אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
אבי ארד: "דיסני הם מלכי הקהל הרחב, מארוול מביאה את האדג'" צילום: אי פי אי

אבי ארד: "דיסני הם מלכי הקהל הרחב, מארוול מביאה את האדג'"

ארד הרים את אימפריית הקומיקס מארוול מהקרשים, אבל לפני שלוש שנים הוא צמצם את אחזקותיו בה - ופספס את רוב האקזיט הענקי שרשמה החברה בשבוע שעבר, כשנמכרה לדיסני. ובכל זאת, בראיון מיוחד לכלכליסט הוא מצהיר "אני בר מזל", ומבטיח: "דיסני לא ישנו את מארוול"

14.09.2009, 12:02 | טלי שמיר

"דיסני עשו עסקה מעולה כשקנו את מארוול", אומר מפיק הקולנוע והבעלים של מארוול לשעבר אבי ארד בראיון מיוחד ל"כלכליסט" מביתו בבברלי הילס. הספרייה של מארוול היא סחורה בעלת ערך עצום".

ארד, ישראלי לשעבר שנולד בקפריסין, מתייחס בדבריו לעסקה שנסגרה בשבוע שעבר, ושבה רכשה דיסני את חברת הקומיקס מארוול - שמחזיקה בזכויות לכ־5,000 דמויות קומיקס - תמורת 4 מיליארד דולר.

עבור מארוול, שבבעלותה דמויות כמו ספיידרמן ואיירון מן, מדובר בסיפור הצלחה עצום: אגדת הקומיקס שהוקמה ב־1933, הגיעה ב־1996 אל ספה של פשיטת רגל. אבל אז השתלטו עליה ארד וחברו הטוב יצחק "אייק" פרלמוטר באמצעות החברה שלהם, טויביז, ובעזרת הרבה אהבה וכישרון הצליחו להפוך אותה לסיפור הצלחה שגם שינה את פני הקולנוע האמריקאי.

היום, בעקבות העסקה עם דיסני, צפוי פרלמוטר, שמשמש מנכ"ל החברה, להרוויח כ־1.5 מיליארד דולר (הוא מחזיק בכ־37% ממניות החברה). ארד, לעומתו, מכר את רוב מניותיו ב־2006 ועזב את החברה לטובת הפקת סרטים. ממיליון המניות שנותרו בכיסו הוא צפוי להרוויח "רק" 50 מיליון דולר, אבל, לדבריו, אין בו שום חרטות. "לעזוב היה בחירה נהדרת", הוא מצהיר. "במארוול עשיתי סרטים של מארוול, צעצועים של מארוול, הכל היה מארוול. אלה היו החיים שלי. הגיע הזמן שלי לעשות סרטים עם חברות אחרות. בגיל 60 הבנתי שהגיע הזמן לעשות רק מה שאני אוהב: ליצור. אני מקדיש את חיי לפיתוח מוצרים ודמויות שאני אוהב. לדברים שאני לא אוהב אני מסרב. אני אוהב לסרב.

הענק הירוק, צילום: בלומברג הענק הירוק | צילום: בלומברג הענק הירוק, צילום: בלומברג

"בא בשקט, יוצא בשקט"

"אני רוצה ליהנות קצת מהזמן הפנוי שלי", הוא מודה בהמשך. "עבדתי כל החיים - אולי לא 'כמו חמור', אבל לא היה לי הרבה זמן לנשום. מספיק. עכשיו יש לי הרבה יותר זמן פנוי. אני יכול לעבוד לאט יותר. כשאתה מנהל חברה גדולה, אין הרבה זמן פנוי".

פרלמוטר אוהב את זה. זה גם השתלם לו.

"אייק הוא איש העסקים הכי טוב שפגשתי. הוא אדם מבריק, והוא שינה את חיי בכל כך הרבה דרכים. תמיד הייתי הבחור היצירתי, מעולם לא חשבתי במונחים של לתרגם את זה לעסקים, כמוהו. אלו היו יחסים מצוינים מבחינה עסקית, ומבחינה אישית אין שני אנשים קרובים יותר מאיתנו. הוא אחי הגדול. בעצם, אני אקרא לו אחי הזקן, כי יש לי היום יום הולדת 62".

מזל טוב. חגגתם יחד את חתימת העסקה?

"בדיוק אחרי העסקה הבת שלי התחתנה, והיו לי פה אורחים, אז אנחנו נחגוג ביום אחר. לחגוג תמיד מוצאים זמן. איך אומרים? טוב ליהודים".

ארד, שלאורך השיחה מחליף בין עברית לאנגלית במבטא ישראלי, מעביר את זמנו בין ביתו על החוף במאליבו לביתו שבבברלי הילס, וגם מרבה לבקר בישראל. "אני בא בשקט ויוצא בשקט", הוא מחייך. "אני אוהב חיים שקטים. פה החיים מאוד שקטים, חיי משפחה, כלבים..."

ודמויות מצוירות?

"בדיוק. אני בן 62, אבל עוד לא הזדקנתי, זה עניין של סטייט אוף מיינד, הכל בראש. תמיד הייתי בעניין של דמויות פנטזיה. פיתחתי הרבה צעצועים, וכשאתה מפתח צעצוע, אתה בעצם, במהות, מפתח סיפור. אלו חיים נהדרים. אני בחור בר מזל".

"מארוול תישאר מארוול"

אחרי הרכישה של דיסני נשמעה תרעומת הרבה מצד חובבי קומיקס, שהביעו חשש כבד שהדמויות של מארוול ייהרסו על ידי תאגיד האנימציה. "דיסני לא מביאה לעסקה כלום חוץ מההבטחה להרוס דברים טובים" ו"דיסני המרושעת מכה שוב, קונה והורגת את אחת מחברות הקומיקס הטובות ביותר שיש", זעמו הטוקבקיסטים ב"ניו יורק טיימס" בעקבות פרסום החתימה.

ארד ממהר להרגיע את המתקוממים: “שום דבר לא ישתנה במארוול. כשאתה קונה חברה בכזה סכום, אתה קונה גם את האנשים; אתה קונה מתוך ידיעה שהחברה הזו הצליחה כי היא עשתה משהו נכון לאורך השנים, והיא חייבת להמשיך להיות מנוהלת על ידי האנשים שעשו את זה".

אבי ארד, צילום: אי פי אי אבי ארד | צילום: אי פי אי אבי ארד, צילום: אי פי אי

מצד שני, יהיה קשה לדמיין את ספיידרמן ואת גופי באותו קטלוג.

"נכון שאנחנו מייצגים קבוצות מאוד שונות של דמויות: דיסני היא חברה לכל המשפחה, למארוול יש יותר אדג'. אבל צריך להבין שדיסני לא מחפשים עוד רעיונות חמודים ועגולים; הם כבר מלכים בזה. מארוול הם מלכים בלהגיע לקהל רחב יותר, מילדים ועד אנשים בני 60, כך שאני חושב שזה שילוב נהדר. אם דיסני היו רוצים להפוך את מארוול לרכה ומתוקה, הם היו משקיעים את הכסף שלהם בצורה שגויה".

הבנתו ואהבתו העמוקה של ארד לעולם הקומיקס והיותו מפיק־אמן נחשבות למפתח שמאחורי הצלחת מארוול. הבמאי אנג לי, שעבד עם ארד על הפקת "הענק הירוק", אמר עליו ש"הוא אוהב כל כך את הדמויות שזה גורם לך לאהוב אותן לא פחות".

ארד נולד ב־1948 במחנה מעפילים בקפריסין. הוא גדל בישראל כשהוא מבלה זמן רב בקריאה של חוברות מצוירות. בראיון מ־2003 ל"יו.אס.איי טודיי" אמר: "לא היה לנו הרבה אז, אולי רציתי לברוח מהמציאות לסוג של פנטזיה".

ב־1967, אחרי שנלחם ונפצע במלחמת ששת הימים, עבר לארצות הברית ולמד תעשייה וניהול באוניברסיטת הופסטרה בלונג איילנד. בתקופת הלימודים התפרנס כמורה לעברית ונהג משאית.

הסיפור העסקי של ארד מתחיל בתחילת שנות השבעים, כשהחל לעבוד כמעצב במפעל לצעצועים, שם פגש את פרלמוטר. ב־1990 השניים רכשו יחד את חברת הצעצועים הקנדית טויביז, וזכו במכרז לייצור צעצועי מארוול, שהתגלה כרווחי מאוד. במהלך העבודה בטויביז ארד עיצב, למשל, סדרה של בובות אקס־מן, שעל פי הערכות הכניסו לחברה יותר מ־30 מיליון דולר. בסך הכל הוא עיצב, לאורך השנים, כ־150 דמויות וצעצועים.

ב־1996, כשמארוול נקלעה לקשיים, נכנסו ארד ופרלמוטר ללב מאבק טייקונים שהתרחש בין שני המיליארדרים רון פרלמן וקארל אייקן (Icahn) שנלחמו ביניהם על השליטה בחברה. אחרי סדרה של תהפוכות, שתוארה בספר "מלחמות הקומיקס" של העיתונאי דן רביב כמעין מלחמת קומיקס בין הרעים והגדולים לקטנים והטובים, הצליחו אייק ואבי, ב־1998, להשתלט על החברה. "מארוול בשבילי היתה אידיאולוגיה", אומר על זה ארד. "אני אוהב את צורת האמנות הזו, בשבילי היא לא רק ביזנס, ובשביל שני האנשים שניסו להשתלט על החברה זה היה רק משחק פיננסי, מלחמה בלי אידיאולוגיה. אבל היי, זה גם היה כיף, זה היה מאבק של שלוש שנים, עוד חוויה מעניינת בחיים".

ועכשיו: משחקי וידאו

בשנים שלו במארוול היה ארד אחראי על הפקתם של סדרות וסרטים רבים, רבים מהם שוברי קופות וזוכי אוסקרים כמו "ספיידרמן 2", "אקס מן" ו"בלייד". בסיוע החוש העסקי של פרלמוטר, הוא הצליח להפוך את החברה הגוססת לספקית בידור משגשגת. "בלייד" (1998), שהופק בחסותו של ארד, נחשב בעיני רבים לסרט שהחזיר לחיים את גיבורי העל בקולנוע האמריקאי.

ספיידרמן, צילום: mct ספיידרמן | צילום: mct ספיידרמן, צילום: mct

אחרי פרישתו ב־2006 הוא הקים את "אבי ארד הפקות", ומאז הוא ממשיך לעבוד על פרויקטים בשיתוף פעולה צמוד עם מארוול. אחד הפירות הבולטים של שיתוף הפעולה הזה היא שובר הקופות "איירון מן", שהיה הסרט הראשון שהפיקה מארוול במימון עצמי. "אנשים אמרו: 'איירון מן'? הם משוגעים!", מספר ארד. "זו היתה דמות שהרבה אנשים לא הכירו. ועכשיו אף אחד לא אומר כלום, להפך. כנראה שזה לא היה רעיון כל כך טיפשי. בשבילי, 'איירון מן' היה ההוכחה הניצחת שאתה יכול לקחת כל דמות, ואם אתה עושה את זה כמו שצריך - זה מצליח. זה הכל עניין של לדעת לספר סיפור".

ארד אמנם מדגיש לאורך השיחה שהוא אוהב את חייו השקטים והאטיים, אבל כנראה שהכל יחסי: הוא חתום כרגע כמפיק וכמפיק אחראי על לפחות 25 פרויקטים עתידיים. גם את יום ההולדת שלו הוא חוגג בפגישות עם אנשי קולנוע ביפן.

מה הלאה?

"אני עובד על 'ספיידרמן', אני עובד על משהו שנקרא 'Ghost in the Shell', וסרט בשם 'Maximum Ride'. יש כמה סרטי מארוול שאני עובד עליהם, אבל הם נמצאים בשלב מוקדם מכדי שאוכל לספר לך. "הדבר הכי חשוב שהחברה שלי עושה בימים אלה הוא פיתוח הענף של עיבוד משחקי וידיאו לקולנוע. את מה שעשיתי בעבר עם ספרי קומיקס, אני עושה עכשיו עם משחקי וידיאו. חלק מהמשחקים שאנחנו עובדים עליהם הם אנצ'נטד, אינפמוס, לוסט פלאנט - אלו כולם משחקים שנמכרו במיליונים רבים של יחידות, וזה קהל גדול בהרבה מקהל הקומיקס".

תגיות