החברה על אירוע שכמעט הסתיים בתאונה בצפון הארץ. תזכורת: ב־18 באוגוסט נמנעה ברגע האחרון התנגשות בין רכבת משא לבין רכבת עמוסת נוסעים באזור עכו. זאת לאחר שרכבת המשא עברה באור אדום ונסעה באותה מסילה שעליה נעה רכת נוסעים. התאונה נמנעה הודות למערכת הביטחון של הרכבת, שעצרה את תנועת הרכבות מבעוד מועד.

תאונה נוספת שלושה קרונות רכבת ירדו מהפסים; שניים נפצעו שלושה קרונות רכבת סטו מהפסים במפגש של שתי מסילות ליד הקיבוץ בשפלה הדרומית. מד"א דיווח על שני פצועים קל וכ-20 נפגעי חרדה. "הכל הידרדר ורעד", סיפרה נוסעת ל-ynet, "עד שהרכבת ממש נפלה מהפסים, ואז התחילו ליפול עלינו דברים מלמעלה". ועדות חקירה יוקמו ברכבת ובמשרד התחבורה טובה דדון, ynetלכתבה המלאה

טיוחים, שקרים ופברוקים

מעיון בממצאי התחקיר עולה שנהג הרכבת ופקח "פעלו בניגוד להוראות", כך שנהג רכבת המשא לא וידא שהדרך פנויה טרם תחילת הנסיעה. מהממצאים עולה עוד שהתקנות של החברה בתחום תפעולי זה "אינן מנוסחות באופן ברור וחד". בכיר בחברה מסר ל"כלכליסט" שחקירת הפרשה מעלה ריח רע של טיוחים, שקרים ופברוק הנחיות בנושאי בטיחות ונסיעה, שתרמו באופן ישיר לכשל.

אולם הממצאים החמורים ביותר נמצאים דווקא בחלקו האחרון של התחקיר. ועדת החקירה מצאה שנהג הרכבת שובץ לכמה משמרות לילה ברציפות. שיבוץ זה, שנעשה בניגוד לנהלים, העמיד נהג עייף וחסר ערנות בקטר הרכבת.

מדוע אפוא שובץ הנהג לכמה משמרות לילה רציפות? "בחטיבת הנוסעים במוסך חיפה קיימת נורמה פסולה של שיבוץ נהגים תוך פגיעה בעקרון השוויון והעדפת מקורבים", נכתב בתחקיר. במילים אחרות, נהגים שקרובים לצלחת שובצו לעבודה במשמרות הבוקר הנוחות יותר, ואילו עובדי החברה שלא נהנים מפרוטקציות שובצו למשמרות לילה.

יצוין שהתופעה אינה חדשה, ובתחקיר זה מציינים עורכיו ש"התנהלות הנהלת חטיבת הנוסעים בנושא סידורי העבודה של הנהגים עלתה בעת התרחשות אירוע מעבר רכבת 38 על פני סימנור אדום בתחנת פאתי מודיעין במהלך חודש פברואר 2009". באותה נשימה מוסיפים מחברי הדו"ח שהעובדה שהנושא עלה בעבר ולא טופל "מעידה על הסכמה שבשתיקה עם נורמות פסולות אלו".

"לא יתקבל בשלוות נפש"

 

גורם המקורב להנהלת הרכבת ציין שראשי החברה מעריכים שהאירוע יטופל ברמה המנהלתית והמשמעתית, לרבות העמדה לדין של סמנכ"ל חטיבת הנוסעים של החברה ומנהלי אגפים נוספים. "מנכ"ל החברה לא יקבל את התנהלות החטיבה כפי שהוצג בדו"ח בשלוות נפש", נאמר. לגבי הנהג והפקח נכתב ש"יש לוודא כי העובדים הללו ייענשו בחומרה הראויה". ברכבת ישראל סירבו להגיב ומסרו ש"מדובר בוועדת חקירה פנימית".

תגיות

26 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

22.
ועכשיו חקירה לגבי חריגות בחט' המטענים של הרכבת.
בדרום ממש מערב פרוע, נהגים עובדים שעות ארוכות יום ולילה,. משפחה אחת גדולה כולם שומרים על כולם, תאונות ותקלות במוסכים שמושתקים אפילו שנשמטו קרונות מהפסים וקטרים נהרסו. חטיבת מטענים ברכבת עם 50000 טון בירידה לצין עם חמ''ס במהירות של 120 קמ''ש לתוך מסילת האוטם.
קוקו הקטר ההרוס , דרום  |  14.09.09
לכל התגובות