אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
טופ מודל ניהולי

טופ מודל ניהולי

ציפי רפאלי מנהלת את קריירת הדוגמנות של בתה בר, שמדורגת היום כאחת הדוגמניות המובילות בעולם וקוצרת את הדיבידנדים הגבוהים של עולם הפרסום הבינלאומי. במונולוג גלוי ונדיר היא חושפת את הכללים לניהול קריירה שאפשרו לכל זה לקרות

17.09.2009, 07:01 | מערכת כלכליסט

זו היתה השנה שבה המותג "בר רפאלי" הבשיל, וקצר את הדיבידנדים הכי גבוהים בעולם הפירסום הבינלאומי. בפברואר תמונתה כיסתה את השער היוקרתי של גיליון בגדי הים השנתי של המגזין המוביל "ספורטס אילוסטרייטד". כעבור ימים ספורים תמונת ענק שלה בבגד ים מאותו גיליון פיארה בואינג שלם של חברת התעופה אמריקן איירליינס.

בר רפאלי על רקע מטוס עם תמונתה, צילום: איי אף פי בר רפאלי על רקע מטוס עם תמונתה | צילום: איי אף פי בר רפאלי על רקע מטוס עם תמונתה, צילום: איי אף פי

היתה זו הפעם הראשונה בהיסטוריה שחברת תעופה הציגה דוגמנית בינלאומית על גוף של מטוס. אחר כך באו תוכניות האירוח של דיוויד לטרמן ושל אלן דג'נרס, ראיון ב"וואניטי פייר" שער ב"אסקווייר כשעל גופה משפטי הפתיחה מספרו החדש של סטיבן קינג, הנחיית תוכנית  באם.טי.וי ותפקיד בסרט Session.

בצד כל אלה קמפיינים בינלאומיים יוקרתיים, אין ספור עמודי שער ונוכחות כמעט בכל אירוע אופנה משמעותי. את השבוע החולף העבירה רפאלי בניו יורק, והשתתפה באירוע הפתיחה של שבוע האופנה בעיר, כמו גם כמעט בכל תצוגה שהתנהלה במסגרתו.

זו היתה השנה שבה הפכה בר רפאלי מהדוגמנית הישראלית הכי מצליחה לטופ מודל בינלאומית. אמה, ציפי רפאלי, המנהלת את המותג בר רפאלי בישראל, מפרטת את הכללים שאפשרו לזה לקרות.

  

זו עבודה כמו כל עבודה

"זו עבודה כמו כל עבודה אחרת נטו, וההתייחסות צריכה להיות בהתאם. הרי זה לא עולם לחיות בו, ההפך הוא הנכון. זה עולם קר, מנוכר ואכזר. הזוהר המתלווה לעולם הזה גובה מחיר כבד, בלשון המעטה. הוא מבטל כל פרטיות וטומן בחובו הרבה יותר שלילי מחיובי. לכן המטרה היא להרוויח סכומים שיהפכו את זה למשתלם, או לחלופין לא להיכנס לעולם הזה כלל".

עלייך לעמוד על זכויותייך כמו על חובותייך

 

"יום אחד הסוכנות בלונדון הודיעה לנו שיש לבר עבודה במאוריציוס, צילומים למגזין האופנה 'מארי קלייר', שיתפרסו על פני שמונה עמודים לחברת אופנה. טסנו לפריז, עברנו לשדה תעופה אחר, ומשם המשכנו למאוריציוס. הגענו רצוצות ועייפות, כשמצפות לנו שעתיים וחצי נסיעה נוספות למקום הצילומים. כשהגענו סוף סוף למקום הצילומים, בר ניגשה מיד למדידות לקראת יום העבודה.

"כעבור עשר דקות היא חזרה ואמרה: 'זה לא עבור 'מארי קלייר', זה עבור 'מארי פרנס'; וזה לא שמונה עמודים, אלא שני עמודים; וזה לא בגדים, הצילומים הם להלבשה תחתונה'.

"הלכתי לחדר המדידות, ביררתי שאכן מדובר במשהו שונה לחלוטין מזה שעבורו טסנו, והודעתי חד משמעית: 'אנחנו עוזבות'. חזרנו ועלינו על אותה טיסה שעמה הגענו.

 "יש אין ספור יפהפיות עולמיות, מעטות מגיעות לטופ", צילום: mct "יש אין ספור יפהפיות עולמיות, מעטות מגיעות לטופ" | צילום: mct  "יש אין ספור יפהפיות עולמיות, מעטות מגיעות לטופ", צילום: mct

"סביר להניח שדוגמנית אחרת, חסרת ניסיון, היתה מוותרת בשלב הזה ומצטלמת. יום למחרת בר החליפה סוכנות. זה עולם עסקי קר, ואת חייבת כל הזמן לעמוד על הזכויות שלך".

האפשרויות בחו"ל בלתי מוגבלות

 

"בר מתגוררת בחו"ל כבר כמה שנים. שם מרכז חייה. בכל הזדמנות, ולו ליום או יומיים, בר מגיעה לארץ, אבל מבחינה מקצועית היא נאלצת לחיות שם".

יופי הוא המעטפת, לא התוכן

"יופי הוא כרטיס הכניסה. הוא עוזר, בכל מובן. אולם בסופו של דבר זו המסגרת, המעטפת, לא התוכן. כשמציינים בפניי עד כמה בר יפה, אני תמיד אומרת שהיופי החיצוני הוא הדבר הכי פחות יפה אצלה".

וסופר מודל זה יותר מיופי

"כדי להפוך לסופר מודל, את צריכה להיות מאוד מקצועית ובעלת תכונות שהן הרבה מעבר ליופי החיצוני, כמו כושר ביטוי, אינטלקט, סבלנות, פירגון, עמידה בלחצים, יחסי אנוש וחביבות וחמימות כלפי כל הצוות על הסט. לראיה, הסופר מודלס - לינדה אוונג'ליסטה, קלאודיה שיפר, היידי קלום, סינדי קרופורד - שניחנו בתכונות אלה הפכו לדוגמניות על ובהמשך לנשות עסקים".

סוף מעשה במחשבה תחילה

"ככל שאת רוצה להאריך את חייך כדוגמנית, את חייבת להקדיש הרבה מאוד מחשבה לבחירות הנכונות. יש מקרים שהם בחירה נכונה בוודאות. קמפיינים של חברות קוסמטיקה, למשל, זה הטופ של דוגמנית. אין דילמה. יש גם דברים שלעולם לא יפריעו לקריירה של דוגמנית, כמו קטלוגים. זה ארעי, מקומי, זה לא יכול להזיק. קטלוגים לא שורפים דוגמניות - ויש כאלה שמרוויחים כסף רק מקטלוגים.

"מנגד, יש דברים שברור שצריך להיזהר מהם, למרות שהם מאוד נחשבים. לדוגמה: להצטלם עבור מותג האופנה הבינלאומי Guess נחשב ליוקרתי ביותר בעולם האופנה. החברה פנתה לבר כמה פעמים, אבל ההיגיון אמר שברגע שאת הופכת להיות נערת Guess, את לא יכולה לעשות שום דבר אחר. את מזוהה מדי. לכן דחינו לבסוף את ההצעה.

"בסופו של דבר אין חוקים מדויקים. זה תהליך שצריך להקדיש לו הרבה מחשבה, בתקווה לעשות את הבחירות הנכונות".

רפאלי. אחת הדוגמניות המובילות בעולם, צילום: MCT רפאלי. אחת הדוגמניות המובילות בעולם | צילום: MCT רפאלי. אחת הדוגמניות המובילות בעולם, צילום: MCT

חייבים להקפיד על כל סעיף בחוזה

"בעסקים, כמו בחיים, רק אם אתה הוגן אתה יכול להצליח. ברגע שבר מקבלת עבודה, לאורך כל תקופת החוזה היא נותנת 100 אחוז מעצמה. כשאתה פרזנטור של חברה, אתה חייב לתת מעצמך בכל מובן. שהרי ההצלחה של החברה היא ההצלחה של בר, ולהפך. זה גם אחד מסודות ההצלחה של דוגמנית.

"מנגד, חייבים לעמוד גם על קיום החוזים על ידי הצד השני. בעיקר יש להקפיד על כל הסעיפים בהתקשרות שנוגעים ל'שימושים', למדיות שבהן ישתמשו בצילומים. חייבים גם להקפיד בכל הסעיפים שקשורים ליחסי ציבור לקמפיין - תחום מאוד פרוץ בארץ. חייבים לתחום מראש, בזמנים מוגדרים, את הסיקור התקשורתי. יש דברים שהם ייהרג ובל יעבור".

צריך גם מזל

"בדוגמנות קיים גם אלמנט של מזל. 'להיות במקום הנכון בזמן הנכון'. הפריצה של בר בחו"ל, למשל, החלה לאחר ששהתה בדרום אפריקה לצורך עבודה, ורצה הגורל שהמאפר על סט הצילומים היה גם המאפר של ה'ספורטס אילוסטרייטד' בדרום אפריקה. לאחר שנתיים שבהן בר הופיעה במגזין הדרום־אפריקאי, הדרך לארצות הברית היתה קצרה.

"הצילום הראשון לקטלוג ה'ספורטס אילוסטרייטד' היה לפני ארבע שנים. בר מיוצגת על ידי סוכנויות שונות בעולם, ובשנה השנייה צלצלו לסוכן בניו יורק וביקשו שוב לצלם את בר. הצענו שיבואו לצלם בישראל. סיפרנו להם על הארץ ועל אתרי הצילום המדהימים שיש פה. להפתעתנו ולשמחתנו הם נענו בחיוב. הגיע לפה צוות שמנה כעשרים איש, הקטלוג צולם בקיסריה ובים המלח. השנה זו כבר השנה החמישית שבר הצטלמה לקטלוג. אנשי הצוות הפכו להיות כמו משפחה לבר, ולכן הנסיעה לצילומים עבורם היא הנסיעה היחידה שאליה אף אחד מאיתנו כבר לא מצטרף כדי ללוות את בר".

לזכור שהכל זמני

"את חייבת לחיות בשלום עם הידיעה וההבנה שהיום את בטופ אבל מחר זה יכול להסתיים. כשאת עושה דברים באופן מקצועי ומתוך הכרה בזמניות העניין, הדברים מסתדרים. ברגע שאת חורגת מ'כללי המשחק' על מנת להצליח, בדרך כלל זה לא קורה, או שקורה ההפך".

אסור לטעות בבחירת אנשי המקצוע

"את אנשי המקצוע את בוחרת באותה צורה שבה את בוחרת את החברים שלך. קודם את נפגשת, ומרגישה אם נוצר הקשר הראשוני של אדם לאדם. בארץ, בר בוחרת את אנשי המקצוע שעובדים איתה - צלם, ספר, מאפר, סטייליסט - והיא בוחרת את אלה שיש לה כימיה איתם, מה שבא לידי ביטוי בתוצאות הצילומים. בחו"ל היא מקפידה לעבוד רק עם הצלמים הכי גדולים, הליגה הכי גבוהה".

 "בדוגמנות קיים גם אלמנט של מזל", צילום: MCT "בדוגמנות קיים גם אלמנט של מזל" | צילום: MCT  "בדוגמנות קיים גם אלמנט של מזל", צילום: MCT

חייבים לנצל את ה"אקס פקטור"

"חייבים להודות שכדי להגיע למקום שאליו בר הגיעה לא מספיק רק ניהול והחלטות נכונות. אם אין לך את הדבר הנוסף הזה - וזה משהו שאין לו שם - את לא מגיעה לצמרת.

"יש אין ספור יפהפיות עולמיות, ובכל זאת מעטות כל כך מגיעות להיות בטופ העולמי. הן מצליחות כי יש להן את אותו ה'דבר'. האקס פקטור. המשהו הנוסף".

חייבים לדעת לקחת הכל בפרופורציה

"אין דבר כזה קמפיין לא מוצלח. יש קמפיין שהצליח פחות. בכלל, מה זה קמפיין לא מוצלח? מי מחליט? ובכל מקרה זה לא ביג דיל. עוברים לקמפיין הבא. שם המשחק הוא לקחת הכל בפרופורציות הנכונות. את יכולה להיכנס לסטודיו של צלם והוא יתפעם ויגיד 'וואו, לא ראיתי דבר כזה', וחמש דקות לאחר מכן צלם אחר יכול להגיב על אותה תמונה בצורה הפוכה. דברים כגון אלה קורים חדשות לבקרים, וצריך לחייך ולהמשיך הלאה, להשגת המטרה.

"בר יודעת לקבל הצלחה כמו גם אי הצלחה. זה נפלא כשזה מצליח, אבל זה לא פחות נפלא אם זה לא. זה נהדר אם זה קורה, אבל זה לא פחות נהדר אם זה לא. כשאתה בא עם הבריאות הנפשית והמחשבתית הזו, לעולם תישאר שפוי. צריך המון אופטימיות וחיוביות, אבל לא בכל מחיר".

ניהול נטול אינטרסים

"יש אלפי דוגמניות, וכשאת אצל סוכן את אחת מתוך 500 שהוא מנהל, אז למה דווקא את? סוכנים דוחפים אותך כמעט לכל עבודה, כי הם צריכים להתפרנס. לרוב עומד לנגד עיניהם האינטרס הכלכלי - ובחורות עושות עבודות כי הן צריכות את הכסף.

"במקרה שלנו זה שונה לחלוטין. ברגע שאת לא מכניסה לניהול שום אינטרס כלכלי, אישי, פרסטיז', אלא רק את האינטרס המקצועי גרידא, לא צריך יותר מזה. על אחת כמה וכמה כשבר מסתובבת בעולם כל כך גדול, אכזר וחסר גבולות. מאז ומעולם אחד מכללי הברזל של בר הוא שלכל נסיעה מתלווה אליה קרוב משפחה או אחד מחבריה הקרובים. היא מקבלת תמיכה ואהבה אינסופית, וזה משאיר אותה שפויה ועם רגליים על הקרקע".

ההחלטה הסופית היא תמיד של בר

"לעולם ההחלטה הסופית היתה ותהיה בידי בר. אני מקשיבה, אני מבררת ומייעצת, אבל ההחלטה הסופית נתונה בידיה. היו פעמים שחשבתי ואף יעצתי אחרת ממה שבר חשבה, ולבסוף התברר שהיא בחרה בהרבה תבונה את הדבר הנכון. היא לא תמימה ואני סומכת עליה במאה אחוז".

מה שחשוב באמת

"העצה הראשונה שלי היא לא להיכנס לעולם הזה. העצה השנייה היא שאם כבר נכנסת, תזכרי שזה זמני.

"תדעי שהיום את בר רפאלי ובעוד כמה שנים תבוא חדשה. תדעי שבאותה מידה שאת יכולה להצליח, את יכולה גם לא. שעל כל פירגון יש 20 מלעיזים, וקבלי את זה באהבה ובחיוך מתוך ידיעה שאמת יש רק אחת. והכי חשוב - להישאר אדם הגון, ישר, נדיב, אדיב ופשוט, עם רגליים על הקרקע".

תגיות

120 תגובות לכתיבת תגובה לכתיבת תגובה

119.
15 שעות משמרת צבאית או צילומים מפרכים?
יש לי ילדה. יפה זו לא מילה. חכמה זו לשון המעטה. היא עכשיו בצבא - משרתת בתפקיד סודי ומפרך - 15 שעות משמרת עבור 400 ש"ח לחודש. מגיעה הביתה פעם בשבועיים. כולה בת 19 וניתנה לה האחריות לשמור על 7000000 איש - פשוטו כמשמעו. אף אחד לא קורא עליה בעיתון והיא לא מעטרת את שערים של מגאזינים. גם היום, כשהגיעה לחופשת סוף שבוע ויום כיפור היא צמודה לבית בגלל שהיא בכוננות - לא יכולה לנסוע ולבלות. תגידו - אבל היא לא בר רפאלי ואני אגיד לכם - היא לא פחות יפה (וזה לא כי אני משוחדת), אבל אף פעם (ואולי בטפשותי) לא עלה על דעתי לדחוף אותה לעולם הדוגמנות. היא לא תהיה דוגמנית, אבל מדענית או רופאה או מהנדסת היא בהחלט יכולה להיות ובגדול. היא לא תהייה עשירה כמו בר, אבל אני מקווה שתרוויח כסף ולא מחשיפת גופה דווקא. בכל אופן - בהצלחה לכל אחד בדרכו שלו
אם תוהה  |  25.09.09
116.
לכל אלה שמייללים על "חוסר פירגון" (כלומר לאשה האחת ששולחת את כל הטוקבקים האלה)
בישראל הדמוקרטית, שהחשפנית בר רפאלי גאה כל כך לייצג בעולם, חופש הביטוי הוא ערך יסוד. ויש אנשים (כמוני למשל) שבאמת ובתמים חושבים שהתופעה המכונה "בר רפאלי" היא מבישה: בגלל לספר על אנשים שעבדו קשה והגיעו להישגים שתורמים לאנושות - כמו, למשל, צמד המדענים מהטכניון שזכו בפרס נובל לפני כשנתיים - העתונות והציבור מתעסקים בגברת שמה שיש לה למכור זה הגוף המעורטל שלה - והאמא שלה עוד מתארת את העיסוק האינטליגנטי הזה במונחים של פיזיקה גרעינית. גברת, אני מתפשט כל יום לפני שאני נכנס למקלחת - זה בכלל לא מסובך!
אלון לקח , רמת אביב  |  20.09.09
לכל התגובות