אתר זה עושה שימוש בעוגיות על מנת להבטיח לך את חוויית הגלישה הטובה ביותר.
התאחדות סוכני הנסיעות עתרה לבג"ץ: דרוש פיצוי בשל גביית אגרת נוסע צילום: אוראל כהן

התאחדות סוכני הנסיעות עתרה לבג"ץ: דרוש פיצוי בשל גביית אגרת נוסע

רוכשי כרטיסי הטיסה לחו"ל משלמים לרש"ת אגרת נוסע יוצא, המגולמת כחלק ממחירו הכולל של הכרטיס. סוכני הנסיעות טוענים בעתירה כי נטל הגבייה נופל עליהם "בלא כל תגמול". העתירה - נגד שר התחבורה ונגד רשות שדות התעופה

15.09.2009, 14:25 | יסמין גיל

התאחדות סוכני הנסיעות עתרה היום (ג') לבג"ץ נגד שר התחבורה, ישראל כץ, ונגד רשות שדות התעופה (רש"ת), בבקשה למתן צו על תנאי, במסגרתו הם מתבקשים להסביר מדוע לא ייקבע בתקנות מנגנון פיצוי לסוכנים בגין גביית אגרת נוסע יוצא לרוכשים כרטיסי טיסה לחו"ל.

רוכשי כרטיסי הטיסה לחו"ל משלמים לרש"ת אגרת נוסע יוצא, המגולמת כחלק ממחירו הכולל של הכרטיס. מי שיוצא לחו"ל מטרמינל 3 בנתב"ג משלם אגרה בסך 16.61 דולר למצרים ו-21.70 דולר ליעדים אחרים. האגרה ליוצאים לחו"ל מטרמינל 1 בנתב"ג ומשדות תעופה אחרים בארץ היא 10 דולר.

כך למעשה אחראים סוכני הנסיעות, אשר על פי העתירה מוכרים לנוסעים לפחות 60% מכלל כרטיסי הטיסה הנמכרים בארץ, "לשאת בנטל הגבייה של האגרה בהיקף של 14.2 מיליון שקל בשנה, בלא כל תגמול", דבר התביעה. העתירה הוגשה נגד שר התחבורה כמי שהינו בעל הסמכות לביצוע חוק רש"ת במסגרתו נקבעים תעריפי האגרות, ונגד רש"ת אליה מועברים כספי האגרות.

בכתב התביעה מציינת התאחדות הסוכנים באמצעות בא כוחה, עו"ד נרי ירקוני: "העלאת הסוגיה בפני ועדת הכלכלה של הכנסת, כמו גם פניותינו הנוספות למנכ"ל משרד התחבורה ולשר התחבורה החדש לא הביאו לפתרון העוול. לפיכך, אין בידנו הברירה אלא לפנות שוב לעזרת בית המשפט".

עוד נכתב: "סוכני הנסיעות, אשר לכאורה אינם צד לעניין, כפופים גם לתקנות ארגון חברות התעופה הבינלאומי (IATA), שקובעות כי הסוכנים מחויבים להנפיק את הכרטיס כשהוא "מושלם", דהיינו כשהוא כולל כבר את כל האגרות וההיטלים הנלווים. מצב קפקאי זה מביא לחוסר צדק משווע. מחד, חייב הסוכן לגבות את האגרה, ומאידך, אינו זכאי לתגמול כלשהו בגין פעילות זו, כמקובל בשוק, ולמצער, אף לא לכיסוי הוצאותיו. סוכני הנסיעות נמצאים בסטטוס של גובים עבור גוף שלישי, בלא תגמול ופיצוי כלשהו. אין אח ורע במגזר העסקי למצב בו גוף גובה תשלומים עבור גוף אחר בלא תגמול".

עוד נכתב בעתירה: "רש"ת ביססה עצמה כ"נהנית" מכספי הנוסע, בלא כל קשר עסקי ישיר עמו ובלא כל עלויות גבייה. מכניזם זה, אשר גובה בחקיקת משנה מתאימה, נוצר רק בעקבות "קשיים תפעוליים" של הרשות בגביית האגרה בשדה התעופה ישירות מן הנוסעים. להשוואה, אותה רשות גובה אגרה דומה במסופים היבשתיים, אך שם היא עושה זאת ישירות מן הנוסע, ונושאת בעצמה בעלויות הגביה".

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: "העתירה טרם הגיעה למשרדנו. לכשתגיע נוכל להתייחס".

תגיות