אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
לא רק לקוחות: גם סוכני ביטוח קיבלו הלוואות ללא ביטחונות צילום: ג'רמי פלדמן

לא רק לקוחות: גם סוכני ביטוח קיבלו הלוואות ללא ביטחונות

חברות הביטוח ניצלו חוסר בהירות בתקנות הפיקוח והעניקו הלוואות של עשרות מיליוני שקלים לסוכני ביטוח ללא ביטחונות הולמים. חלק מהסוכנים לא החזירו אותן, והחברות פתחו בהליכים משפטיים

14.09.2009, 15:32 | רחלי בינדמן

פרשת מתן ההלוואות ללא ביטחונות במנורה הולכת וחושפת שדים נוספים. כעת מתברר כי לא רק לקוחותיה של מנורה נהנו ממתן הלוואות ללא ביטחונות - שבסופו של יום לא מצאו את דרכן חזרה לחברה - אלא גם סוכני הביטוח עצמם. זאת לא רק במנורה, אלא גם בחברות ביטוח אחרות.

בענף הביטוח מקובל לעודד את סוכן הביטוח להגביר את מאמציו על ידי קביעת יעדים מראש של תפוקה צפויה, ואין בכך פסול. סוכן שעומד ביעדים זכאי לעמלה חד־פעמית נוספת ואף נהוג להעניק לו הלוואה על חשבון עמלה זו. כלומר, אם הסוכן אכן עומד ביעדים ההלוואה נהפכת למענק. אם הוא כושל בכך, הוא מחויב להחזיר את ההלוואה.

תקנות לא ברורות עד 2004

הקומבינה השיטה שאפשרה למנורה לנפח את הכנסותיה סוכני הביטוח הציעו ללקוחות לקבל הלוואה מחברת הביטוח בתנאים טובים, כאשר כל שעליהם לעשות הוא לפתוח פוליסת ביטוח חיים אצל מנורה ולהפקיד את הצ'ק הראשון של הפרמיה החודשית רחלי בינדמן, תגובה אחתלכתבה המלאה

התקנות המגדירות מתן הלוואות כאלו לסוכנים הן ברורות וחד־משמעיות: כנגד ההלוואה צריך הסוכן להעמיד כבטוחה תזרים מזומנים הנובע מעמלות שהסוכן צפוי לקבל מהמבטח בגין פוליסות שנמכרו קודם לכן. סכום ההלוואה שהמבטח יכול לתת לסוכן מוגבל במכפלה של 50% מתזרים העמלות שהמבטח צפוי לשלם לסוכן בגין פוליסות שכבר מכר בשיעור ההישרדות השנתי הצפוי (פוליסות שלא יבוטלו על ידי המבוטחים) של פוליסות הביטוח הללו.

עם זאת, עד 2004 לא היו תקנות ברורות בנושא מתן הלוואות לסוכנים, וחברות הביטוח ניצלו את הערפול סביב הנושא. התקנה היחידה שעסקה במתן הלוואות לסוכנים קבעה שאסור להעניק הלוואות לסוכן ביטוח בסכום של יותר ממיליון שקל. הבעיה היתה שחברות הביטוח פרסו את הסכומים שהן העניקו לסוכנים על בסיס תפוקה עתידית לא כהלוואה אלא כמקדמה. לפיכך הן העניקו לסוכני הביטוח שלהם הלוואות בהיקפים גבוהים ממיליון שקל.

חברות הביטוח העניקו את המקדמות לסוכנים כדי לשמר אותם ולמנוע מהם להעביר את תיק הלקוחות לחברה מתחרה. בפועל, חלק מהסוכנים לא עמדו ביעדי התפוקה ונדרשו להחזיר את המקדמות. כאשר חלקם לא עשו כן, חברות הביטוח פתחו בהליכים משפטיים כנגדם - ובמקביל נדרשו לבצע הפרשות לחובות מסופקים בגין החובות שלא יוחזרו.

ירון דוויק, צילום: בועז אופנהיים ירון דוויק | צילום: בועז אופנהיים ירון דוויק, צילום: בועז אופנהיים
מקדמות בהיקפים גדולים

למשל, בין השנים 1998–2003 נהגו בחברת הביטוח הפניקס לתת מקדמות כאלה לסוכנים בהיקפים גבוהים. את המהלך הוביל ירון דוויק, אז מנהל אגף ביטוח החיים של הפניקס. כאמור, בתקופה זו טרם נחקקו התקנות

החד־משמעיות בנושא, כך שהמקדמות ניתנו לפי שיקול דעתה של החברה - ולא בהכרח מול ביטחונות הולמים, הגם שהמהלך נעשה שלא בניגוד לחוק. לימים עזב דוויק את הפניקס לטובת תפקיד ראש אגף ביטוח חיים בחברת מנורה, תפקיד שאותו עזב לפני כחצי שנה. דוויק נחשב אהוב מאוד בקרב סוכני הביטוח לנוכח מדיניות התגמול שהנהיג כלפיהם, והוא גם זה שהוביל במנורה את מתן ההלוואות ללא ביטחונות ללקוחות, שנבדקת בימים אלה.

הסוגיה של מתן ההלוואות לסוכנים עצמם מעניינת דווקא על רקע פרשה זו. סוכני הביטוח של מנורה השיגו לה בפועל לקוחות חדשים, שפתחו פוליסות ביטוח רק כדי לקבל הלוואות. כך יכלו אותם סוכנים לזכות בעצמם להלוואות ממנורה על בסיס התפוקה העתידית שהתחייבו לתת לה - שהיתה למעשה תפוקה פיקטיבית. זאת, בין היתר, כיוון שבתום תקופת ההלוואה חלק מהלקוחות הפסיקו להפקיד כספים חדשים לפוליסות.

תגיות

3 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

3.
האמת הכואבת של החברה הזאת וההשפעות הרוחביות ירון לא אשם המנכ"ל חתם ומנהלים אחרים
חברים נו באמת ? האם אחד בלבד -האם החברה שייכת לירון -בחברה יש מנכ"ל שהינו גם בן משפחה מנורה ניפחה תפוקות בשביל המניה בבורסה כן חברים הרשות לניירות ערך צריכה לחקור ולכבור את החברה הזאת שהריצה את המניות שלה בזכות פירסומים על מכירות ועל מקום החברה ביחס לחברות מתחרות -איפו שרקוב רקוב יותר מוכן להתערב איתכם שבמערכת ההזויה של החברה הזאת יש עוד הרבה תפוקות פיקטיביות -למה הדבר דומה לחברה סולולרית שמוכנה להחזיק לקוחות גם גרועים וכאלה שלטא משלמים בביל מספר מינויים . לכן הדגים הקטנים לא אשמים -נכוון שזה נעשה רק בחלק ממחוזות החברה . שם יש כנראה ריקבון גדול מבטיח לכם חדשות מעניינות מהחקירה -לדעתי ממכירות החברה בכלל 40% מהפרמיה בכלל לא משולמת . אז שלא יעבדו אליכם .......
בעל עיניין , מרכז  |  17.09.09
2.
סוכני הביטוח כן נותנים ביטחונות
העמלות העתידיות של סוכן ביטוח הן בטחונות בסכומים מכובדים מאוד (העמלות העתידיות הינן שכר מובטח ולכל סוכן שמקבל הלוואה היא ניגזרת של סך העמלות עתידיות שאמורות להתקבל מתיק הביטוח הישן שלו) וכל מי שחושב שחברת הביטוח תתבע סוכן ביטוח בגין הלוואה טועה או לא מבין בכלל אני סוכן שפרש מהענף לפני 6 שנים והיתי חייב כ 500.000 ש"ח לחברה כל הסכום שולם מתוך העמלות התדיות שהיו לי בחברת הביטוח ועד היום אני מקבל עמלות על תיק הביטוח שלי (יותר טוב מפנסיה ) אז פסיקו להתנפל על הסוכנים תיק הביטוח שלהם יכול להיות שווה מיליונים בעמלות עתידיות ואל תחשבו שחברות הביטוח מתומטמות
איציק , ראשל"צ  |  14.09.09
1.
אי אפשר להחזיק את המקל בשני הקצוות
אם אתם כותבים: "שבתום תקופת ההלוואה חלק מהלקוחות הפסיקו להפקיד כספים חדשים לפוליסות", משמע כי הלקוחות סיימו להחזיר את ההלוואה. ואם כך, אז אין מחיקות, אין חובות אבודים ואין שום בעיה. ולפיכך זו לא "תפוקה פיקטיבית" והיחידים שניזוקו מכל המהלך הם הלקוחות שלקחו הלוואות. גם החזירו את ההלוואה שהם לקחו, שבגינה הם הואשמו בכך שלא היו להם בטחונות ומנורה הפרישה סכום נכבד לחוב אבוד, וגם מימנו בכספי הפוליסה את ההלוואות לסוכנים!
קורא בתשומת לב  |  14.09.09